Pátek 1. března 2024, svátek má Bedřich
130 let

Lidovky.cz

Polští dopravci blokují ukrajinské přechody, fronty kamionů mají i 28 kilometrů

Ekonomika

  20:10
Polští autodopravci kvůli údajně nespravedlivé konkurenci zahájili protestní blokádu hlavních přechodů na ukrajinské hranici. Fronty kamionů čekajících na vpuštění na Ukrajinu ve středu na přechodech Dorohusk-Jahodyn a Hrebenne-Rava Ruska dosáhly délky až 28 kilometrů.

„Kolony kamionů čekajících na hraničním přechodu Dorohusk končí v obci Janów, která se nachází 28 kilometrů od Dorohusku,“ řekla odpoledne agentuře PAP mluvčí Chelmské policie Ewa Czyžová. „A dál rostou,“ dodala.

Nákladní automobily čekající na hraničním přechodu Hrebenne musí čekat zhruba 90 hodin, protože v koloně je přibližně 900 těžkotonážních vozidel, uvedla celní správa v Lublinu. Kolona před přechodem Hrebenne dosahuje do města Zatyle, které je přibližně 13 kilometrů od hranic.

Protestující vpouštějí jeden kamion za hodinu z Ukrajiny do Polska a tři či více kamionů z Polska na Ukrajinu. „Nákladní vozy převážející humanitární pomoc, potraviny a palivo už nejsou z blokády vyňaty,“ řekla Czyžová. „Tato vozidla musí také čekat ve frontě,“ dodala. Autobusy mohou přes hranici projíždět bez zdržení.

Polští autodopravci, kteří protest zahájili v pondělí, požadují opětovné zavedení povinných povolení pro autodopravce z Ukrajiny, s výjimkou těch, kteří převážejí humanitární a vojenskou pomoc. Počty licencí přitom mají být omezeny na stav před ruskou invazí na Ukrajinu.

Dopravci si podle agentury Reuters stěžují také na to, že společnosti z Ruska nebo Běloruska zakládají v Polsku firmy. Mezi jejich požadavky patří rovněž zákaz činnosti dopravních společností s kapitálem v zemích mimo Evropskou unii.

Ukrajinský vicepremiér Oleksandr Kubrakov v pondělí uvedl, že podle Kyjeva blokování hranic poškozuje zájmy a ekonomiky obou zemí. „Ovlivňuje to také fungování tras solidarity, které měly za cíl vyvážet ukrajinské zemědělské produkty,“ dodal.

Takzvané trasy solidarity jsou alternativní logistické trasy, které umožnila EU na podporu vývozu ukrajinských produktů, jenž narušila ruská invaze do země a blokáda ukrajinských černomořských přístavů Ruskem. Polsko-ukrajinské obchodní vztahy přitom v posledních měsících zkomplikoval spor o dovoz ukrajinského obilí a dalších zemědělských produktů.

Autoři: ,