Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Čtvrtina dálkových vlaků ČD přijíždí se zpožděním

PRAHA Zhruba čtvrtina dálkových vlaků vypravených Českými drahami přijede do cílové stanice se zpožděním. Informovala o tom Česká televize s odvoláním na statistiku Českých drah. Lépe podle ní vyznívá údaj za všechny spoje, tedy včetně osobních vlaků či pendolin, podle kterého za letošní leden až listopad přijelo včas 90,9 procenta spojů.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
LP

L. Petr

29. 12. 2010 22:49
Možnosti

Nemá ovšem smysl si namlouvat, že zpoždění interspojů je zanedbatelné a nehodné pozornosti. Kromě bezpečnostní prevence, účinnějšího zabezpečení apod.

systémových opatření, může pomoci taky efektivnější "zaplnění" logistických rezerv (např. vyšším využíváním obou kolejí hlavních koridorů, k míjení vlaků ve stejném směru - jako k němu již řídce dochází na exponovaných hlavních tazích, či velmi často při výlukách. Lokálně zvýšit nejvyšší povolenou rychlost jen pro dálkové spoje. Techicky však v obou případech narážíme na nutnost mnohde vybudovat oboustrannou signalizaci). Další možností je postupná obnova regionálních osobních jednotek a vozů  za nové, výkonější stroje s účinnější akcelerací a brzdami. Urychlení osobních spojů do značné míry potlačí projev "růstu pomalých jízd", čímž pomohou odstranit další z důvodů zpomalování rychlíků: zahušťování provozu osobními vlaky, které využívají rychlíkové trasy napříč regiony (jak již zmíněno také pod článkem o nové škodovácké tramvaji CityFor).

Další významnou, zde však neuvedenou informací rovněž je, jak fatální zpoždění zde vůbec diskutujeme, stojí-li vůbec za to. Pro cestující je zatracený rozdíl, když průměrná hodnota zpožděného expresu činí hodiny nebo jednotlivé minuty; profesionální médium však z nějakých důvodů nemá potřebu tak zásadní data veřejnosti předložit...

0 0
možnosti
LP

L. Petr

29. 12. 2010 22:23
Nepřesné údaje

Předně je nutno se pozastavit nad úrovní, s jakou jsou tyto informace podkládány. Není příliš chápatelné, proč noviny s určitou prestiží recyklují dva dny staré, nepůvodní zprávy (viz: http://byznys.lidovky.cz/neuprosna-statistika-cd-ctvrtina-dalkovych-vlaku-prijede-pozde-p8i-/ln-doprava.asp?c=A101225_202123_ln-doprava_mev), a ještě pod nimi lžou opak ("Tato zpráva vyšla v prvním vydání"...)

Struktura podaných údajů je rovněž zavádějící, až je skoro zřejmé, že bylo třeba vypíchnout především neúspěch a označit konkrétního provozovatele. V jeho statistických číslech, které zpoždění mezinárodních spojů mapují a jsou uváděny jako zdroj, jsem však nikde nevyčetl, že jde výhradně o spoje, vypravené ČD. Což je faktor z hlediska zodpovědnosti zásadní, protože mnoho zahraničních spojů už na příjezdu do ČR nezřídka vykazuje zpoždění v řádech desítek minut.

Jinou kapitolou jsou provozovateli nezaviněné prodlevy, které popsal mluvčí ČD - hlavně jde o dopravní nehody, výpadky vlivem počasí nebo kriminální činnosti, páchané na zabezpečovacích systémech apod. V těchto případech - kdy cestující nezná pravé důvody, na rozdíl třeba od ucpané dálnice, kterou z autobusu ihned zahlédne  -funguje rovněž psychologický faktor, kdy je vina zjednodušeně, i když nezaslouženě, přičtena provozovatelům vlaků.  V tomto smyslu věřme, že nové zprávy vedení drah o vyšší informovanosti cestujících stran mimořádností, zamíří správným směrem (tip: širší využití audiovizuálních systémů přímo ve vozech jsou-li již zabudovány). 

0 0
možnosti