Sobota 1. června 2024, svátek má Laura
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bárta hledá nůž na prodělečné tratě

Česko

Není už z čeho škrtat, zní z krajů. Ministr dopravy Vít Bárta navrhl kvůli úsporám znovu omezit dopravu na prodělečných železnicích.

OSTRAVA/BRNO Úsporám státních peněz by mohly padnout za oběť moravské lokálky. Provoz na nich je zodpovědností krajů, ale na ministerstvu dopravy podle informací LN hledají cesty, jak hejtmanství k úsporám přitlačit.

Ve hře jsou desítky vedlejších tratí, kde by mohly místo vlaků jezdit po souběžných silnicích levnější autobusy. Zatím návrhy jízdních řádů pro příští rok počítají téměř se stejným rozsahem dopravy jako letos. „Na Moravě nepočítají návrhy se zastavením provozu na žádné další trati. Výjimkou je pouze spojnice mezi Novým Jičínem a Hostašovicemi, zničená při povodních,“ potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Jenže od návrhu k definitivní podobě jízdních řádů je ještě daleko.

„Stát krajům dává na spoje dotace, proto na ně ministerstvo tlačí, aby provedly nějaké škrty a eliminovaly tratě, které nejsou plně využívané,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Ptačinský.

Na to ale kraje nechtějí slyšet. Podle jejich zástupců není co škrtat. „O všech možných omezeních jsme rozhodli už vloni a letos vešla v platnost. Není další prostor ani vůle pro další omezení,“ soudí náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák. Tratě jen pro spoje s malým počtem pasažérů, které by mohly nahradit autobusy, prý už takřka nejsou. „Například na trati mezi Novým Jičínem a Suchdolem, o jejímž zrušení správa železniční cesty uvažovala, se denně přepraví asi tisíc lidí. Takový nápor by autobusy nezvládly,“ dodal Novák. Navíc by Nový Jičín zůstal bez železničního napojení. Vypadá to jednoduše: provoz místních lokálek platí kraje, takže ministr nemá nárok je zrušit. Situace je ale složitější - loni totiž ministerstvo dopravy slíbilo přispívat krajům přibližně třemi miliardami korun na ztrátové spoje. A bez těchto peněz by měly regiony přibližně o třetinu financí méně.

Stát navíc přispívá také na provoz vlaků spojujících regiony -tedy především rychlíků. Ty zajišťují i dopravu uvnitř krajů. „Pokud by hypoteticky došlo k redukci rychlíků, pak musíme řešit, jak je nahradit,“ poznamenal Květoslav Havlík ze společnosti Kordis JMK, která koordinuje integrovaný dopravní systém v Jihomoravském kraji. Ten již pokryl celé území regionu a jeho základem je většinou právě železnice - na ni se napojují místní autobusové linky. Všechny pak lze využít s jedinou jízdenkou, stejně jako městskou dopravu ve všech významných městech kraje.

Ministerstvo dopravy si nechalo vypracovat seznamy problémových tratí. Jsou to železnice, které potřebují na provoz osobní dopravy největší podporu, ale zejména ty, které prodělávají samy o sobě. České dráhy i další firmy totiž platí za to, že využívají koleje, státní společnosti Správa železniční dopravní cesty. Ta pak spravuje vlastní tratě - a pokud nevydělá z osobní a nákladní dopravy na provoz, musí na trať doplácet. Pokud však má někdo zájem dopravu provozovat, nemůže trať jen tak zrušit. A zastavit na ní provoz může především tehdy, pokud by technicky nevyhovovala.

DRÁHY V OHROŽENÍ Problém: Tam, kde jezdí málo vlaků Nejproblematičtější železnice jsou tam, kde jezdí málo vlaků, a tím i pasažérů. A ty, kde současně nejezdí nákladní vlaky, které by přispěly na údržbu kolejí. Nyní je na Moravě například zastaven osobní provoz na trati z Bruntálu do Malé Morávky, z Vranovic do Pohořelic, z Hrušovan do Hevlína či z Jakartovic do Svobodných Heřmanic. Další tratě fungují jen v sezoně o víkendu, kdy slouží turistům - to je příklad tratě z Litovle do Mladče či z Břeclavi do Lednice. Koleje jsou už vytrhané například na tratích z Nezamyslic do Morkovic, podobný osud čeká lokálku do Ždánic. A mezi ohroženými mohou být další malé tratě. Zachránit je může zapojení do integrovaných dopravních systémů, jako se to stalo na jihu Moravy, kde uvažují i o obnově roky nevyužívané trati do Židlochovic.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: