Neděle 26. května 2024, svátek má Filip
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

A rozdělí nás láska...

Česko

Hudba kapely Joy Division se ve snímku Control, popisujícím tragédii jejího zpěváka Iana Curtise, dá očekávat. Klasiku doplnili tvůrci opět klasikou.

Dnes má v českých kinech premiéru snímek Control nizozemského fotografa a tvůrce videoklipů Antona Corbijna, popisující tragický příběh Iana Curtise, frontmana britské post-punkové kapely Joy Division. Osmnáctiskladbový soundtrack vyšel u Warner Bros. Records na podzim 2007 (v době britské premiéry filmu) a produkčně na něj dohlížel mj. David Bowie, jenž je sám autorem dvou skladeb.

Hra stínů Seznam písní vychází z filmových scén, několikrát nechají tvůrci zaznít útržky dialogů. Není jich mnoho, ale pakliže posluchač zná filmový kontext, do ponuré atmosféry zapadnou velmi dobře. „Ponurou atmosféru“ vytváří především hudba Joy Division. Na soundtracku je k nalezení pět jejich skladeb. Dead Souls, hit Love Will Tear Us Apart a (zejména ve filmu zásadní) Atmosphere; raná Transmission je interpretována samotným hereckým týmem (který se údajně kvůli několika skladbám naučil skutečně hrát a kupodivu to nezní vůbec špatně -skoro identicky, chtělo by se říci), a nakonec skladba Shadowplay v režii americké rockové kapely The Killers.

Ve filmu zazní ještě (samozřejmě značně zkrácené) písně Disorder, Leaders of Men, Isolation, Shes’s Lost Control nebo Candidate - kdo bude zasažen filmem, asi se spíše a radši poohlédne po samostatných deskách Joy Division, ať už to budou řadovky Closer a Unknown Pleasures (vloni vyšly obě ve sběratelské edici) nebo kompilační album Still.

Nový pořádek Celý seznam rámují písně trojice New Order - kapely, kterou založili „zbylí“ členové Joy Division z jejího prachu v roce 1980. Kousky Exit, Hypnosis (což je prakticky výstřižek z filmu) a závěrečnou Get Out složili Bernard Sumner a Stephen Morris - nicméně bez baskytaristy Petera Hooka - speciálně pro tuto příležitost.

Na seznamu nemohou chybět Buzzcocks (píseň Boredom), punková kapela z Manchesteru, která se nenápadně míhá každou částí filmu; záznam živého vystoupení punkových legend Sex Pistols (s písní Problems), na jejichž koncertě se Joy Division (tehdy ještě coby Warsaw) dali dohromady; Iggy Pop; newyorský The Velvet Underground; němečtí elektronici Kraftwerk; holandští progresivní rockeři Supersister; Roxy Music Briana Ena; a především zmíněný David Bowie (skladby Warszawa a Drive in Saturday), který byl mladému Curtisovi nedostižným idolem. Navíc Bowieho koncert je ve filmu zobrazen jako jedna z klíčových situací vztahu Deborah a Iana.

Manželství Deborah a Iana nebylo šťastné a Curtisova neschopnost vyřešit citové problémy se mu stala osudnou. Právě Deborah Curtisová je autorkou biografie Touching from a Distance z roku 1995, knihy, o kterou se opíral scénář filmu. Právě napětí mezi nimi je vykresleno nejlépe - do soundtracku se nicméně promítají jen ozvěny.

***

HODNOCENÍ LN ****

Control (soundtrack)

Warners/Rhino 2007

Autor:

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...