Pondělí 24. června 2024, svátek má Jan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Toyota v reklamě klamala o ceně auta

Média

  14:19
PRAHA - Reklama na hybridní automobil Toyota Auris, která byla letos na jaře použita v denním tisku a na reklamních plochách, je podle Arbitrážní komise Rady pro reklamu (RPR) klamavá. RPR obdržela na tuto reklamu stížnost, jejímuž autorovi vadily zavádějící informace o ceně hybridního automobilu Toyota Auris.

Toyota Auris HSD foto: Toyota

Sporná reklama propagovala automobil Auris s pohonem Hybrid Synergy Drive. O kauze informoval také portál Ekolist.cz.

RADA PRO REKLAMU

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat finanční pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení.

Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Součástí reklamního textu bylo přitom i tvrzení "Modelová řada Auris již od 289 900 korun". Autor stížnosti ale upozornil na to, že podle ceníku začínají ceny hybridních vozů na částce 549 000 korun, přičemž cena uvedená v tiskové reklamě se podle jeho názoru hybridní varianty netýká.

"Členové nezávislé arbitrážní komise se s názorem stěžovatele většinově ztotožnili a označili reklamu za klamavou," stojí v rozhodnutí arbitrážní komise, podle které si čtenář může prezentovaný údaj o ceně spojit s dominantními údaji, které se týkají vlastností hybridního modelu.

Společnost Toyota Motor Czech ve vyjádření pro arbitrážní komisi RPR zdůraznila, že jejím cílem nebylo klamat zákazníka.

Firma argumentovala, že pouze použila na trhu běžnou formulaci "cena již od", která se týkala celé modelové řady Auris, jejíž součástí je i hybridní automobil.

NEETICKÉ REKLAMY

Loni Rada pro reklamu řešila 60 stížností na reklamu, kterých bylo ve srovnání s rokem 2009 o sedm více. V 11 případech dala loni arbitrážní komise RPR za pravdu stěžovatelům.

Za neetické označila například reklamní kampaně rádia Bonton, Pivovaru Rohozec či drogerií Rossmann. Některé stížnosti, které RPR loni dostala a zamítla, byly netradiční a týkaly se reklamních spotů s upírem, které prý vystrašily malé děti.

Autoři: ,