Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bursík prosadil návrh pátečního zákazu kamionů

Česko

PRAHA Po měsících jednání je hotovo. Vláda včera schválila novelu silničního zákona, kterou se rozšiřuje zákaz jízdy kamionů. Omezení se týká vozů těžších 7,5 tuny, které nesmějí vyjet po celý rok v pátek od 15 do 18 hodin a v neděli již od sobotní půlnoci do deseti večer. Zákaz platí na všech silnicích.

Novela současně jmenuje třináct výjimek, kterých se nové opatření netýká. Zákaz se tak nevztahuje například na kamiony převážející rychle se kazící náklad či živá zvířata. Vláda vybírala ze dvou návrhů – ministerstva dopravy a resortu životního prostředí. Prošel nakonec přísnější Bursíkův návrh. Novela nyní zamíří do sněmovny.

Pokračování na straně 4

Dokončení ze strany 1

„Vláda schválila novelu zákona nikoli v té verzi, kterou předkládal ministr Řebíček, ale ve verzi, kterou jsem přinesl na jednání já a která byla připravena na ministerstvu životního prostředí,“ řekl krátce po verdiktu vlády ministr životního prostředí Martin Bursík (SZ).

Oba návrhy se přitom dost liší. Přijatý Bursíkův plán vychází ze současné úpravy. Uvádí 13 základních výjimek s tím, že další může a nemusí schválit krajský úřad, popřípadě ministerstvo dopravy. „Výjimky budou časově omezené od jednoho dne po jeden rok. Za výjimku se platí,“ vysvětluje Bursík.

Omezení je podle něj vynuceno hustým pátečním provozem, při kterém havaruje dvakrát více aut než v ostatní všední dny. „Šlo nám o to omezit dopravu v pátek a jediné, jak to lze provést, je omezit jízdu kamionů. Provoz osobních vozů totiž nijak omezit nelze,“ dodává ministr.

Naopak Řebíčkův plán uváděl pro dopravce dokonce 26 výjimek a rušil mimořádné výjimky, které dopravcům udělovalo ministerstvo dopravy. „Z našeho pohledu šlo o zjednodušení systému. Dát dopravcům více zákonem daných výjimek a další jim už neposkytovat. Vždyť teď jsme jich ročně udělili stovky až tisíce,“ vysvětluje smysl návrhu svého resortu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Mezi šestadvaceti výjimkami Řebíčkova plánu se ale objevily téměř všechny možné přepravy nákladů. Od zákazu by tak byla například osvobozena i doprava věcí pro zajištění nepřetržité výroby. Tedy takzvaná In Time spedice – doprava materiálů přímo na linku bez skladování. Tu využívá například mladoboleslavská Škoda.

Nad tímto plánem kroutili hlavou i sami přepravci, kteří ho považovali za jakýsi politický handl, který nic nevyřeší. „Je to pouze politické handlování, aby se uspokojily obě strany. Tedy jak ministr Bursík, tak Řebíček. Ve výsledku to nebude mít žádný dopad, protože na silnicích může být ještě více kamionů než nyní,“ řekl k Řebíčkovu plánu generální tajemník společnosti Česmad Martin Špryňar.

Ve hře je však ještě jeden návrh, který přednesla poslankyně Strany zelených Věra Jakubková. Ta chce, aby se v pátek kamionům nic nezakazovalo a pouze se jim zvýšilo mýtné.

***

Třináct výjimek

Zákaz se nevztahuje

na přepravu:

1) věcí v kombinované přepravě

(silnice, železnice)

2) věcí podléhajících rychlé zkáze

3) živých zvířat

4) pohonných hmot

5) poštovních zásilek

6) věcí na kulturní akce

7) odpadu

Dále neplatí pro zajištění:

8) zemědělské sezonní

přepravy

9) údržby či opravy silnice

10) odstranění následků živelní

pohromy

11) činnosti IZS

12) odstranění havárií

inženýrských sítí

13) humanitární pomoci

Jak mají být omezeny kamiony

* Kamiony (těžší než 7,5 tuny) nesmějí vyjet po celý rok v pátek od 15 do 18 hodin a celou neděli už od sobotní půlnoci až do 22 hodin * Zákaz jízdy se týká všech druhů silnic * Novela zákona jde nyní do sněmovny, a pokud bude přijata, začne platit 1. ledna

Autor: