Pátek 7. června 2024, svátek má Iveta, Slavoj
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Apple versus mediální svět

Česko

DIÁŘ INVESTORA

Nezastírám, že jsem příznivcem moderních technologií. Nezastírám ani to, že z uživatelského pohledu trpím jistou schizofrenií - zatímco v pracovním prostředí pracuji na produktech firmy Microsoft, v tom mimopracovním si užívám komfortu produktů a softwaru společnosti Apple.

Nechci na tomto místě rozdmýchávat věčnou válku mezi „jablíčkáři“ a „oknaři“, na to není dost prostoru a není to ani cílem tohoto textu. Záměrem je spíše upozornit na vývoj, který minimálně u jedné výše jmenované firmy potichu a nepozorovaně probíhá, a tím je její přerod z čistě technologické na technologicko-mediální.

Hovořím samozřejmě o Applu, která se z výrobce designově inovativních počítačů pomalu stává mediálním impériem, s nímž je nutné počítat. Vše začalo aplikací iTunes, která umožnila stahovat, katalogizovat a následně přehrávat všemožný mediální obsah. Původní záměr ovládnout trh s „e-hudbou“ překonal sám sebe a v nabídce se brzo objevily také filmy, seriály a dokumenty.

Netrvalo dlouho a společnost přišla také s elektronickými knihami, jimiž si lze relativně komfortně listovat v posledním hardwarovém výkřiku - iPadu. Jsem v tomto ohledu sice relativně konzervativní a rád mám knihy „in natura“ v knihovně, ale vše je jenom otázka času. Nelze proto popřít, že Apple již dávno přestal být čistě technologickou firmou a stal se „něčím mezi“. Možná i proto by měl finanční trh přestat vnímat firmu jako čisté IT a začít se na ni dívat šířeji - příjmy z mediálního obsahu totiž tvoří nezanedbatelnou (a rostoucí) část celkových tržeb firmy. A ať se nám to líbí, nebo ne, tento trend bude nejspíše pokračovat...

O autorovi| Petr Žabža, analytik Patria Direct

Autor: