Pátek 7. června 2024, svátek má Iveta, Slavoj
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dálnice bude. Do roku 2013

Česko

Spojení Brno-Vídeň - Stavba změní i břehy novomlýnské nádrže

BRNO Vláda podpořila stavbu dálnice z Brna do Vídně přes Mikulov. Odpůrci stavby ale neustoupí, tvrdí náměstkyně jihomoravského hejtmana Anna Procházková z ODS.

* LN Vláda podpořila stavbu silnice R52 v podobě, jakou jste prosazovali, ale současně řekla, že se stavět bude i ekoaktivisty prosazovaná trasa kolem Břeclavi. Cítíte se jako vítěz?

Zatím ne. Dokud nebude podepsaná mezivládní dohoda, mám pořád určité pochybnosti. A ty se týkají právě toho, jak se bude prosazovat čtyřpruhový obchvat Břeclavi. Bude to velice složité, není jasné, jak zareaguje rakouská strana, která počítá pouze s dálnicí do Mikulova a ne směrem Reintal a Břeclav.

* LN Přestanou nebo se zmírní protesty aktivistů?

Tomu nevěřím. Už dokonce zazněly názory, že vláda nemá o silnicích co rozhodovat. Někteří lidé, ať se udělá cokoli, budou vždy nespokojeni, nepřestanou. Měli by si ale uvědomit, že každá stavba je věcí kompromisů. A tady už jsou jich dlouhé seznamy.

* LN Například?

R52 má vést po hrázi mezi horní a střední novomlýnskou nádrží. Logické by bylo stavět pod hrází, kde je menší hloubka a snadnější přístup. To ale není možné, protože jde o chráněné území. Ředitelství silnic a dálnic bude tedy stavět o několik metrů dále, nad hrází - tedy ve větší hloubce. Vytvoří tam vlastně nové těleso pro čtyřpruhovou komunikaci. A ještě navíc bude nutné kvůli požadavkům ochrany přírody v horní nádrži odtěžit několik tisíc kubíků břehu, aby plocha vody zůstala zachovaná. To jsou fakta vzešlá z požadavků ekologů.

* LN Jako úplný vítěz se necítíte. Neprohráli jste tím, že vláda podpořila ekoaktivisty prosazovaný čtyřpruhový obchvat Břeclavi, který by měl odvést do Rakouska auta jedoucí podél řeky Moravy po už rozestavěné silnici R55?

Zatím prohrála spíše Břeclav. Dvoupruhový obchvat už má územní rozhodnutí, mohlo se začít s výkupy pozemků. Změna znamená zastavení přípravy stavby. Ekologové tam prosazují vedení silnice oblastí chráněných území, mokřadů, archeologických nalezišť a lužního lesa a Lednicko-valtického areálu. Val, na kterém by měla silnice vést, má mít výšku patnáct metrů, na něm ještě protihlukové stěny. A bavíme se také o dva až tři kilometry dlouhých estakádách nad záplavovým územím, které by vedly ve výšce osmnáct metrů nad zemí. Jestli to mají ekologové za vítězství, tak je to Pyrrhovo vítězství.

* LN Vzdor vládě míníte, že se stavba u Břeclavi nemusí uskutečnit?

Nevím. Ve srovnání s již připraveným obchvatem musí mít dálnice jiné poloměry, jiné výšky. A musí také mít návaznost v Rakousku, nemůžeme tam čtyřproudou dálnici ukončit na nynějším přechodu v Reintalu.

* LN Na jaký termín byste si vsadila jako na termín otevření celé dálnice Brno-Vídeň?

Pokud nebudou problémy, mohli bychom se v roce 2013 potkat na hranici. Pokud u nás nastanou problémy, bude to mít rok až dva zpoždění, ale jsem optimista. Bude to rok 2013. Raději řekněme konec roku 2013.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: