Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Na území mýtů: Je všechno jinak?

USA

  8:49
V pražském DOXu se nedávno otvírala výstava Barbory Šlapetové a Lukáše Rittsteina, která je pokračováním jejich průzkumu odlišného světa.

Lukáš Rittstein: Vnitřní hlas (2012). Highway series. Ocel, laminát, Peugeot, 170 x 320 x 300 cm. Se svolením autora. foto: DOX

Od počátku 20. století je evropské umění fascinováno a více či méně ovlivňováno odlišnými kulturami, zpočátku asijskou (japonskou), posléze africkou (negerskou). Tyto dálné ozvěny mnohdy pomohly hledajícím avantgardám najít – po odmítání zdejších tradic – nový a neotřelý směr.

Barbora Šlapetová: Bez názvu (2013). Cyklus Mužský dům v časové smyčce. Lambda print, C-print na dibondu, 130 x 88 cm. Se svolením autorky.

Exotické vlivy však bývaly spíše zprostředkované (vyjma předcházejícího Paula Gauguina apod.) zpravidla znalostmi z časopiseckých reprodukcí, publikací, grafických listů, typizovaných vzorníků či muzeálních exponátů. Také negerská plastika, jak ji geniálně uchopil Pablo Picasso, fascinovala spíše svou syrovostí a tvarovou lapidárností než původní obsahovostí a magičností.

Následná postkoloniální vlna zájmu byla nadále umocněna slavnými a fundovanými publikacemi Jamese George Frasera (Zlatá ratolest, Cambridge 1922) a Josepha Campbella (Hrdina tisíce tváří, Princenton University Press 1949). Tyto základní a další dílčí publikace „smiřovaly“ různé skutečnosti i zkušenosti, porovnávaly mýty, rituály a zvyklosti. Módní antropologie, Jungovy spisy i esoterické nauky – od kabaly až k theosofii – ukazovaly „společnou paměť“ lidstva i shody božstva a staly se nedílnou inspirací nejen v moderním umění.

Doba postmoderní

Lukáš Rittstein: Jeskyně (2012–2013). Highway series. Ocel, Peugeot, 170 x 320 x 300 cm. Se svolením autora.

V dnešní postmoderní, středu-prázdné, flexibilní a informacemi posedlé době se dále množí cestovatelské či adrenalinové výjezdy za zážitky, ale vyrážejí i seriózní a smysluplné expedice. K těm posledně jmenovaným patří rovněž tvůrčí aktivita v DOXu vystavující dvojice, jež započala v roce 1997 a podala dosud řadu svědectví (výstavy, přenášky, publikace).

Již po první návštěvě původních obyvatel Nové Guineje, žijících dodnes (téměř) izolovaně, začal vznikat pozoruhodný sochařský projekt. Výsledkem byl jakýsi pojízdný objekt – autobus s prostupující obří ocelovou rourou a s uvnitř promítaným videem (autorem byl Leopold Pospíšil – v USA žijící antropolog, který na ostrově prováděl výzkumy již od padesátých let). Dílo-autobus pak bylo pod názvem Tour instalováno v roce 2011 právě na střeše Galerie DOX. Tento „antropologický putovní monument“ (Rittstein) budil zaslouženou pozornost, ale nastoloval i otázky.

Historická událost

Barbora Šlapetová: Bez názvu (2009–2010). Cyklus Astronauti. Lambda print, C-print na dibondu, 150 x 100 cm. Se svolením autorky.

Lukáš Rittstein a Barbora Šlapetová se nyní vrátili na „místo činu“ a opět zde vystavují své odvážné průzkumy a jejich ztvárnění. Jak toto „narušování“ klidné zóny ale celkem brát? Vždy totiž mívám smíšené pocity, když vidím záběry archeologických vykopávek – ze „zachraňování“ cenností dávných generací a z představ o dalším zaplnění prachem pokrytých depozitářů. A pocity zcela negativní mě obestírají, když jsou vzácné lidské pozůstatky exhumovány, měřeny a vědecky zpracovávány.

Proč se tak děje? Vždyť narušení duchovního klimatu a dalších souvislostí je tak nenávratně vyvráceno a otázkou je, zda to stojí za to. A navíc: nalezené objekty či předměty se zpravidla vsunují do již předem uspořádaných a spíše neměnných vývojových předpokladů (schémat) a podnětné, třebaže odvážné úvahy jsou ignorovány či zlehčovány (viz například knihy O Slovanech úplně jinak od Antonína Horáka či Národ v lénu bohů od Iva Wiesnera).

Barbora Šlapetová: Fotografie v pohybu – setkání, stěna a jídlo (2012). Projekce fotografií. Se svolením autorky.

Ale zpět k výstavě. Zajímavá, ale dle mého soudu kontroverzní podívaná zachycuje zatím patnáctileté osobní setkávání evropské (či západní) civilizace s odlišným prostředím. Osud snad posledních domorodých papuánských a údajně i kanibalských kmenů (zde Yali Mek) není tedy tentokrát dokumentován antropologicky, etnograficky, geologicky či misionářsky, ale umělecky. Zdejší obyvatelé věří, že oči žitých bytostí, které v noci spí, cestují po nebi a pozorují svá spící těla. A tak (proto) svítí hvězdy. Jiní z polonahých bojovníků zas prý mají nadání cestovat dýmem do „horního patra světa“.

Na území těchto mýtů vstoupili dva pražští umělci a v letech 2012 a 2013 zprostředkovali setkání několika členů kmene s dvěma astronauty NASA Leroyem Chiaem a Koichem Wakatou. Vystavené dokumenty v DOXu s názvem Kosmický telefonát (24. listopadu 2013) zachycují rozhovor astronauta s náčelníkem, tedy událost v historii zcela ojedinělou.

K zamyšlení

Na výstavě nalezneme také sochařský cyklus Dálnice, fotografie či kresby na stěnách – reflektující duši posledních přírodních lidí. Dále zde jsou k vidění filmové experimenty natočené v papuánské džungli, zvláště pak v premiéře zde uváděný film Jana Svěráka Cestování dýmem (projekce probíhají pouze o víkendu).

Lukáš Rittstein: Křídla touhy (2013). Highway series. Ocel, laminát, Cadillac, 240 x 1200 x 600 cm. Se svolením autora.

Venkovnímu přilehlému prostoru na ploše střechy dominují nadživotní Rittsteinovy sochy pracující s jakousi tvarovou až malířskou pružnou iluzí – s pozvolným prolínáním či přeměňováním symbolů dvou civilizací (například auta v hlavu ptáka). U příležitosti výstavy vychází kniha od Barbory Šlapetové a Lukáše Rittsteina pod názvem Jak se dotknout Nebe.

Výstava je to podnětná, kvalitní, atraktivní, efektní, avšak nejednoznačná či spíše přinášející různá zamyšlení a posouzení. A také vzbuzuje představy. Tou zásadní zřejmě je: Jak by asi reagovala naše vyspěle zaostalá společnost při náhlém setkání se skutečně vyspělou civilizací – s jejími astronauty a umělci?

Barbora Šlapetová & Lukáš Rittstein: Všechno je jinak

  • DOX – Centrum současného umění
  • Poupětova 1, Praha 7
  • Výstava potrvá do 8. června.
  • Vstupné: 180 Kč dospělí, 90 Kč studenti a senioři, 40 Kč studenti uměleckých oborů, 300 Kč rodinné, zdarma děti do 6 let

Barbora Šlapetová: Bez názvu (2013). Cyklus Mužský dům v časové smyčce. Lambda print, C-print na dibondu, 130 x 88 cm. Se svolením autorky.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...