Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Armáda by s dvojicí transportních letounů Embraer měla získat i business jety

Česko

  19:44
Česká armáda by v tomto roce měla získat dvojici středních transportních letounů Embraer C-390 Millenium z Brazílie, které výrazně zvýší současné nedostatečné přepraní kapacity. Obrana by podle důvěryhodného zdroje měla od stejného výrobce získat i dvojici business jetů, díky kterým by nahradila vyřazený Challenger a JAK-40. Embraer je údajně nabídne ve výhodném balíčku k C-390.

Multifunkční transportní letoun KC-390 na jehož výrobě se podílí Aero Vodochody foto: Embraer

„Embraer s dvojicí transportních letounů nabídne i své business jety, mělo by se jednat o Phenom 300, případně model Legacy s nízkým náletem. Preferovaná varianta jsou ale nové letouny,“ řekl redakci iDNES.cz důvěryhodný zdroj z ministerstva obrany.

Nákup transportních letounů není tajemstvím, obrana záměr potvrdila minulý rok. „Ministerstvo obrany povede jednání o pořízení dvou kusů těchto letounů (Embraer C-390), přičemž jedním z cílů vyjednávání bude, aby první letoun přistál v ČR již na konci příštího roku,“ prozradila redakci iDNES.cz Ivana Navrátilová z tiskového oddělení armády. Na výrobě se podílí i tuzemská společnost AERO Vodochody.

O dvojici business jetů ovšem obrana zatím mlží. Podle mluvčí dřívější tendr na náhradu letounu CL-601 Challenger a JAK-40 měl být prozatím pozastaven. To se ovšem s výrazně vyšším obranným rozpočtem může změnit. Obzvlášť při výhodné nabídce. Současné kapacity pro převoz vládních činitelů jsou omezené.

Obranný rozpočet nahrává nákupům

„Ministerstvo obrany se zatím rozhodlo poptávku o pořízení malých dopravních letounů dočasně pozastavit kvůli preferenci jiných investičních akcí v následujících letech. Jedná se ale pouze o dočasné opatření, které může být přehodnoceno, pokud se změní priority armády, operační požadavky nebo ekonomická situace,“ odpověděla na dotaz iDNES.cz Navrátilová.

Nákup dvojice nových, nebo lehce použitých tryskáčů by dával smysl. Současná dvojice airbusů, které pořídila obrana v roce 2007, je značně vytížená, navíc plánování přepravy delegací omezuje potřebný servis a i občasné závady. Naposledy před pár týdny jeden z nich uvízl v Indii při cestě ministra zahraničí Jana Lipavského s vládní a obchodní delegací. Letět pro ně musel druhý stroj.

Tím byla přepravní kapacita zcela vyčerpána, pokud nepočítáme veskrze transportní letouny CASA, které jsou ale primárně určeny pro náklad a přepravu výsadkářů. I přes to, že je možná instalace klasických sedaček, které známe z dopravních letounů, je zde ale značně snížený komfort kvůli vysokému hluku. Problémem je i nízká rychlost a dolet.

V loňském říjnu omezila porucha evakuaci českých občanů z Izraele po teroristickém útoku hnutí Hamás. Kvůli závadě tehdy nemohl k repatriačnímu letu odstartovat stroj s větší, zhruba stomístnou kapacitou (druhý Airbus má přibližně čtyřicet míst). Armáda proto vyslala vojenský letoun CASA a druhý Airbus A319.

Autor: