Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ani „ministryně“ to neměla lehké

Česko

Do škol a na ministerstva míří úplně první genderová příručka. Měla by jasně ukázat, jak korektně mluvit.

PRAHA Mluva všech, kdo pracují na ministerstvech a ve školách, by se měla v budoucnu zásadně změnit. Jak? Úředníci, úřednice a vyučující by měli mluvit genderově správně. Docílit toho chce ministerstvo školství, které připravuje genderovou příručku, jejíž finální verzi mají LN k dispozici.

„Příručka jednoduchým a srozumitelným způsobem popisuje, co je genderově nekorektní jazyk a proč je důležité mluvit genderově správně,“ řekla mluvčí ministerstva školství Kateřina Böhmová.

Původně měla příručka směřovat právě pouze na ministerstvo školství. Časem se ale rozhodlo, že poputuje na všechna ministerstva a do všech škol. „Pokud již někdo udělá příručku, můžeme se spolehnout, že dalších patnáct let žádná další nevznikne. Bylo by škoda, aby skončila pouze na našem ministerstvu,“ vysvětlil Michal Uhl z ministerstva školství, který se genderovou problematikou zabývá.

Problematický jazyk?

Příručka, která by od příštího roku měla být dostupná hlavně na internetových stránkách MŠMT, vysvětluje například, co je genderově vyvážené vyjadřování, co je sexistický jazyk, kde se nejčastěji dělají chyby a proč. Kromě teoretické části je plná ukázek z praxe a návrhů, jak mluvit korektně.

„Dívky musejí častěji než chlapci vynaložit mentální práci na to, aby se cítily osloveny. I kdyby třeba chtěly být automechanikem, stejně nikdy neslyšely, že by se dívky vůbec na tento obor přijímaly,“ píše se v jedné z kapitol, která je zaměřena na užívání podstatných jmen mužského rodu pro souhrnné označení mužů i žen. Autorka příručky Jana Valdrová odkazuje například na výzkum, který probíhal v SRN. Ten mimo jiné potvrdil, že dívky i chlapci si vybírají své budoucí povolání také podle toho, jak jim zní jeho název.

Příručka také vyvrací a upřesňuje časté a zažité argumenty, proč není potřeba používat rodově vyvážený jazyk. Například to, že se usiluje o zrušení mužského rodu, že v českém jazyce není možné uplatnit jazykovou rovnoprávnost beze zbytku, nebo že i když se mluví třeba o inženýrech, myslí se tím také ženy. „Jde o uznání žen ve společnosti. Uznání jejich vzdělání, odbornosti a společenského podílu,“ píše se v příručce.

Vedení škol: gender není problém Příručka by měla posloužit také učitelům a učitelkám. Právě oni dětem ukazují, jak fungují v praxi zažité stereotypy, a neměli by je dál podporovat. „Měli by dětem ukazovat, že se jazyk vyvíjí a že se dřív jazyk používal jiným způsobem,“ vysvětlil Uhl. Ukazuje to podle jeho slov příklad z počátku 90. let. „Tehdy byla velká debata o tom, jestli existuje slovo ministryně. Pojem, který nikomu nešel z úst, je dnes samozřejmostí,“ dodal s tím, že by učitel měl vývoj jazyka umět předat, popsat a vysvětlit celý proces.

Přestože má příručka mířit i do škol, ředitelé a ředitelky to nepovažují za nijak zvlášť důležité. „Nejsem úplně přesvědčen, že to je to nejpodstatnější, co ve školách potřebujeme,“ reagoval například ředitel ZŠ v Litomyšli Pavel Jirsa.

Jeho kolegyně ze Základní školy v Kadani Jiřina Rutová dokonce připustila, že o genderové problematice dosud nikdy nepřemýšlela. „Asi by se to do škol a do výuky dostat mohlo. Sama jsem neměla čas nad tím ale přemýšlet,“ dodala.

***

Konec sexistického jazyka – První genderová příručka naučí učitele i úředníky, jak správně mluvit

Jak správně hovořit o ženách a mužích

Příručka pro učitele a úředníky popisuje, co je genderově

(ne)korektní jazyk a proč je důležité mluvit genderově správně.

Co je sexistický jazyk

- znevažuje některé pohlaví

- zobrazuje ženy a muže stereotypně

- v určitých doménách vynechává ženy

Jak příručka radí nahradit zažité výrazy v mužském rodě

občan – občan a občanka, obyvatelstvo ČR, veřejnost

volič – voličky a voliči, voličská obec

student, učitel – studující, vyučující

odborníci – odborná obec, vědecká obec

zaměstnavatel – podnik, firma

Jste kuřák? - Kouříte?

Vítáme dobrovolníky – Vítáme všechny, kdo chtějí pomoci

muži zákona – muži a ženy zákona

Špatné příklady z praxe

1 Jak by nemělo vypadat označování žen, ilustruje upoutávka na akci Sportovec roku. Rodově korektní přístup předpokládá pozměnit název akce na Sportovec a sportovkyně roku či např. Sportovní úspěch roku. Nad fotografií mohl v každém případě stát text Sportovkyně kraje.

2 Na propagačním letáku spořitelny najde každý ten správný program. Z deseti figurek je jediná žena; mohl k tomu přispět i mužský tvar zájmena každý. Rodově vyvážená formulace „Pro všechny máme správný program“ by možná vedl i k vyváženému zobrazení počtu žen a mužů.

3 Ve volebním roce 2006 se na internetu objevovala výzva Sestavte si vládu, ilustrovaná tímto obrázkem. Spočítáme-li na něm ženy a muže, dojdeme k výsledku 1:18, nanejvýš 2:17.

4 V jedné učebnici je lekce věnována zřejmě jen chlapcům. Na otázku Čím mám být? následuje odpověď výhradně v mužském rodě (herec, fotbalista, malíř, policista, učitel, zvěrolékař, automechanik a lékař). Ignoraci žen dovršuje kresba, na které není ani jediná žena.

Naučte se v tom chodit, říká reklama na studentské konto a ukazuje, že pro obě pohlaví to neznamená totéž. Student se naučí v tom chodit, když si uváže kravatu a vezme oblek. Knihu v ruce je třeba chápat jako cílevědomou cestu za vzděláním a kariérou. Studentka i při vyřizování konta dbá především na svůj krásný zevnějšek. Na jednání s bankou si oblékla minišaty. Koketně vysunula bok, aby vynikly její ženské křivky.

Zdroj: Ministerstvo školství/ Helena

Autor: