Středa 21. února 2024, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Bytelný a tichý avensis třetí generace

Česko

Mezinárodní prezentace nové generace Toyoty Avensis proběhla na silnicích v okolí Milána. Kvalita jejich povrchu je často podobná našim cestám, takže podvozek a vlastně celá stavba vozu musely ukázat svoji robustnost. Ke svezení jsme měli k dispozici dvě verze. První bylo kombi vybavené turbodieselem 2,2 litru a samočinnou převodovkou, druhou potom sedan se zážehovým čtyřválcem 1,8 litru a manuálním řazením.

Přestože každé z těchto provedení se jízdním projevem odlišovalo, oběma byla společná již několikrát zmiňovaná bytelnost. Automobil velmi účinně a bez zbytečných rázů pohlcoval nerovnosti silnic. Vibrace se nepřenášely ani do volantu a Avensis s určitou nadsázkou řečeno působil doslova jako monolit. Tento vjem byl dále umocněn velmi účinným odhlučněním, z nějž vyplývala nízká úroveň hluku. Snadno tak vynikly kvality standardně dodávaných audiosystémů.

Toyota Avensis byla vždy autem, které zaujme až na druhý pohled. Japonská značka se tuto vlastnost snažila změnit, a tak jeho design navrhla v evropském designérském studiu sídlícím ve francouzském Nice. Zatímco exteriér je poměrně výrazný, a to jak v případě sedanu, tak i u kombi, interiér je především konzervativní. To je ale opět pouze první dojem.

Když v novém avensisu strávíte nějaký čas, z chodu jednotlivých tlačítek a ovladačů si začnete uvědomovat, že se jedná o velmi pečlivě navržený a vyrobený vůz. Detaily a jejich propracování jsou na vysoké úrovni.

Moderní technika Zatímco paleta vznětových motorů přechází do nové generace Toyoty Avensis z minula (2,0 l a dvakrát 2,2 l), zážehové jednotky jsou zcela nové. Jedná se o tři čtyřválce s objemy 1,6, 1,8 a 2,0 litru (132, 147 a 152 k), které jsou vybaveny technologií označovanou Valvematic. Její princip spočívá ve spojení proměnného časování a variabilního zdvihu ventilů. Testovaný motor 1,8 litru překvapil spotřebou, která zespoda atakovala hranici 8 l/100 km. Motor potěšil kultivovaným a také naprosto tichým projevem, dynamickým potenciálem se ale hodí především na poklidnější jízdní styl.

Druhou zkoušenou variantou byla naftová verze 2,2 l s výkonem 150 k, která je nyní nově kombinována se samočinnou šestistupňovou převodovkou. Právě toto spojení se jeví jako ideální pro jízdy na delší vzdálenosti. Turbodiesel byl sice o něco hlučnější než motor spalující benzin, nicméně i tak je potřeba jeho zvukový projev hodnotit jako velmi nízký.

Nová generace Toyoty Avensis, která se na českém trhu začne oficiálně prodávat ještě v lednu letošního roku, dosud nemá stanovené ceny. Je ale jisté, že svým pojetím se bude jednat o jeden z nejkomfortnějších a nejtišších vozů segmentu střední třídy.

Autor: