Pondělí 17. června 2024, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

ČSSD mění kampaň, po ODS je hlavním terčem John

Česko

PRAHA Sociální demokraté mění strategii. Namísto logicky největších konkurentů z ODS se nyní stávají hlavním terčem jejich kampaně Věci veřejné v čele s Radkem Johnem. Důvod? Strach z toho, že jim zatím neparlamentní strana bere hlasy.

„Interní průzkumy ukazují, že nám Věci veřejné odebírají nejvíce voličů. Například v Praze až deset procent,“ sdělil LN dobře informovaný zdroj blízký Lidovému domu. Proto se podle něj hlavním heslem socialistů těchto dní stává slogan: „Srážet Johna jakkoli a za každou cenu.“ A opravdu. Přestřelky mezi oběma stranami se stupňují a před několika dny vyústily až v Johnovu žalobu na ČSSD. „Neustálé lživé mediální útoky, které vedení ČSSD vydává za pravdu, už musí někdo zarazit,“ zdůvodnil ji předseda Věcí veřejných.

Oficiální hlasy z ČSSD nicméně obrat v předvolební kampani odmítají. „To si vymýšlí někdo z Věcí veřejných. Jsme asi až čtvrtou nebo pátou politickou stranou, které berou Věci veřejné voliče,“ řekl LN šéf PR sekce sociální demokracie Petr Dimun. Jenže skutečná kampaň ČSSD vypadá jinak.

Pokračování na straně 3

Dokončení ze strany 1

Na Věcech veřejných totiž socialisté nenechají nit suchou. Johnovo jméno zní skoro na každé tiskové konferenci strany a proti jeho partaji běží i antikampaň Nevolíš, zaplatíš. V té socialisté zveličují údajná rizika volby pravicových stran, jmenovitě ODS, TOP 09 a Věcí veřejných. Varují před závratnými platbami u lékaře i výpověďmi z práce bez udání důvodu.

Ani negativní kampaň vedená proti VV však podle lidí ze sociální demokracie nedokládá, že by strana tři týdny před volbami vyměnila svůj dosavadní terč, volebního lídra ODS Petra Nečase, za Johna. „To není o Věcech veřejných, ale o hrozbě, že pokud uspějí, tak spolu s TOP 09 a ODS jsou schopny složit koalici a realizovat například zdravotnickou politiku v podobě poplatků,“ vysvětlil Dimun. A šéf volební kampaně ČSSD Jaroslav Tvrdík to vidí stejně. „John pro nás není soupeř. Tím je česká pravice a její program,“ řekl. Právě v tom je ale jádro věci. ČSSD si totiž podle zdroje LN uvědomila, že největší pravicové straně, ODS, už v tuto chvíli voliče nevezme, proto se zaměřila jinam.

„U ODS už to je jasné, od nich už nemáme koho brát. Zatímco mezi nerozhodnutými voliči, kde ještě ČSSD může zalovit, je řada sice nerozhodnutých, ale momentálně se přiklánějících spíše k Věcem veřejným. Ty musíme získat na svoji stranu,“ popsal strategii socialistů již výše citovaný zdroj. A výroky špiček ČSSD snahu odradit voliče od Johnovy strany jen potvrzují. „Česko stojí na křižovatce. Buď si lidé zvolí sociálně spravedlivou a solidární společnost rovných příležitostí s ČSSD, nebo půjdou cestou pravicových experimentů, klientelismu a privilegií pro nejbohatší s koalicí ODS, TOP 09 a Věci veřejné,“ líčí Paroubek novou stranu jako jasného podporovatele svého největšího rivala - ODS.

K možným povolebním spojenectvím včera John promluvil. Mimo jiné řekl, že jeho strana by nešla do koalice s TOP 09, když ji bude reprezentovat Miroslav Kalousek. John ho přiřadil, podobně jako například i Jiřího Paroubka a Ivana Langra, k „dinosaurům“, napsal iDNES.

Každopádně podle informací LN je v kampani opravdu ještě o co hrát. Nerozhodnutých voličů je totiž asi deset procent a to je zhruba půl milionu. A i když není podle odborníků pravděpodobné, že by většinu z lidí, kteří se rozhodují na poslední chvíli, přetáhla jedna politická strana, snaží se z nich politici oslovit alespoň co největší počet.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!