Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Chalupecký, letos s bonusem

Česko

Pražský DOX představuje pět finalistů Chalupeckého ceny pro mladé umělce. Kdo ji získá?

PRAHA Od včerejška je v Centru současného umění DOX otevřena výstava finalistů letošní Ceny Jindřicha Chalupeckého. Doplňuje ji obsáhlá přehlídka tvorby dosavadních dvaceti laureátů tohoto ocenění pro mladé umělce do 35 let.

Umění už dávno není to, co bývalo. To je vlastnost, kterou si na něm cenil již Chalupecký. Mění se jeho prostředky i chápání toho, kdo to vůbec je výtvarný umělec. V globalizovaném světě se mění i vnímání lokální identity. Cena Jindřicha Chalupeckého je určena pro české umělce nebo pro umělce trvale žijící v Čechách. Jestliže se v minulých ročnících mezi finalisty i vítězi objevovali v Čechách usazení Slováci, v letošním finále najdeme mladé umělce s ruskými kořeny. Dva z finalistů jsou navíc uměleckou dvojicí, tedy týmem, který pracuje na projektech společně.

Po převaze čistě konceptuálních projektů na minulých finálových výstavách je letošní přehlídka krůčkem do tradičnějších vod. Maluje se a kreslí, i když jsou k tomu použity nekonvenční prostředky. Duo David Böhm a Jiří Franta je známé vytvářením nástěnných kreseb. Letos si na pomoc vzali nejrůznější kuriózní pomůcky, obrazy pro ně vytváří vítr, odstřikující automobil nebo horkovzdušný balon.

Další finalista Jakub Matuška je dnes již legendou české streetartové scény. To mu ovšem nevadí, aby vytvářel i klasické závěsné obrazy, na výstavě doplněné i dvěma elektrifikovanými objekty. Mezi obrazy a objekty na hranici abstrakce se pohybuje i Alice Nikitinová, nadaná citlivostí pro krásu všedních situací. Tým Vasil Artamonov a Alexey Klyuykov z obrazů, nástěnných maleb a objektů vytváří vizuálně i významově bohatá prostředí, připomínající trosky rozpadlého postindustriálního impéria. Mezi umělce silně ovlivněné teorií patří Václav Magid, který svou instalaci pojal jako jakousi prostorovou pohádkovou knihu, vyprávějící hořce pravdivé osudy čtyř Rusů ve 20. století .

Za dvacet let existence se Cena Jindřicha Chalupeckého stala zavedenou institucí. Ojednotlivých vítězích se ovšem vedly a vedou debaty, do jaké míry si ocenění vlastně zasloužili. Jak ukazuje přehledová výstava všech dosavadních vítězů, která v DOX letošní finále doprovází, porota ve skutečnosti jen málokdy šlápla vedle. Dvacítku vítězů přitom nespojuje generační výtvarná estetika nebo společný okruh témat. Nesourodý a někdy iritující celek je přes všechnu svou kakofonii dobrým průvodcem po proměnách výtvarného umění v Čechách.

První historický vítěz Chalupeckého ceny Vladimír Kokolia se prezentuje rozmalovaným obrazem, Kateřina Vincourová prostorovou instalací z dámských kombiné a gumových míčů, Jiří Příhoda ustupujícími panely, jež jsou současně architekturou výstavy. Tomáš Vaněk se vrátil ke svatokrádežné interpretaci Josefa Lady a o střechu centra DOX bojují desetitunový autobus Lukáše Rittsteina a otáčející se lebka Davida Černého.

Cena Jindřicha Chalupeckého

Finále, Laureáti 20 let, Archiv Chalupecký Centrum současného umění DOX, Praha, od 4. listopadu 2010 do 17. ledna 2011

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...