Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Země hypermarketům zaslíbená

První supermarket byl v Česku postaven v roce 1991 a první dva hypermarkety v roce 1997. Před letošními Vánocemi už nákupní vozíky proháníme po 560 supermarketech, 190 hypermarketech a 37 nákupních centrech.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Leontief

22. 3. 2006 12:16
TRZNI CENA - tady se sesli ekonomove
Samozrejmne, ze se muze prodavat pod trzni cenou!!! A spousta obchodnich retezcu to dela. TRZNI CENA je ta cena, za kterou se  proda veskere mnozstvi urciteho vyrobku na trhu a vsichni co chteli koupit, dostanou to mnoztvi co chteli. Takze vsichni producenti prodaji co vyrobili, a na vsechny konzumenty, kteri chteli koupit, se dostane. Nabidka se presne setka s poptavkou. Jestli v teto situaci(v rovnovaze) stoji mleko 14,-Kc a ja ho prodavam za 8,-, tak ho prodavam pod tzni cenou!!!!
0 0
možnosti

Drak

27. 12. 2005 23:19
Alf - Trzni cena
Alfe, tva definice trzni ceny muze byt zcela spravna dle knizky, ale nema zadny vyznam - alespon ne v tom co jsi napsal nize.
Shodneme na tom ze 'trzni' cena je cena za kterou se vyrobek proda na trhu. Tedy, muze to byt 10, 20, nebo 100 Kc. Tato trzni cena zrovna nemusi byt zavisla na tom za kolik se produkt koupil, i kdyz obvykle je to vyse nez nakupni cena. Vyrobek mohl byt nakoupen (nakupni cena) za treba 15 nebo za 25. Mas tedy pravdu v tom ze kdyz se proda za 10 tak je to prodano pod 'nakupni cenou' ale porad to zustava 'trzni cena' protoze se to prodalo na trhu.
Uznavam tedy ze ma prvni veta (prodano pod trzni cenou) nebyla napsana dobre v ekonomickem slova smyslu. Ja ale mel na mysli neco jako vseobecnou trzni cenu pod kterou jiny podnikatel nemuze jit protoze by zbankrotoval. Maly podnikatel si nemuze dovolit nakoupit za 15 a prodat za 10, velkoobchod ano - a tim muze maleho zdevastovat behem kratke doby.
 
A jestli je tohle spatne pocinani? Legalne mozna ne, a take ne pokud nikomu nevadi ze maly podnikatele jsou rozvalcovani a zbaveny vydelku jednim velkym obchodakem. Nevadi to taky lidem kteri zrovna nepodnikaji treba 15 let, a kterym se naproti pres cestu nestavy velkoobchodak......
 
>>>>>>>>>>>>> Pletete si pojmy s dojmy. Pojem "trzni cena" je neco zcela jineho, nez "nakupni cena". Kdyz prodam za min, nez jsem nakoupil, prodavam za mene, nez je nakupni cena. Ale prodavam za cenu trzni. A opet rikam, prodavat jedno zbozi s nizsi (treba i zapornou) marzi a druhe s vyssi je na konkurencnim trhu zcela bezne a nejde o nic spatneho.
0 0
možnosti

Sanchez Illich Ramirez CARLOS

27. 12. 2005 1:01
Kill ´em all
http://celamko.blogspot.com/" target="_blank" rel="nofollow">http://celamko.blogspot.com/
0 0
možnosti

Roman

26. 12. 2005 20:24
Hyperekonomické
1. Je logické že velké řetězce se i při dnešním počtu společností, které je v ČR provozují můžou dohodnout na výši cen, která je pro ně maximálně výnosná. Kartelová dohoda je obtížná pokud je množství konkurenčních firem velké tz. desítky nebo stovky. 2. Malé obchodníky dnes již nelikvidují nízkými cenami většiny nabízených výrobků ale snížením ceny pod cenu tržní malého počtu konkrétních výrobků jejichž prodej podpoří masivní reklamní kampaní. Pozornému člověku neujde, že ztráty ze snižování cen kompenzují předražením některého zboží a výběrem poplatku od výrobců, za to že jim umožní v jejich řetězci zboží prodávat. 3. Prospěšnost řetězců české ekonomice je poměrně jednoduše zpochybnitelná. Ekologická a kulturní neprospěšnost je zřejmá. - Obchodní řetězce potřebují méně zaměstnanců než počet malých obchodů ze kterých by se dal tento hypermarket složit. - Zaměstnanci nemusí příliš komunikovat se zákazníky ani nemusí mít potřebné znalosti o prodávaném zboží a to znamená výhodu v levné a nekvalifikované pracovní síle (nekvalifikovaná pracovní síla je pro ekonomiku země méně prospěšná než kvalifikovaně vzdělaní pracovníci) Malé obchody, restaurace, kina mizí a s nimi i spousta pracovních příležitostí čož je neekonomické. - Lidé často jezdí do těchto center auty čož je neekologické, zpusobují větší dopravní zátěž čož je neekonomické. A jaký ekonomický prospěch státu má prodej pozemků za symbolické ceny namísto pronajímání, nebo normálního prodeje? Závěrem bych chtěl podotknout, že lidé vášnivě navštěvující centra (zejména ti co jezdí auty) rozhodně neušetří.
0 0
možnosti

Alf

27. 12. 2005 0:13
1) Kartel? Nesmysl...
Zadny kartel u velkych obchodnich retezcu neexsituje. Jak sam pisete, kartelova dohoda je obtizna, pokud je ve hre mnoho subjektu. A obchodnich retezcu je u nas dost a dost, navic se ruzne sortimentne prekryvaji, apod. Naopak, diky pusobeni retezcu u nas se ceny po nekolik let zvysuji jen velmi mirne. Z toho mame my, spotrebitele, uzitek. Zadny celorepublikovy kartel v oblasti maloobchodu neexistuje. Muzete si to overit snadno: porovnejte ceny ruznych komodit v ruznych obchodech. Jou v nich velke rozdily. Nene, zadny kartel neexistuje.
0 0
možnosti

pedro

26. 12. 2005 19:19
Kanada
Uvidime jak to dopadne.Jablka z Jihoafricke republiky,susene mleko z Noveho zelandu,vino z Chile ci Australie,hracky z Ciny,jogurty a syr z Francie,zavarovane okurky z Indie!!!!!!!! A to mluvim o produktech snadno vyrobenych lokalne.Cela ta globalizace je postavena na levne doprave,takze az se cena ropy opravdu vysplha na neunosnou hranici.Takova je situace v Kanade.
0 0
možnosti

Alf

26. 12. 2005 23:28
Mate pravdu
Mate pravdu. Logisticke problemy - napr. stoupajici cena (popr. nedostupnost) paliv, nebo zahlcene mezinarodni dopravni koridory, by mohly obchodni globalizaci vyrazne zpomalit, mozna i pozastavit. Nejen v Kanade, ale i jinde.
0 0
možnosti

Drak

26. 12. 2005 18:13
Odpoved pro MC (Svet bohatych)
Kazdy vnima bohatstvi jinak. Jednomu staci vyplata z relativne dobre prace, jiny se musi za penezi honit cely zivot, stradat, nekupovat si nic a jen pocitat a pocitat. Jiny je stridmy, rozvazne investuje a kupuje jen potrebne veci. Jiny zase hned rozfofruje kazdou korunu co vydela...
 
Rozdilny svet bohatych lidi? To zalezi. Rozumny clovek si z obycejne vyplaty zrovna moc nedovoli. Jses-li ale rozumny podnikatel,  umis investovat a dari se ti tak muzes treba vic cestovat po svete, investovat, bydlet ve vetsim dome, mit vic casu pro sve zaliby, davat vice pro chude, vyplouvat si na vlastni plachetnici, atd. Necitis se tolik omezen jako ten co zije z vyplaty. Dokonce, vydelavas-li slusne penize tak te pravdepodobne prace bavi, castokrat ji dokonce povazujes za karieru ve ktere se chces zdokonalovat. Nezijes jen od pichacky k pichacce. 
 
Na rozdil od popularniho presvedceni, bohatsi lidi jsou vice stastnejsi nez chudi, financni otazka je totiz tolik netizi a nemusi se starat o svou budoucnost. Jak uz jsem tez psal, ve sve praci castokrat najdou naplneni, ne jen povinnost. 
 
Vyjimky se ovsem najdou na obou stranach, na te chudsi zavistivci co se stale prohlasuji za penezi nezkazene, snad jen proto aby tak zahalili svou neschopnost vydelavat vice. A na te druhe chamtivci co jim z nenazranosti nestaci ani desitky milionu, co maji pocit ze musi kazdemu dokazat jak jsou 'schopni'. Podle me se jednu a tu samou kategorii lidi, penize jen dokazujou co jsou opravdu zac...... Tudiz, penize sami o sobe jsou neutralni (treba jako nuz ktery muze poslouzit k ukrojeni chleba stejne tak jako k zabiti), zalezi jen jak s nimi clovek nalozi.
0 0
možnosti

Alf

27. 12. 2005 0:31
Z velke casti souhlas
Myslim, ze z velke casti mate pravdu. Jen bych rad upozornil na muj nize zminey odkaz na odbornou publikaci, v niz se rozebira podstata lidskeho stesti z hlediska ekonomicke vedy. Relativni, nikoliv absolutni bohatstvi, dela cloveka stastnym. Od urcite urovne majetku, pochopitelne.
0 0
možnosti

possum

26. 12. 2005 12:10
Tak tady u nas,
supermarkety a hypermarkety rostou jako houby po desti. Zabijeji male, tady tak zvane corner shop, kde byla velmi dobra obsluha, kde prodavac znal zakaznika, kde dite dostalo bombon....
A co se tyce majitelu; taky tu byla vetsina Australskych. I tech super a hypermarketu. A dnes??
Dnes, pokud je tu maly obchudek v suburbs, tak je ponejvic taky  v asijskych rukach.
A je houby platne, ze lidi protestuji proti novemu super/hyprmarketu. Stejne se tam postavi.
A je houby platne, ze tu propaguji Australian made. (Za chvili si strelime klokana, a zjistime, ze
na ocase ma cedulicku 'Made in China')  
 
 
0 0
možnosti

Alf

26. 12. 2005 15:46
Vy jste tak trosku rasista, ze?
Jak si tak ctu vas prispevek, tak vy ani tak nepisete o maloobchodech. Vam spise vadi, ze male kramky tam u vas nyni vlastni Asiate, patrne schopnejsi obchodnici, nez mistni. Hodne mi to pripomina rozezlene clanky v predvalecnem nemeckem tisku o tom, jak se rozmahaji zidovske obchudky.
0 0
možnosti

el sopo

26. 12. 2005 11:02
dovolim si take prispet
tady v jiznim mexiku je kvalita supermarketu nesrovnatelne vyssi nez v cechach. prijedete na parkoviste a tam uz stoji clovek, ktery vi, kde je volne misto a navede vas k nemu (oproti pulhodinovemu objizdeni plneho parkoviste v cechach docela kontrast)...vystoupite a jdete do
0 0
možnosti

el sopo

26. 12. 2005 11:02
Re: dovolim si take prispet
obchodu kde nakoupite, zaplatite a u pokladny uz stoji dalsi clovek, ktery vam vas nakup nanda do igelitaku a da zpatky do tasky, v pripade ze jste tehotna, stara ci invalida, odveze vam vozik az k autu, kde zjistite, ze vam jej mezitim ten prvni chlapik dokonale umyl a nalestil.
0 0
možnosti

MC

26. 12. 2005 9:16
otázka pro chytřejšího člověka než já ...
já tak občas přemýšlím, kam vlastně jde všechno to bohatství lidstva ... to jsou stovky a tisíce extrémně bohatých subjektů, ať už států, firem či jednotlivců, ale čemu stále nerozumím je k čemu se dá tak velké bohatství použít, když se nechá dnes vše koupit za relativně malý peníz ... existuje nějaký rozdílný svět velmi bohatých lidí, ve kterém se děje něco, co obyčejní lidé netuší a nedokáží si to ani představit ?? Nemám na mysli klasické snoby, kteří žerou kaviár a šampáňo a podobné příklady, ale ty lidi, kteří své bohatsví neukazují tímto způsobem ... napovíte mi někdo ??
0 0
možnosti

el sopo

26. 12. 2005 10:44
Re: otázka pro chytřejšího člověka než já ...
ja si myslim, ze normalni bohaty clovek pouzije vzdy cast sveho bohatstvi k tomu, aby toho bohatstvi mel jeste vic :)
0 0
možnosti

Rozezlen

25. 12. 2005 21:06
Down With the Big Box Stores In the CR
Tento trend u nas mne vzdy znechuti; hlavne vzhledem k tomu, ze tyto statistiky jsou skutecnym prikladem toho, jak zkorumpovane devky jsou nasi politici na vsech urovnich, vcetne te komunalni. U nas, coz neni mozne ani v te Americe, se za par supu od nejakeho nadnarodniho retezce politici rozhodnou prostituovat, bez ohledu na zajmy obcanu. V Sev. Americe, kde supermarkety vznikly, jsou vsechny peclive budovany do uzemnich planu, a jaksi zapadaji do celkove architektury mistnich mest. Kdezto v Cesku nejenze vypadaji jako pest na oko, mistni organy nedodrzuji za uplatek uzemni plany a tyhle molochy znecistuji mesta.Cesi pokud si myslime, ze mnozstvi hypermarketu na metr ctverecni pozvedne nasi zemi na zap. uroven, je to tristni. Kdokoli na zapade byl, je si vedom toho, jak smesny je cesky trend hypermarketu, ktere jsou jen spickou ledovce vyprodeje nasi zeme. A teorie o 'globalni ekonomice' z ust podplacenych radobyekonomu, pane Sima, jsou pouhym sebepotvrzujicim proroctvim. Kam to povede? Kdo vi, nicmene uz dnes nam v nasi drahe vlasti temer nic duleziteho nepatri.  A vdecime za to jen tem nasim polistopadovym politikum, kteri misto skutecne ekonomicke reformy rozjeli vyprodej narodniho majetku do vetsinou cizich rukou. Uz ted jsme pouzinajemci ve vlastni zemi. Nasim politickym reprezentacim ,bohuzel, nejde o ceske zajmy, ale zajmy jejich vlastnich kapes. a tento fakt nas stale radi, spolu s temi supermarkety mezi postkomunisticke, zkorumpovane zeme, z vychodoevropskou mentalitou a specifikou.
0 0
možnosti

Alf

26. 12. 2005 0:06
Podplaceny? Dokazte to...!!!
V necem mozna mate pravdu, v necem mozna ne. Ale proti jednomu se musim ozvat. Tvrdite, ze je pan Sima podplaceny a ze to neni poradny ekonom, ale "radobyekonom". Prestante lzive obvinovat nekoho jineho ze sve anonymity a prokazte sva tvrzeni. Kdyz uz jste (patrne vlivem onoho rozruseni, ktere naznacuje uz vami zvoleny nick) ztratil soudnost, alespon nelzete na adresu konkretnich osob. Proc by proboha nekdo podplacel radoveho ucitele vysoke skoly?
0 0
možnosti