Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Čečenští radikálové velebí českého kardinála Vlka

Když před pár dny odcházející kardinál Miloslav Vlk varoval před islamizací Evropy, jistě nemohl čekat, že se pro muslimy stane hrdinou. Stal. Na severním Kavkazu teď na českého pastýře pějí ódy.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P. Šimurda

9. 1. 2010 20:49
to Hejl-odluka církve od státu

Pane Hejl, někde uvádíte pojem odluka církve od státu...to bylo samozřejmě vroucí přání církve za komnčů. aby jim stát do toho nežvanil...já nevím právě, jestli to nyní ten stát až tak pořád ještě chce a potřebuje. ta sociální oblast včetně zdravotnictví se stává stále tíživějšíma myslím, že ta tíživost bude ještě narůstat. Je to obrovský prostor pro církev (církve). Je to ostatně i obrovský trend z USA a Kanady.Ta náplň toho pojmu "odluka církve", kdy jim asi nikdo nebude mít chuť nějak žvanit, do jejich dogmatu, nabývá zcela jinou náplň a dimenzi.

0 0
možnosti
LH

L. Hejl

9. 1. 2010 23:09
Re: to Hejl-odluka církve od státu

Ano, to je zajímavá myšlenka. Úplná odluka církve od státu asi možná ani není (stát musí církev dotovat - a je to tak zcela podle mě v pořádku). Tou odlukou, která asi bude v hlavách našich státníků na mysli, se patrně zamýšlí takové postavení církve, aby de facto byla na stejné úrovni jako jiné organizace (spolek přátel holubů :)). Ve Francii to nějakým způsobem sice funguje, ale... my nejsme Francie.

Problémem asi bude, že mnoho lidí potřebu církve necítí a možná jim vadí, že se na její "provoz" vynakládají určité finance. Já jejich znepokojení sice chápu, ale souhlasit s ním nemohu. Role církve v sociální a zdravotnické oblasti - tam vidím (asi stejně jako Vy) jistou naději, jak si ve společnosti zlepšit renomé (viz nedávné průzkumy).

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 20:30
Jan Marek Marci

Jednou měl jan Rosák na Nově soutěžní pořad Riskuj! A byl tam velmi úspěšný učitel dějepisu na gymnásiu...fakt...na gymnásiu...a bylo pět otázek na téma Jan Marek Marci.Je to v zahraničí naše zcela nejpopulárnější vědecká autorita, víc než Mendel nebo Komenský.Dávají ho ve Francii za příklad jako předchůdce a učitele Pasteura, V Hoalndsku van Leuwardena,v Anglii Sira Harveyho v oblasti krevního oběhu. Ve všech těchto zemích staví jehom žákům pomníky jako největším vědeckým autoritám všech dob. A ten učitel dějapisu na gymnásiu ani ťuk.Masaryk a komanči mu prostě dali negativní kádrový posudek, protože jako rektor Karlovy University po Bílé hoře tuto rekatolizoval. O tom měl Alois Jirásek psát.Ne ty kokotiny, jak husiti lili kněžím rozlité zlato do chřtánu.Ti určitě, že se o něho porvali, to bych věřil...

0 0
možnosti
LH

L. Hejl

10. 1. 2010 9:52
Re: Jan Marek Marci

Nejmenuje se podle něj ten krátek na Měsíci?

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 19:00
Rekatolizace

cigánů, a to důsledná, by jim celkově mohla vnést větší řád.Nutnost chodit do školy, vzdělávat se.Bez aktolické víry u nich vítězí negativistický nihilistický živel, že je lepší nedělat, nevadí být zavřený, když ti blbci bílí zaplatí jídlo, tepllo a blečení.To by z ních rekatolizace vytloukla.

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 19:01
Re: Rekatolizace

Čechům rekatolizace po chaosu v době pobělohorské mimořádně prospěla aposunula je do kulturní Evropy.

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 18:27
Ateisti a ateismus

I tyto dva pojmy jsou například v češtině, východoněmečtině a západoněmečtině a rakouštině chápany a rozuměny zcela jinak.

V češtině , stejně jako ve východoněmečtině jsou tyto pojmy chápány jako lidé bez vyznání a jsou v podstatě splývající a identické.

Pozor, v západoněmečtině, a zcela extrémně v rakouštině jsou tyto pojmy chápany negativně (v rakouštině dokonce velmi negativně) jako lidé brojící proti církvi obecně v západaněmečtině, a proti římsko-katolické církvi zvlášť( v rakouštině).

Ten společenský vliv má obrovský vliv na vývoj jazyka.

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 18:32
Re: Ateisti a ateismus

Pojmy ateista a člověk bez vyznání jsou v západoněmečtině a rakouštině chápany jako zcela odlišné, neslyšel jsem Wessiho nebo Raušáka (kromě zpěváka Falca, který na tom postavil svůj největší hit...Ich bin ein Atheist) nikdy říci, já jsem ateista.Ale samozřejmě je spousta Západních Němců a Rakušanů bez vyznání víry.

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 16:59
Křesťanství a věřící, víra

Tady všichni (pan Houška nejvýrazněji) směšujete křesťanství a věřící, víru, potažmo správce víry (církve...což se u nás automaticky chápe jako církev římsko-katolická).

Je to možná způsobeno i tím, že v češtině je snad jako v jednom z mála jazyků slovní základ slova křesťanství slovo "křest". V němčině je křesťanství Christentum (po Kristovi) a křest je Taufe. Ta dvě slova nemají  v němčině vůbec žádnou souvislost.Křest je církevní rituál.

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 17:01
Re: Křesťanství a věřící, víra

Tak říkají často Češi, já nejsem křesťan, protože nejsem pokřtěný...to Němce vždycky rozesněje, nebo alespoň udivuje. Oni v tom nevidí žádnou souvislost.

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 14:14
to pan Houška

kdyby se k moci dostali katolíci...pane Houška, jestli ste to ještě nezaregistroval, tak Vám musím dát školení.

Katolicismus, jako nejvýraznější křesťanský způsob vyznání víry se v západoevropských zemích dostatečně demokraticky (i mocensky) realizuje ve svých "lidových "stranách (viz Rakousko, Španělsko, Bavorsko..i česká ČSL). Společně s křesťanskodemokratickými starnami, které prosazují jako vrchol občanské společnosti křesťanství ve všech jeho směrech vyznání víry(protestatnti všeho typu,evangelíci, židé ,ateisti a ostatní chaoti) se často podílí na demokratických vládách (CDU/CSU v Německu,KDU-ČSL u nás),, např. v holandské křesťanské demokracii převládá kalvinismus...jen pro vysvětlení, abyste věděl ,co za pičoviny píšete.

Římsko-katolická církev právě u nás výrazně přispěla k vítězství demokraciie proti totalitě, zavlečené sem různými chaoty ..kdybych jmenoval např. TGM ,Beneše ,Fierlingera asi byste se zase urazil

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 14:23
Re: to pan Houška

Ještě ..technická...Václav Klaus někdy lidovectví srovnává s křesťanským socialismem, což není úplně správně...on tím myslí naše ,rakouské a španělské lidovce a bavorskou CSU, křesťansko sociální strany ale např. v severských zemích a Holandsku mají základ v jiných směrech vyznání víry, než katolickém.

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 13:41
Pán Bůh je v nebi!!!

Za tohleto mne exkomunikovali vloni v létě na komunistických Novinkách na doživotí.Přišlo na mne rekordních 397 stížností, dokonce až z Akademie věd!!!

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 13:44
Re: Pán Bůh je v nebi!!!

Chudák i pan profesor Halík si stěžoval, ten z toho musel dostat depku.

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 13:25
Jako katolík,

jsem politkou pana kardinála Vlka nadšen. Myslím, že dlouho nebude mít takovou osvícenou duchovní autoritu

0 0
možnosti

J. Šimák

9. 1. 2010 13:34
Re: Jako katolík,

Osvícená duchovní autorita je tu! Šimurdo, vy lišáku, přiznejte se!

0 0
možnosti
TH

T. Houška

9. 1. 2010 13:12
překlepy...

za překlepy a hrubky se omlouvám, v diskusích píšu rychle, nekontroluju to po sobě a nějaká shoda podnětu s přísudkem mi může uletět. :-)

0 0
možnosti

P. Šimurda

9. 1. 2010 13:15
Re: překlepy...

Z toho si nic nedělejte, v těch Vašich pičovinách to tak není vidět.

0 0
možnosti
TH

T. Houška

9. 1. 2010 12:55
Ono je vidět, jak jsou si blízko

Není zásadní rozdíl mezi uvažováním křesťana a muslima. Není zásadní rozdíl mezi katolickým knězem a islámským ímámem. Styl jejich uvažování je shodný. Pro oba je současný svět místem střetu křesťanství versus islám. Kdyby křesťanské církve (jednojaké) měli vliv na společnost (nebo dokonce politickou moc) jakou má ilám v "islámských" zemích, máme tu stejný zpátečnický středověký totalitní teror, jaký vládne tam.

On si ale Vlk neuvědomuje, že dichotomie běží úplně jinudy: Je to spor mezi teokratickým totalitním uvažováním a sekulárně-liberální společností, ke které jsme se propracovali v Evropě. Fakt, že my jsme schopní multikulturního světa stírá naši schopnost vidět, že hluboce věřící lidé tuto schopnost nemají. My jsme schopní respektovat různá, i ideově protichůdná vyznání, pro ně jde vždy o konflikt "jediného správného" vidění světa s těmi, kdo bloudí. Peklo mesianistickcýh náboženství k tomu přidává pocit poslání přivést i ostatní k mému, tedy jedinému správnému světonázoru, a s hloubkou víry často roste i pocit, že toto poslání zahrnuje oprávnění udělat to i přes jeho nevůli.

Mezi Vlkem a islamisty vidím jediný rozdíl: My jsme zde v Evropě církvím určili místo, ze kterého nám své přesvědčení nutit nemohou, muslimové hrozí ve jménu své víry (a naší sebezničující multikulturní iluze) vnutit (i nám) stav, který my jsme už jednou (definitivně v 18. století) opustili.

Kdyby se moci měli chopit katolíci, lekal bych se úplně stejně, jako když se do Evropy valí davy muslimů, kteří se dožadují respektu ke své víře z naší strany. A jediná správná duchovní zbraň proti teokracii jakéhokoli druhu je zdravá domokracie a zdravý rozum.

0 0
možnosti

J. Šimák

9. 1. 2010 13:10
Re: Ono je vidět, jak jsou si blízko

Stručně a jasně napsáno. Ten Váš překlep (domokracie) mě přivedl na myšlenku domov -demokracie=domácí demokracie. A jsme u rodiny, základu státu. Z mého hlediska ten překlep není překlep.

0 0
možnosti