Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

„Dalajlámismus“ a vášnivé odmítání vlastní kultury

Dalajlámovým darem není náboženská tolerance, ale světonázorový relativismus, který je odrodilým obyvatelům křesťanské Evropy stále bližší.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
CB

Ctirad Bednář

14. 9. 2012 9:34
Dalajlámismus je výstižné označení
nové varianty ideologie politické korektnosti a s tibetským buddhismem má pramálo společného. Dalajláma byl od mládí pod silným vlivem Západu, jeho úpadkových ideologií a – nepochybuji - i tajných služeb. Soudím, že jeho vliv na buddhismus je podobně zhoubný jako vliv modernistů na Církev. Dalajlámova prohlášení, že v příštím převtělení bude možná ženou (buddhistická varianta feminismu?) nebo že se už vůbec znovu nezrodí, a tudíž bude nutno zavést v Tibetu demokratické volby, sotva nechají soudného člověka na pochybách, odkud vítr fouká. A marxismus naroubovaný na staré východní učení?  Ano, je to kýč. Kýč uměle vytvořený právě proto, aby se líbil. Kýč s temným posláním – rozleptávat tradici. Západní i východní. 
0 0
možnosti
JM

Jan Maloušek

14. 9. 2012 8:57
Dvojí metr
Chanská nucená "kolonisace" Tibetu pekinskou vládou je popření lidských práv Tibeťanů. Řízená kolonisace střední a západní Evropy africkými imigranty pod taktovkou Bruselu je kulturním obohacením a projevem svobody a demokracie. Tento dvojí metr mě tak kaká, že to ani neumím vypovědět. Nehledě ke skutečnosti, že kdyby vládám a národům západních států tolik ležel osud Tibetu na srdci, co jim brání v jeho uznání? Od pádu posledního císaře před sto léty Tibet nikdo neuznal. Právě to usvědčuje Západ ze zneužívání tibetské otázky a z cynického pokrytectví.
0 0
možnosti
MG

14. 9. 2012 8:20
Teď jste mě opravdu vytočil
naběhl jsem sem s představou jak se do vás pustím za tmářství a podporu východního autoritářství. Pak jsem to začal číst a zjistil, že s vámi ve všem výše popsaném souhlasím. Jak si to představujete? Jak mi má dneska chutnat oběd? Okamžitě koukejte napsat něco fundamentalistického, aby se mi vrátil pocit morální nadřazenosti. To myslím vážně!!!!
0 0
možnosti
JG

Jozef Gáfrik

14. 9. 2012 10:41
A proc vy
nenapisete na uklidneni neco fundamentalisticky sionistickeho? Kdyz hasbara, tak hasbara, prece! Klidne i mimo tema. To nemyslim vazne. ;)
0 0
možnosti
J

Jindrichmelar

14. 9. 2012 8:09
Dalajláma není kýč
Při vší úctě nerozumím tomu, co by na dalajlámovi, jakožto představiteli mnohasetleté duchovní tradice, mělo být kýčovitého. Z duchovního hlediska je zrovna tibetský buddhismus jedním z nejvyšších učení, co na Zemi existují, i když při povrchním pohledu to někomu může připadat jako barbarské uctívání podivných božstev. Ale to je jiné téma.Dalajláma, který byl donucen odejít z vlastní země, jehož země byla a je násilně převychovávána k čínskému obrazu, se celý život snaží tradici své země udržet a vrátit ji zpět do Tibetu, kam patří.Češi by se naopak měli dalajlámou inspirovat a věnovat se víc podpoře vlastní kultury a tradice, a to jak doma tak ve světě, jinak si všichni zprava i zleva budou neustále myslet, že jsme v podstatě národ bez minulosti, který potřebuje ochrannou ruku a není schopen žít mimo protektorát.Podle mě dalajláma, konrétně nynější 14. dalajlama, obohacuje celý svět už jen svou přítomností v něm a svým příkladem. Dalajláma, ani jeho život není kýč a výraz "dalajlamismus" je projevem stupidity a neschopnosti rozlišovat pravé hodnoty.
0 0
možnosti
MS

M. Semín

14. 9. 2012 9:17
ale je
Snažil jsem se na to poukázat ve svém článku. Dalajlámovo poselství o rovnocenné hodnotě rozdílných, ba protikladných duchovních tradic a náboženství je vnitřně rozporné, přesto se vydává, za velkého přispění liberálních médií, za velké myšlenkové dílo.Nevyčítám dalajlámovi, že hájí tradice své domoviny a souhlasím s Vámi, že bychom měli činit totéž.
0 0
možnosti
MS

M. Semín

14. 9. 2012 7:38
Milý pane Chmelaři, já s Vámi
Milý pane Chmelaři, já s Vámi souhlasím. Možná jsem se nevyjádřil srozumitelně, ale ve svém článku činím zásadní rozdíl mezi tolerancí a relativismem. Multikulturalismus čerpá z toho druhého, můj postoj vyvěrá z tolerance. V některých aspektech je rozumné zajít dál než jen k pouhé tolerenci, totiž k respektu a uznání těch prvků cizích kultur, které tu naši opravdu obohacují (lékařství, kulinářství apod.). Dalajláma je však duchovní kýč, ten naši kulturu neobohacuje ničím. To akcidentálně dobré, co představuje, máme již z vlastních tradic.
0 0
možnosti
J

Jindrichmelar

14. 9. 2012 7:26
buddhismus není multi-kulti
Pane Semíne, s mnoha věcmi ve Vašem článku souhlasím, např. co se týká výběru případů potlačování práv. Určitě by bylo lepší, kdyby existovala větší podpora a obrana naší vlastní kultury před importem cizích hodnot. S multikulturalismem taky nemůžu souhlasit, protože se zkrátka ukazuje, že to nefunguje, a že když Evropa zapomene na své kulturní a hodnotové kořeny a pod rouškou falešné tolerance (která je ve skutečnosti rezignováním na vlastní hodnoty a tradici), tak má nakročeno dlouhým krokem k vlastnímu zániku, viz Belgie, Francie, Anglie nebo Německo. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že buddhismus s tím nemá nic společného a Dalajláma ještě míň. Tolerance není multikulturalismus a dalajlama tohle zcela jistě ví, jinak by se sám radoval z toho jak pěkně čínsko-tibetskou společnost mají v Tibetu. Tolerance a vzájemnost není o tom, že zrušíme hranice, historii, tradici a budem všichni žít podle nových, standardních pravidel a vytvoříme novou eurotradici. Jde především o hrdost na vlastní kulturu, zemi, národ, atd. Jedině potom je možné respektovat cizí kulturu aniž bychom se od ní nechali pohltit a vnutit si cizí zvyky, které nám nejsou vlastní.  Nicméně hledání a nacházení společných hodnot mezi kulturami a respektování odlišností, bez snahy komukoliv vnutit svůj pohled a svůj způsob života, je jedinou cestou, jak zajistit dlouhodobý mír na Zemi. Souhlasím, že není třeba chodit až do Asie pro moudrost, u nás doma máme moudrosti na rozdávání, nicméně bránit se myšlence lásky, soucitu a vzájemnosti by bylo vylití détěte i s vodou.
0 0
možnosti
J

Jannna

14. 9. 2012 7:00
mimo misu
V době mnoha informací, si informace vyžádají svou daň v případě, že někdo komentuje to, co do hloubky nezná. Abych byla konkrétní, myslím tím , že se pan Semín nezabýval hloubkou lidské psychiky,  hloubkou rozličných náboženskýc směrů. Věděl by pak, že je v nich rozdíl hlubší, než je  ten , že v našich zeměpisných šířkách  obsahuje zcela rozdílnou terminologii, cizí prvek.  Nevím, proč by měl někdo vyvěšovat prapory za něco s čím nesouzní. Je logické, že člověk podporuje  to, v čem vidí hodnotu pro sebe jako zdravého člověka.Článek působí na mne jako komentář dnešní "politické a ekonomické" doby bez základních etických a lidských kvalit.
0 0
možnosti
B

Babaq

14. 9. 2012 6:28
No to je mi pokrok...
Pan Semín nám místo relativismu nabízí křesťanský fundamentalismus. Věru nevím, je-li to dobrý obchod... a stavím se za dalajlámu. Kdo něco ví o buddhismu, ví, jak moc mimo je autor tohoto článku.
0 0
možnosti
JG

Jozef Gáfrik

14. 9. 2012 0:26
Presne tak.
Halik se myslim vyjadroval jasne jako zastance esencialismu - zastavam nazor, ze zasadni rys pravdolaskarstvi je esencialismus.Trautenberk ani nepovolal nemeckeho velvyslance, kdyz clenka olympijskeho druzstva musela odjet, protoze je pritelkyni cloveka s pravicovymi nazory... (sic!!!)Od Scrutona si musim neco precist, co lze doporucit? O oikofobii?
0 0
možnosti