Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Baroko v Čechách zatím netáhne

Česko

PRAHA Jen pomalu lidé nacházejí cestu do opraveného Schwarzenberského paláce na Hradčanech. Ten se po pětileté rekonstrukci včera poprvé otevřel veřejnosti. Navštívilo ho ale jen asi 80 zájemců.

„Přitom čtvrteční vernisáže se zúčastnilo skoro 800 hostů,“ řekla mluvčí Národní galerie Petra Jungwirthová. Věří, že lidé si cestu na novou expozici Baroko v Čechách postupně najdou.

Palác se otevírá po více než půl roce zkušebního provozu. Loni v červenci se konal den otevřených dveří. Tehdy se na nově opravené prostory, které si Pražané pamatovali jako expozici historických zbraní, podařilo nalákat na 6 tisíc zájemců.

Ve třech podlažích paláce je nyní vystaveno na 160 soch a 280 ukázek pozdně renesančního a barokního malířství, vytvořených od konce 16. do konce 18. století v českých zemích. V reprezentativních prostorách visí obrazy Karla Škréty a Petra Brandla, dvou nejvýznamnějších osobností barokního malířství v Čechách.

Pro bližší seznámení s expozicí Národní galerie připravila sérii komentovaných prohlídek, z nichž první se koná dnes od 15 hodin.

Schwarzenberský palác, postavený v letech 1545 až 1567, slouží výstavám již od roku 1910, kdy tam umístilo své sbírky tehdejší Technické muzeum.

Ve druhé polovině 20. století byla v paláci expozice Vojenského historického muzea. Národní galerie objekt získala v roce 2002.

Od července 2003 jej rekonstruovala, později získala i vedlejší Salmovský palác. V něm by mělo být v návaznosti na sousední objekt vystaveno umění 19. století, zejména jeho první poloviny. Národní galerie má na Hradčanském náměstí ještě expozici ve Šternberském paláci, kde je vystaveno evropské umění od antiky po závěr baroka.

Ve Schwarzenberském paláci jsou zatím zpřístupněna tři z celkem pěti podlaží. Novinkou je poprvé vystavený kabinet umění a kuriozit, typický pro sběratele barokní doby. Ukazuje, jak fungovala barokní malířská dílna.

Autor: