Bez jasné politiky nelze dělat dobrou kampaň
Sociální demokraté potřebují předsedu, zopakoval včera Jiří Paroubek. Svatá pravda, ovšem potřebují nejen nominálního předsedu, ale i hlavu skutečnou, šéfa s nepochybnou autoritou. Takovým šéfem, alespoň prozatím, Bohuslav Sobotka rozhodně není, proto také bývalý předseda nabízí Davida Ratha. Pochopitelně, nikoho jiného než sobě podobného si v čele strany představit neumí. Ale volba předsedy typu „buldozer“ by v současnosti ČSSD spíš poškodila, než by jí pomohla. Zvlášť v případě pana Ratha, který pro sprostoty nejde daleko. Na druhé straně i pan Rath si je vědom toho, že pro jeho nástup do čela nenastal ještě vhodný moment, a hlásí se o místopředsednický post, a to podporou Bohuslava Sobotky.
Omezení, jež s sebou nesly manažerské postupy pana Paroubka, jsou zřetelná. Zacházel se stranou stejně jako s politickými soupeři, dokud to šlo, tak „válcoval“; vyjednával, teprve až když narazil. Krásně se to odráží na Paroubkově nedělním alibismu nad zmařenými miliony za volební kampaň do sněmovny. Jako by o kampaních a mediální prezentaci ČSSD mohl v době vrcholného paroubkismu rozhodovat někdo ze straníků proti vůli předsedy.
ČSSD při výběru předsedy stále hledá někoho, kdo by neautoritářsky a přitom dostatečně pevně dokázal stranu držet pohromadě a dovést k volebnímu vítězství. Zatím triumfovalo prakticky vždy dryáčnictví v provedení Zeman nebo Paroubek. Vladimír Špidla své volební vítězství opřel o negaci opoziční smlouvy a zároveň těžil ze Zemanova požehnání, je tedy zatím jedinou výjimkou. ČSSD v tuto chvíli neví, zda se chce probojovat víc do středu, nebo nalevo.
Čtěte „Za nástupce chce...“ na straně 2