Podle agentury AP rozhodnutí může otřást obchodním modelem Mety, který je na reklamě zacílené podle aktivity uživatelů na internetu postaven. Meta už oznámila, že se proti oběma pokutám odvolá.
DPC je hlavním regulátorem pro ochranu osobních údajů pro mnoho největších světových technologických společností působících v Evropské unii. V prohlášení úřad uvedl, že Meta porušila „své povinnosti týkající se transparentnosti“ a spoléhala se na nesprávný právní výklad „při svém zpracování osobních údajů pro reklamní účely“.
Meta se dříve spoléhala na informovaný souhlas uživatelů se zpracováním jejich osobních údajů, aby jim mohla zobrazovat personalizované reklamy neboli reklamy založené na jejich chování na síti.
Když GDPR vstoupilo v platnost, společnost změnila právní základ, na jehož základě zpracovává údaje o uživatelích tak, že do smluvních podmínek pro reklamy přidala klauzuli. Přiměla tak uživatele, aby souhlasili s tím, že se jejich údaje mohou používat. To ale podle úřadu porušuje pravidla EU na ochranu soukromí.
„Pevně věříme, že náš přístup respektuje GDPR, a proto jsme těmito rozhodnutími zklamáni a hodláme se odvolat jak proti podstatě rozsudků, tak proti pokutám,“ uvedla v reakci na rozhodnutí DPC Meta.
Irský úřad Metě udělil pokutu 210 milionů eur (přes pět miliard korun) za porušení přísných pravidel Evropské unie na ochranu osobních údajů na síti Facebook. Dalších 180 milionů eur (4,3 miliardy korun) má americká společnost zaplatit za porušování pravidel na síti Instagram.
Ve středu udělené pokuty jsou poslední v řadě sankcí udělených za porušování ochrany osobních údajů, na kterých firma už zaplatila více než 900 milionů eur (21,5 miliardy korun).
Po středě se celková částka, kterou irský regulátor společnosti Meta uložil zaplatit, vyšplhala na 1,3 miliardy eur (31 miliard korun). V současné době úřad zpracovává dalších 11 případů týkajících se Mety.