Sobota 1. června 2024, svátek má Laura
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Cesta z ghetta

Česko

Ať si to nejprve čeští Romové vyříkají mezi sebou

KOMENTÁŘE LN

Co může přinést Romům větší užitek? Zvláštní summit Evropské unie v Bruselu, či nový projekt Čunkova ministerstva? Je to návodná otázka. V bitvě sympatií vítězí už předem Brusel nad „romobijcem“ Čunkem. Romové žijí v podmínkách nepřijatelných pro 21. století, říká předseda Evropské komise Barroso. Mnoho Romů žije v až nelidských podmínkách, přebíjí ho světový finančník Soros. Hrome, takhle ostře to žádná česká pomazaná hlava ještě neřekla. Ale v realitě to vyznívá spíše pro Prahu. Za prvé: Čunek tu funguje jenom jako zástěrka pro projekt romského podnikatele Jozefa Baláže. Za druhé: Balážův projekt problém konkrétně pojmenovává a přichází s návrhem na řešení.

Ten úvodní příměr je novinově vyhrocený. Soros má pravdu v tom, že většina evropských Romů žije v postkomunistických zemích a že právě po pádu komunismu se jejich situace zhoršila. Jenže už nedodá, že stejně tak pravdivý je příměr pokomunistické transformace k rozdílu mezi zoo a džunglí. Jak vrátit Romy do „džungle“ padesát let poté, co jim komunistický zákon zakázal kočování a začal je nahánět do ghett? Tak zní otázka. Nynější naděje spočívá už ve shodě všech zainteresovaných na tom, že rozhodující je motivace Romů. Jak je dostat z ghett? Soustředit se na ty úspěšné, jim vyjít vstříc, je honorovat lepším bydlením, říká v kostce Balážův projekt. Totéž tvrdí vMF Dnes i jeho romský oponent Vojtěch Lavička: „Nezadluženým Romům umožnit nové bydlení, zadluženým jen ubytovny.“ Tak v čem je rozdíl? Lavičkovi se nelíbí, že ministerský projekt chce Romy kategorizovat na tři skupiny a tím jim přidat další Kainovo znamení k těm, že už jsou Romové a že žijí v ghettu.

Ten sporný bod je stále týž. Romové reprezentovaní Lavičkou chtějí zachovat to dobré z tradičního života, zázemí velkorodin, kde třeba jednorázové zadlužení kvůli pohřbu neznamená stigma. Romové reprezentovaní Balážem to považují za volbu mezi špatným a ještě horším, zatímco oni nabízejí volbu mezi špatným a lepším. „Oslabení velkorodinných vazeb“ čteme v cílech projektu a slyšíme z toho Čunka. Ale to, kterému modelu dát přednost, by si měli vyříkat sami Romové.

Čtěte Téma na str. 3

Autor: