Pátek 14. května 2021svátek má Bonifác 14 °C občasný déšť Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Zprávy > Byznys

Nošovická automobilka Hyundai obnovila výrobu, TPCA a Škoda nadále stojí

Hyundai. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hyundai. | foto: Reuters

Nošovice (Frýdecko-Místecko)  Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku dnes po třítýdenní odstávce zapříčiněné pandemií nového typu koronaviru jako první velký podnik v Česku obnovila výrobu. Řekl to její mluvčí Pavel Barvík.

Zpočátku se v továrně i kvůli hladkému náběhu výroby bude místo obvyklých tří pracovat jen na dvě směny. Obnova výroby se v kraji týká až 12.000 lidí - 3300 zaměstnanců má Hyundai a 8700 její přímí dodavatelé.

„Začínáme pozvolna, to znamená ranní a odpolední směnou. To nám umožňuje větší flexibilitu, co se týká logistiky a veškerých procesů. V případě, že by někdo chyběl, můžeme doplnit zaměstnance z nočních směn,“ řekl Barvík. Zaměstnanci, na které v daném týdnu vyjde noční směna, zůstanou doma a dostanou náhradu mzdy ve výši 70 procent průměrného výdělku.

V souvislosti s aktuální situací firma přijala opatření pro zajištění bezpečnosti zaměstnanců. Několikrát denně se bude desinfikovat areál závodu, k desinfekci se bude využívat i čas noční směny. „Omezujeme setkávání zaměstnanců. Jako příklad mohu uvést speciální režim v kantýnách, kde lidé budou chodit postupně a zároveň budou mít takové miniboxy, ve kterých budou odděleni od ostatních,“ řekl mluvčí.

Samotný proces rozjezdu výroby podle něj pro podnik není výjimečný, protože ho každý rok dělá standardně dvakrát - po letní celozávodní dovolené a po Vánocích. Kromě speciálních bezpečnostních opatření je ale tentokrát specifikem také to, že se automobilka částečně předzásobuje díly, což jinak nedělá. V dodavatelském řetězci v automobilovém průmyslu se totiž většinou nevyrábí na sklad, ale „just in time“, tedy plynule v určeném čase podle požadavků zákazníka. „Kvůli režimu jistoty, především vzhledem k opatřením na hranicích, jsme se předzásobili,“ řekl Barvík.

Výroba v Nošovicích byla přerušena v sobotu 21. března. Na samotnou automobilku je navázáno několik desítek dodavatelů po celé Evropě a další z Jižní Koreje, nyní tyto firmy taktéž obnovují výrobu. „Tito dodavatelé jsou s námi sladěni a fungují v režimu stejně jako my. Jen v Moravskoslezském kraji se to týká 12 000 zaměstnanců, z nichž 3300 pracuje pro nás, 8700 pro přímé dodavatele,“ řekl Barvík.

Rozjezd výroby potvrdil manažer společnosti Hyundai Mobis Ivan Leixner. Největší dodavatel automobilky Hyundai kompletuje ve svém závodě v Nošovicích přední masky nebo přístrojové desky a v Mošnově na Novojičínsku vyrábí světlomety. „Musíme jet ve stejném režimu jako Hyundai. Zaměstnanců máme dost, jenom naši polští pracovníci zatím museli zůstat doma,“ řekl Leixner. V Mošnově pracuje 120 a v Nošovicích 60 Poláků. „Tím, že jedeme na dvě směny, se to dá vykrýt,“ řekl manažer.

Auta se na parkoviště kolem slezské továrny začala sjíždět v úterý už před 05:00. Proti obnovení výroby většinou lidé nic nenamítali, ani neříkali, že by měli strach, že se v továrně nakazí. „Pořád lepší pracovat za 100 procent platu, než být doma za 70. Uvidíme, co bude, já jsem optimista, takže si myslím, že všecko bude v pohodě. Myslím si, že je v pořádku, že se to obnovilo. Ani předtím jsem nezaznamenal nějaké problémy,“ řekl Tomáš Chalupa, který přijel na ranní směnu.

S obnovením výroby souhlasili i další zaměstnanci přicházející do práce, kteří ale nechtěli říci jméno. „Bezpečné asi teď není nic, ale my musíme jít dál. Už to asi propukne a budeme to mít asi všichni, život se nezastaví kvůli tomu, že je nemoc, a do práce lidi chodit musí. Musí vydělávat a musí platit účty. Bohužel, musíme se s tím poprat,“ řekl další z dělníků, který dodal, že během třítýdenního volna si alespoň odpočinul, dodělával resty, četl si a telefonem mluvil s kamarády.

Továrna v Nošovicích je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii. Produkuje 1500 aut denně, loni vyrobila 309 500 vozů. V roce 2018 vytvořil podnik zisk 7,22 miliardy korun a tržby 129,26 miliardy korun.

Kvůli šíření covid-19 zastavily výrobu automobilky po celé Evropě. Mladoboleslavská Škoda Auto minulý týden odstávku potřetí prodloužila, zatím do 27. dubna. Kolínská Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) má v plánu produkci znovu rozjet 17. dubna.

TPCA a Škoda stojí

Automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) prodloužila odstávku výroby kvůli pandemii koronaviru. Výrobní linky by se měly v Kolíně rozjet v pondělí 4. května, řekl v úterý mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Původně byl návrat zaměstnanců plánován na pátek 17. dubna.

Výroba v kolínské automobilce se zastavila 18. března před půlnocí. S odstávkou kvůli koronaviru se spojila také plánovaná technologická odstávka.

Mladoboleslavská Škoda Auto také stále stojí.

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Procházku vypnu, slibuje Rakić. Uznávaný sudí analyzuje: Dokázal by to, ale...

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Z Jiřího Procházky se mezi konkurenty polotěžké váhy UFC (93 kg) stává žádané zboží. O novou dvojku divize si hlasitě...

Nejproočkovanější země světa zavádí tvrdá opatření. Covid mají i očkovaní

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na Seychelách vyskočil součet všech případů za více než rok pandemie v posledních třech dnech o třináctinu. Problém je...

Zadeček bez opruzenin? Otestujte s námi ochranný krém s měsíčkem
Zadeček bez opruzenin? Otestujte s námi ochranný krém s měsíčkem

Hledáme 15 maminek, které s námi otestují BIO Ochranný krém s měsíčkem na opruzeniny od francouzské značky TIDOO.