Ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerchv rozhovoru říká: „Podle aktuálního výkladu ministerstva dopravy lze podle současné legislativy provést kontrolu emisí vozidel přímo v silničním provozu. Policie však v současné době nedisponuje žádným technickým zařízením, které by při kontrolách v provozu emisní limity umožňovalo měřit. Mimo stanici měření emisí je to navíc náročné i kvůli tomu, že musí být splněny určité podmínky, mezi nimiž je například odbornost obsluhy technického zařízení.“
LIDOVÉ NOVINY: Jak teď policie může kontrolovat, zda auto má, nebo nemá filtr pevných částic?
LERCH: Při technických silničních kontrolách můžeme zjišťovat například těsnost a stav výfukového potrubí. Nemůžeme na místě demontovat jednotlivé části vozidla, takže jde více méně o vizuální kontrolu. Filtr lze v takových případech navíc kontrolovat jen za předpokladu, že není skrytý pod ochrannými prvky podvozku.
Při technických silničních kontrolách můžeme zjišťovat například těsnost a stav výfukového potrubí. Nemůžeme na místě demontovat jednotlivé části vozidla, takže jde více méně o vizuální kontrolu. |
Pouhým pohledem nepoznáte ani to, když je vymontovaná jen vnitřní část filtru pevných částic. Když existuje podezření, že je porušen zákon, můžeme řidiči nařídit zajet na Stanici technické kontroly a měření emisí. Ale jen v případě, že cesta na STK i zpátky není delší než osm kilometrů, navíc musí být v danou dobu v provozu, takže toto oprávnění je výrazně omezené.
LIDOVÉ NOVINY: Takže chybějící filtr nemá policie šanci odhalit?
LERCH: Tomu, že chybí filtr, může napovídat nadměrná kouřivost nebo saze v okolí výfukového potrubí. Policie se při kontrolách zaměřuje zejména na nebezpečné závady v technickém stavu, které bezprostředně ohrožují bezpečnost silničního provozu a mají za příčinu vznik dopravních nehod, případně podstatně zhoršují jejich následky. Jde především o závady na brzdovém systému, na pneumatikách, zasklení a podobné věci.
Chybějící filtr pevných částic je především otázka ohrožení životního prostředí a jako problém to bezpochyby vnímám, nicméně primárně tato problematika spadá do gesce stanic technické kontroly a měření emisí, které by se tím měly důsledně zabývat.
LIDOVÉ NOVINY: Bylo by možné říct, jak často se stává, že policie pošle řidiče na STK kvůli kouřivosti a dalším věcem, které napovídají, že s filtrem by mohl být problém?
Chybějící filtr pevných částic je především otázka ohrožení životního prostředí. Primárně však tato problematika spadá do gesce stanic technické kontroly a měření emisí, které by se tím měly důsledně zabývat. |
LERCH: Taková statistika není k dispozici. Můžu říct, že například v roce 2016 zjistili dopravní policisté při kontrolách 989 závad v technickém stavu vozidel do 3,5 tuny. Z toho jich 911 bylo vážných, 78 nebezpečných.
LIDOVÉ NOVINY: I tak je ale vymontování filtru nezákonné. Jaká se za to dá udělit pokuta?
LERCH: Absence filtru pevných částic je dle vyhlášky ministerstva dopravy považována za vážnou závadu, která odůvodňuje omezení technické způsobilosti motorového vozidla na dobu 30 dnů s následnou kontrolou ve stanici technické kontroly a měření emisí. Pokud je taková závada v rámci silniční kontroly na vozidle zjištěna, řidiči hrozí v rámci blokového řízení pokuta do dvou tisíc korun.
LIDOVÉ NOVINY: Říkal jste, že k takové kontrole nemáte ani oprávnění. Měl by se tedy změnit zákon?
LERCH: Podle aktuálního výkladu ministerstva dopravy lze podle současné legislativy provést kontrolu emisí vozidel přímo v silničním provozu.V praxi je ale realizace takových kontrol spojená s řadou omezení.Policie v současné době nedisponuje žádným technickým zařízením, které by při kontrolách v provozu emisní limity umožňovalo měřit. Mimo stanici měření emisí je to navíc náročné i kvůli tomu, že musí být splněny určité podmínky, mezi nimiž je například odbornost obsluhy technického zařízení.
Měly by se spíše hledat možnosti v širším využití současných kontrolních orgánů |
Doporučoval bych proto spíš, aby se hledaly možnosti v širším využití současných kontrolních orgánů, což jsou zmíněné stanice měření emisí, případně mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu. Policie je samozřejmě připravená řešení hledat a spolupodílet se na různých opatřeních, abychom neoprávněné manipulaci s filtry zamezili.
Auto zabiják
|