Spojka mezi Modřany a Libuší je důležitá v tom, že umožní snazší dopravu mezi dvěma velkými pražskými sídlišti. Smyčka v Libuši navíc nabídne přestup na plánované metro D, které by tam mělo od roku 2024 začít zastavovat.
Magistrátní úředníci mimo jiné posuzovali, jak moc projekt zasáhne hlukem či stavbou samotnou do pohodlí místních obyvatel. A také například kolik stromů bude muset kvůli trati padnout – v tomto případě 281. Do své práce zahrnul úřad také stanoviska dotčených orgánů, jako je hygienická správa nebo místní radnice. Na základě všech podkladů vydal 4. ledna verdikt, že další ekologické přezkoumání, takzvaný proces EIA, (z anglického Environmental Impact Assessment – pozn. red.) není v tomto případě nutný.
KUDY POVEDOU KOLEJE
|
„Ještě není jisté, zda se někdo neodvolal. Ale v praxi to znamená, že můžeme ihned přikročit k územnímu řízení,“ řekl náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Podle něj může ekologické řízení EIA protáhnout projekt klidně i o dva roky.
Zákonná lhůta pro případná odvolání uplynula na konci minulého týdne, do data vydání tohoto článku žádné nedorazilo.
„Díky tomuto rozhodnutí můžeme nyní žádat o územní rozhodnutí, což také máme v plánu učinit. V případě ideálního časového průběhu chceme získat v roce 2018 stavební povolení, samotné práce by pak proběhly v letech 2019 až 2020. Provoz by mohl začít v tomtéž roce,“ popsal mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl.
Dopravce – který je v tomto případě investorem – však zároveň upozorňuje, že jde o optimistické předpoklady, které vychází z bezproblémového průběhů správních řízení, což reálně nastane málokdy. „Jednou z podmínek je například vyřešení majetkoprávních otázek, což je věc, která nás zdržuje například u jiné chystané tramvajové trati z Barrandova do Slivence,“ podotkl Štábl.
Dopravní podnik počítá s tím, že se pokusí na novou trať získat peníze i z evropských fondů, konkrétně z Operačního programu Doprava 2. Rozpočet je nyní velmi předběžný, nicméně odhady na výstavbu 1,8 kilometru dlouhé tratě a smyčky počítají přibližně s půl miliardou korun.
Metro D v Krči už není ‚zakleté‘. Praha se dohodla s majiteli klíčových parcel |
S prodloužením kolejí z Modřan dlouhodobě počítá územní plán hlavního města, tato spojka patří mezi tři nejrozpracovanější tramvajovými projekty. Dalšími jsou výše zmíněná trať z Barrandova přes Holyni do Slivence a pak ještě nový úsek z Divoké Šárky na Dědinu. U obou z nich dopravní podnik pracuje s ideálním termínem v roce 2020.
V případě trati Modřany – Libuš, zahrnující čtyři páry zastávek, bude třeba v některých místech udělat přeložky inženýrských sítí. Stavba se dostane do například do střetu s vodovodem, plynovodem či telekomunikačními kabely.
„V souvislosti s výstavbou je možné hovořit o mírném ovlivnění pohody obyvatelstva, kterou může snižovat hluk a emise znečišťujících látek do ovzduší. S ohledem na výsledky rozptylové a hlukové studie na předpokládané trvání fáze výstavby [...] a na navrhovaná opatření lze konstatovat, že toto ovlivnění bude přijatelné,“ stojí ve zprávě magistrátního úřadu ze 4. ledna.