Pátek 14. června 2024, svátek má Roland
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Závislosti na ruské ropě se zbavíme do poloviny příštího roku, slibuje Fiala

Centrální tankoviště ropy společnosti Mero v Nelahozevsi, které přepravuje ropu ropovodem Družba. (10. srpna 2022) foto: Reuters

Česká republika se zbaví závislosti na ruské ropě nejpozději do poloviny příštího roku. O zrušení výjimky na dovoz chce premiér Petr Fiala (ODS) požádat ihned poté, co bude dokončen projekt rozšíření italského ropovodu TAL. Práce na něm se již naplno rozběhly.
  14:53

„Na ruské ropě z ropovodu Družba nebude Česko závislé po 60 letech,“ řekl v úterý Fiala po setkání s vedením státní společnosti MERO v Centrálním tankovišti ropy Nelahozeves.

MERO ČR, výhradní přepravce ropy do Česka, pokračuje v přípravě projektu TAL-PLUS, jehož smyslem je modernizace a posílení kapacity Transalpinského ropovodu.

Projekt nesoucí název TAL-PLUS realizuje MERO ČR společně s konsorciem TAL. V květnu začaly první technické úpravy a modernizační práce. Ropovod se musí kompletně připravit na zcela novou přepravní kapacitu.

„Dokončení prací na rozšíření kapacity TAL a nahrazení ruských dodávek ropy nejpozději v první polovině příštího roku bude další zásadní změna na energetické mapě Česka. Ta významně posílí naši energetickou soběstačnost a bezpečnost, které jsou základním předpokladem k úspěšnému Restartu Česka,uvedl Fiala.

Podle ministra financí Zbyňka Stanjury by náklady na projekt TAL-PLUS měly být zhruba 1,3-1,6 miliardy korun. „Hradit je bude MERO ČR plně ze svých výnosů,“ potvrdil.

Největší změny v přepravě ropy Česka

„Poté, co jsme se zbavili závislosti na plynu z Ruska a přestali odebírat jaderné palivo od ruských firem, nám tento projekt umožní zbavit se také závislosti na dovozu ropy z Ruska,“ informoval ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Jak dodal, jde o rozsáhlý projekt, který zahrnuje především technologickou úpravu ropovodu TAL, jehož cílem je navýšit objem přepravované ropy tak, aby pokryla celou naši roční spotřebu. „Na to navážou úpravy ropné infrastruktury také v České republice a postupná obměna strategických zásob ropy,“ řekl.

Podle slov Jaroslava Pantůčka, generálního ředitele MERO ČR se práce na úpravě ropovodu TAL již naplno rozběhly. „V těchto dnech se připravuje zahájení instalace nových čerpadel na přečerpávací stanici v rakouském Grubenu. Pokračovat budeme v dalších měsících v Německu a Itálii, kde budeme měnit a instalovat desítky komponentů, jako například průtokoměry, elektromotory a celkově modernizovat části ropovodního systému,“ upřesnil.

Projekt TAL-PLUS je jednou z nejsložitějších technologických operací a také největší změnou v přepravě ropy do Česka. MERO ČR počítá s tím, že do konce letošního roku se podaří dokončit všechny technologické úpravy na TAL a zajistit navýšení jeho kapacity. Na začátku roku 2025 se pak provedou všechny potřebné zkoušky a testy, včetně instalace záložních čerpadel.

Česko se pak od ruské ropy definitivně odstřihne v první polovině roku 2025, kdy bude plně zásobováni ropou západní cestou přes ropovody IKL a TAL,“ doplnil Pantůček.

Rozšířený ropovod ročně do Česka přivede o čtyři miliony tun ropy ročně navíc. Pokryje to spotřebu obou rafinerií v Litvínově i Kralupech nad Vltavou.

Loni přiteklo do českých rafinérií 7,4 milionu tun ropy, z toho přibližně 58 procent tvořila ropa z ropovodu Družba, který vede z Ruska. Zbytek tvořily dodávky z německého ropovodu IKL, jenž navazuje na italský ropovod TAL.

Autoři: ,