PRAHA Neúspěch v jednání s bolivijským ministerstvem obrany o prodeji nepotřebných podzvukových bitevníků L 159 Alca nemusí být až tak špatná zpráva.
Může na ní totiž vydělat jak český zbrojní průmysl (konkrétně Aero Vodochody), tak v konečném důsledku armáda, která může získat letadla, jež vyhovují jejím požadavkům.
V původní „bolivijské“ variantě se uvažovalo o tom, že Česko prodá část zakonzervovaných strojů L 159, které nepotřebuje, a výměnou za ně obdrží prostřednictvím evropského zbrojního konsorcia EADS nikoliv jednu až dvě miliardy korun, ale dvě střední dopravní letadla CASA. Armáda sice dopravní letadla nutně potřebuje především pro rotace vojáků do zahraničních misí, ale když LN před několika měsíci zveřejnily tezi tohoto obchodu, objevily se informace o tom, že CASA nesplňuje některé podmínky, které si stanovila sama armáda. Ministerstvo obrany odmítlo na dotazy reagovat. Pouze mezi armádními dopravními piloty se neslo, že „CASA sice není to nejlepší, ale je zadarmo“.
Další velký hráč na trhu dopravních letadel - italská Alenia Aeronautica - se proti postupu české vlády ohradila a požadovala, aby na dodávku dopravních letadel byl vypsán otevřený tendr. Pohrozila dokonce, že pokud soutěž nebude, nemůže Aero Vodochody počítat s rozšířením stávající spolupráce, v níž se podílí na výrobě centrálního křídla pro italský letoun Spartan. Loni totiž Alenia vyhrála tendr pro americké letectvo. Pokud by Aero získalo možnost se na něm podílet, mohlo by v následujících deseti letech vytvořit 150 pracovních míst a utržit asi šest miliard korun.
Vláda v jiné obří zbrojní zakázce, nákupu obrněných transportérů od rakouské firmy Steyr, nekoupí původně požadovaných 199 strojů, ale pravděpodobně jen 107. Ušetří tak asi devět miliard korun. Podle náměstka ministryně obrany Martina Bartáka by peníze mohly být použity na nákup dopravních letadel. Armáda by si v tendru vybrala letadla, jaká opravdu potřebuje. A navíc, jako „ten, kdo platí“, by mohla dodavatele tlačit do co nejvýhodnějších podmínek.