Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Web 2.0? Dělá se mi špatně

Média

  16:09
Komunikace na internetu prostřednictvím sociálních sítí už leze spoustě marketingových pracovníků krkem. V mezinárodním žebříčku Anderson Analytics se slova jako Web 2.0, sociální média a sociální sítě objevila na čele pojmů, jimiž jsou lidi z marketingu nejvíc znuděni.

Komunitní sítě na internetu marketingové pracovníky nudí. Připouštějí ale, že je dobře neznají. foto: Reprofoto

Zatímco loni ještě pojem "blog" nikomu nevadil, letos je čtvrtým nejotravnějším slovem, s jakým se lidé z marketingu setkávají. Jako ještě nudnější vnímají marketéři pojmy "sociální média" (11,9 % dotázaných), "sociální síť" (12,2 %) a "Web 2.0" coby celek (19,4 %). Dost otravný se jim nadále jeví také největší módní hit loňského roku, a sice "virální marketing" (loni už o něm nechtělo raději slyšet 6,3 % dotázaných, letos 6,2 %).  Ukazuje to výzkum společnosti Anderson Analytics, zpracovaný pro skupinu Marketing Executives Networking Group. Jde o nevýdělečné sdružení profesionálních pracovníků marketingu, sdružující kolem 1800 výkonných manažerů v různých zemích.

Svůj vliv na znechucení sociálními médii může mít právě fakt, že jsou brána do značné míry jako móda, a investice do nich jsou tedy podmíněny spíš touhou svézt se s proudem než racionální úvahou. Hodně obchodníků také udává, že o principech fungování sociální komunikace na internetu stále neví dost.

Na druhou stranu marketingoví manažeři připouštějí, že změna navyklých způsobů uvažování jim může přinést zisk. Polovička z nich totiž počítá v letošním roce s poklesem svého marketingového rozpočtu, ale téměř tři čtvrtiny přesto věří, že se jim za pomoci inovací a lepšího pochopení zákazníka podaří udržet, ne-li zlepšit výsledky z loňského roku.

Se zhoršující se ekonomickou situací klesá také zájem manažerů o otázky spojené s globálním oteplováním a společensky odpovědným, či prostě "zeleným" chováním firem. V žebříčku důležitosti, jakou přikládají různým tématům, se tato oblast propadla oproti loňskému roku o čtrnáct míst.

Jako zemi s největšími příležitostmi pro firmy s mezinárodní působností vidí marketingoví manažeři stále Čínu. Coby oblast číslo jedna ji bere 53 procent dotázaných.