Diskuze
Příběh o obnově Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze
Děkujeme za pochopení.
S17t42a44n71i11s75l47a91v 90T81o59m70á84š
Na údržbu Mariánského sloupu v Praze založil Ferdinand III. věčnou nadaci, na kterou šly až do roku 1918 peněžní dávky, a snad jdou doposud. Podobnou nadaci má i katedrála sv. Víta.
J98a45r77o79s92l31a18v 57K48.
Světící biskup Dr. Jan Sedlák popsal v Časopise katolického duchovenstva, že to nejen s nadací, ale ani s oblibou pobožnosti v době, kdy ještě nebylo dogma o Neposkvrněném početí vyhlášeno jako Bohem zjevené dogma, vůbec jednoznačné a jednoduché:
Tehdy nebylo ještě neposkvrněné Početí Ρ. M. prohlášeno za článek víry, ač se v mnohých zemích svátek neposkvrněného Početí již světil. U lidu nebyla ona pobožnost populární, a proto se jí málo věřících účastnilo, ...
http://depositum.cz/knihovny/ckd/strom.clanek.php?clanek=9731
J14i38ř63í 22Š11a85f29r24á48n75e38k
Je víc instalací, které byly kdysi zbourány a není v našich silách, ani v našem zájmu se k nim vracet. Diskutovaný Mariánský sloup spíše patří do nějakého českého Disneylandu nebo na hrad Orlík. Češi o něm již jednou, a zase, jak se to vyvinulom ovšem ne "na věčné časy", rozhodli. Obnova je zrada.
D43a61n83a 64S72t86e30h89l82í30k87o29v76á
Škoda, že jste ze svého výkladu historie obnovy sloupu vynechal sochaře Jana Bradnu, který stál v čele před Petrem Váňou a tesal první verzi.
V81l69a13d45i13s31l47a86v 41D68u38d16á17k
Pokračování:
Rád bych na okraj reagoval na autorovo hodnocení Husova pomníku, které je velice zjednodušené a jednostranné. Podle mého názoru kvůli takovému přístupu autor znevěrohodňuje i své kompetence k problematice Mariánského sloupu a svádí případnou diskusi tam, kde se po léta motala a stále z velké části motá - totiž do roviny ideologické a náboženskoideologické.
Osobně fandím postavení MS, i když mi mrzí, že budou vynecháni andělé z podstavce, tuším, že paradoxně tedy ta část sloupu, která se nejvíce zachovala. Sloup a pomník Jana Husa spolu vedly symbolický dialog (ne že by na obou stranách nebyli v názorových řadách fanatici). Dialog, čili něco, co je dnes, navzdory mnoha řečem o svobodě názoru (to má být to první!) a svobodě projevu (to je to navazující!) tak moc vzácné.
S pozdravem VlaD
V87l74a60d72i75s43l83a42v 51D46u61d22á17k
Děkuji za zajímavé informace, rád bych je ale doplnil. Povědomí o Mariánském sloupu zdaleka nebylo tak vymazáno z paměti, jak by z Vašeho příspěvku vyplývalo. Mnohými bylo mj. analogicky vztahováno k bořičství pomníků v době okupace a v době vlády komunistů a často bylo mezi lidmi připomínáno. O pomníku v souvislosti s Frantou Sauerem psal mj. Radko Pytlík, mezi obrovským množstvím zejména mladých lidí resonovala báseň Jaroslava Seiferta Hlava Panny Marie. V roce 1988 v Tvorbě č. 50 (to byl tehdy prestižní, byť samozřejmě ideologicky podvázaný kulturní časopis) vyšel článek Františka Nepila, v němž se zasazoval o znovupostavení MS. Na něj reagoval ideologicky stupidní argumentací (1989/14) jistý autor a rozpoutala se dosti bouřlivá diskuse, z níž však bylo publikováno jen málo (moji reakci neuveřejnili, ale byli slušní). Dali alespoň prostor pro chytrou, vtipnou odpověď Františku Nepilovi a tuším že uveřejnili završující a odborně fundovaný příspěvek tehdy začínajícího historika Víta Vlnase.
Rád b