Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Část e-shopů začala nenápadně zdražovat. Připlatíte si i za osobní odběr zboží

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Cenová bitva mezi desítkami webových prodejců v Česku vyčerpala mnohé z nich natolik, že teď bojují o přežití. Jak? Stále rostoucími poplatky k inzerované ceně.
Nakupování na internetu (ilustrační foto).

Nakupování na internetu (ilustrační foto). foto: Shutterstock

E-shopy sice stále nabízejí lidem zboží levněji než klasické obchody, ale často si potichu přirazí při prodeji i stokoruny navíc – za dopravu, poštovné a v poslední době i za osobní odběr koupeného zboží v pobočce e-shopu.

ČTĚTE TAKÉ:

Právníci ze spotřebitelských poraden ale varují, že zejména menší prodejci utajováním konečné ceny porušují zákon. „Potvrdily se nám obavy, že v řadě případů opravdu není možné zboží za inzerovanou cenu pořídit,“ míní právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička.

Připlatíte si za odběr zboží v kamenné pobočce

Poplatek za odběr zboží v kamenné pobočce v řádech desetikorun zavedly už loni dva největší české internetové obchody Alza.cz a Mall.cz. Teď se k nim ale přidali právě i menší konkurenti. Například webový obchod Dno.cz, který prodává elektrospotřebiče, žádá za osobní vyzvednutí na pobočce částku dokonce 299 korun. Aby se o takovém poplatku zákazníci dozvěděli, musí si podrobně přečíst obchodní podmínky e-shopu.

Kolem stokoruny za osobní vyzvednutí zboží připlatí i zákazníci obchodů Duoelektro.cz, Patro.cz či Elektromarket. cz. Vyšší poplatky přiznávají i sami obchodníci. „Marže už nepokrývají náklady a obchodníci musí na jedné straně šetřit na provozu a marketingu a na druhé straně se snaží kompenzovat si ušlý zisk,“ popisuje Martin Rozhoň, šéf jednoho z největších tuzemských e-shopů Vivantis.

Levnější vyhrává

Internetových obchodníků je v Česku na 37 tisíc. To je podle expertů snad největší koncentrace e-shopů na obyvatele. Rozhodující v ostrém konkurenčním boji je vypadat levněji než ostatní prodejci.

Práce s počítačem – ilustrační foto.

„Část obchodníků zvolila jako svou konkurenční výhodu nejnižší cenu, kdy pracují s maržemi v jednotkách procent – na to postupně reagují další a strhává se lavina,“ popisuje Martin Rozhoň, šéf jednoho z největších tuzemských e-shopů Vivantis.

Obchodníci dohánějí cenu jinde Problémem je, že ceny jsou u stále většího počtu e-shopů nízké jen na první pohled. Aby totiž obchodníci přežili, musí si vydělat jinde.

Za dopravu si připlatíte

Zákazníci nakupující na internetu budou muset třeba sáhnout hlouběji do kapsy v případech, kdy si nechají zboží dovézt. Nahoru šly totiž i ceny dopravy. Zatímco ještě loni vyšel rozvoz zboží například prostřednictvím PPL nebo DHL na zhruba 70 až 80 korun, dnes si zákazníci připlatí další desítky korun.

Například v internetovém obchodě Mall.cz zaplatí klienti za dopravu Českou poštou, stejně jako prostřednictvím PPL 139 korun. V Alze je poštovní dobírka vyjde na 144 korun a doprava službou PPL na 151 korun. Internetový prodejce elektroniky CZC.cz pak dodá zboží poštou za 125 korun, s dopravcem DHL vyjde dovoz na 130 korun.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat