Neděle 2. června 2024, svátek má Jarmil
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

ANKETA

Česko

1) Jak se dnes díváte na rozhodnutí týkající se nákupů učiněná v době, kdy jste byl ministrem?

2) Co je největší problém nákupů v armádě? Jsou to příliš časté změny koncepce? 3) Když jste byl ministrem, byl jste vystaven tlakům, abyste v první řadě pomáhal českému průmyslu?

Miloslav Výborný

ministr obrany 1996-1998 1) Některá rozhodnutí byla dobrá, některá byla nedobrá. Se znalostí dnešní situace by některá rozhodnutí tehdy nebyla učiněna. I Severoatlantická aliance přehodnocovala plány. Dnes by to rozhodnutí asi nikdo neučinil, tehdy bylo učiněno. A mimochodem, to nebylo rozhodnutí ministra obrany, to bylo rozhodnutí vlády.

2) To byl problém a myslím, že je to možná problém pořád. V době, kdy jsem byl ministrem, jsem měl prioritu dostat republiku do NATO, všechno ostatní byly věci důležité, ale méně důležité.

3) To si ke mně nikdo nikdy nedovolil.

Vladimír Vetchý

ministr obrany 1998-2001 1) Šlo o zakázky, které jsem zdědil. Rozhodovali jsme se, jestli je zastavit, nebo v nich pokračovat. Smlouvy byly podepsané, tak nám toho moc nezbývalo.

2) Všechny velké projekty byly uzavírány v době, kdy jsme nebyli v NATO a kdy strategie byla úplně jiná než po vstupu do aliance. Také to bylo v době, kdy jsme neměli profesionální armádu, takže armáda měla úplně jiné počty a předpokládalo se úplně jiné vybavení. Musíme se chovat tak, abychom zajistili obranu, ale zároveň jsme nezruinovali stát.

3) Zbrojní průmysl měl zájem, aby se některé ty projekty dotáhly - zejména modernizace tanku a L-159. Když se člověk na to zpětně dívá, tak si říká, že některé ty projekty neměly vzniknout, ale předpokládám, že ti, kteří to tenkrát koncipovali, předpokládali, že se zachrání český průmysl.

Karel Kühnl

ministr obrany 2004-2006 1) Proces na tendru je dlouhý a vychází z platné koncepce armády. Na to se dělá objednávka. Co se stát může, je, že v průběhu dalších let se pozmění úkoly armády, a musí se pro nějakou techniku hledat jiné využití. To ale nemůžu komentovat, to jsou politická rozhodnutí po skončení mé funkce.

2) Když jsem byl ministrem, měl jsem štěstí, že se koncepce neměnila. 3) Byl bych špatným ministrem, kdybych tam, kde je to možné a neznamená to vyšší náklady a nižší kvalitu, nepracoval na tom, aby tu zakázku dostala česká firma nebo aby do toho byla zahrnuta. Tlakům jsem nečelil, na to si žádným způsobem nevzpomínám, už jenom proto, že platí určité zákony.