Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Obchody budou snižovat teplotu. Zkrátit otevírací dobu se nechystají

Jedním z řešení, kterým obchodníci šetří energie, jsou uzavíratelné chladicí boxy. foto: Archiv Penny Market

Kvůli rostoucím cenám energií omezují některé maloobchodní řetězce reklamní osvětlení či plánují výrobu vlastní elektřiny. Zkrácení času pro nákup žádný z oslovených obchodníků nepřipravuje, úspory však hledají všichni. Zaměřit se chtějí především na vytápění a alternativní zdroje energie.
  7:16

„V žádném případě neuvažujeme o omezení otevírací doby nebo o regulaci osvětlení v prodejnách,“ uvedl například mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Zákazníci se naopak musí začít připravovat na nižší teploty při nákupech. Což bude mít dopad i na pracovníky v prodejnách. „V současnosti modelujeme různé scénáře snížení teplot o jeden a více stupňů a jeho dopad na zákazníky a nákupní prostředí. Hledáme také způsob, jak za takových podmínek zvýšit komfort pro naše zaměstnance,“ zmiňuje mluvčí společnosti Albert Jiří Mareček.

Jeho slova potvrzuje i většina dalších řetězců, které se budou snažit zachovat stávající podmínky nakupování. Podle manažera komunikace drogerie dm Jiřího Peroutky zkrácení otevírací doby patří k opatření, která snižují komfort pro zákazníky. „Efektivitu prodejen vyhodnocujeme pravidelně. Nyní budeme mnohem důkladněji a častěji vyhodnocovat a regulovat teploty vytápění,“ říká Peroutka.

Cenu plynu i elektrické energie mají řetězce většinou fixovanou na delší dobu a dává jim to tudíž čas se dobře připravit. Z velké části tak řetězce přistoupily k větším investicím hlavně do úsporných technologií.

„Měníme chlazení a instalujeme LED osvětlení, obojí přináší až třicetiprocentní úsporu energií, dále renovujeme kotelny. Do jednoho roku navíc budeme mít instalované fotovoltaické elektrárny na střechách čtyř prodejen,“ popisuje mluvčí Makra Romana Nýdrle.

Zavedení úspornějšího provozu osvětlení plánuje také společnost Lidl. Bude optimalizovat režim osvětlení mimo otevírací dobu prodejen, konkrétně na parkovištích nebo u reklamních poutačů, kde se dosud svítilo do odchodu posledního zaměstnance. Nově má svítit pouze patnáct minut po zavření prodejny.

„V prodejnách po otevírací době používáme tzv. 1/3 osvětlení, což je dostatečné osvětlení pro činnosti vykonávané po zavření prodejny. Zároveň monitorujeme spotřebu elektrické energie všech prodejen a odběrných míst na dálku a tím může reagovat a vyhodnocovat jednotlivá zavedená opatření. Plánujeme také test osazení prosklených dveří na chladící nábytek,“ doplňuje letošní plány tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Pro vytápění některé provozovny využívají zbytkové tzv. odpadní teplo z chladícího zařízení či tepelná čerpadla a provoz vzduchotechniky se řídí závislostí koncentrace CO2 na prodejní ploše a poměru mezi vnitřní a venkovní teplotou.

„Díky moderním technologiím nedochází k úniku tepla a zároveň je vždy garantovaná kvalita vzduchu. Také kontinuálně plánujeme investice do ekologických a energetických zdrojů. Příkladem může být, že od ledna 2022 využíváme výhradně elektrickou energii z obnovitelných zdrojů,“ přibližuje tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Energetickému managementu budov se ovšem obchodníci začali věnovat již před pandemií a zdražováním energií. Upravili například čas a intenzitu osvětlení v závislosti na denním světle a slunečním svitu.

„Pokud jde o světelné reklamy, noční svícení jsme omezili již v době covidové a v tomto nastavení setrvali dodnes. Ale je třeba podotknout, že tato venkovní světelná loga generují minimální spotřebu,“ vysvětluje manažerka OC Šestka Michaela Němcová a dodává, že plánují také instalaci solárních panelů.

Střechy obchodů osázené panely

Instalace alternativních zdrojů je nyní pro obchodníky hlavním tématem. Někteří již tuto alternativu zvolili. „Za posledních šest let se nám podařilo snížit spotřebu o přibližně čtyřicet procent. Již v roce 2020 jsme na všech našich obchodech přešli na elektřinu získávanou výhradně z obnovitelných zdrojů,“ potvrzuje tiskový mluvčí společnosti Tesco Michal Kuzmiak.

Prodejny se tak v nejbližší době zřejmě osázejí nejen solárními panely, častěji využijí tepelné čerpadla a někteří dokonce zvažují výrobu vlastní elektřiny. „Uvažujeme o možnosti vlastní výroby elektřiny, provádíme například analýzu střešních ploch pro potenciální instalaci fotovoltaických panelů. Také nakupujeme podíl zelené energie,“ říká tiskový mluvčí společnosti Albert Jiří Mareček.

V rámci úsporných řešení velká obchodní centra také zavedla optimalizaci provozních dob technologií včetně provozní doby vodních prvků. „V neposlední řadě plánujeme v brzké budoucnosti realizaci fotovoltaické elektrárny na střechách dvou našich center,“ doplňuje za společnost URW, která provozuje Westfield Chodov a Centrum Černý Most, Karolína Šustrová.

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....