Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dálnice je delší o 12 kilometrů

Česko

Kvůli lázním vznikl kilometrový tunel, auta nebudou v Klimkovicích rušit hosty

KLIMKOVICE Metr dálnice za více než půl milionu korun. I tak vychází cena nového úseku dálnice D47, která má spojit Ostravsko se zbytkem republiky. Od včerejška je o dvanáct kilometrů delší, řidiči po ní mohou jet od Bohumína až do Bílovce. U Klimkovic přitom projedou kilometr dlouhým tunelem, jedním z nejdelších a také nejmodernějších v republice.

Stavbu tunelu si vynutili klimkovičtí občané a s nimi i zástupci kraje. Podle klimkovického starosty Pavla Malíka to bylo z několika důvodů – jednak aby obec nebyla dálnicí rozdělena a pak také proto, aby dálnicí netrpěly blízké lázně. Před stavbou dálnice existovalo šest variant, jak Klimkovice obejít. Zvítězil právě tunel. Ten stál tři miliardy korun, celý dvanáctikilometrový úsek cesty pak osm miliard korun.

„Z hlediska bezpečnosti je na nejvyšší úrovni,“ prohlásil o tunelu, který vznikal dva roky, ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík. Patří k nejdelším v republice, až po roce 2010 má u Svitav ve východních Čechách vyrůst tříkilometrový tunel.„To bude bonbonek tunelového stavitelství v České republice,“ prorokoval Brunclík.

Politici nyní ale slaví zejména postup dálnice na severní Moravě. „Každý kousek dálnice je důležitý, prokousáváme se na jih,“ uvedl včera moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský.

První sedmnáctikilometrový úsek první severomoravské dálnice byl otevřen loni v prosinci. Vede z Ostravy do Bohumína a řidiči ho využívali zatím spíše k vyhlídkovým jízdám. Včerejší otevření dalšího úseku však už může rostoucí dálnici pro řidiče zatraktivnit. „Teď teprve začne být dálnice využívána. Začnou na ni najíždět lidé jedoucí do Ostravy od Oder,“ předpovídá hejtmanův náměstek Pavol Lukša. To samé si myslí i hejtman Tošenovský: „Nový úsek bude využíván velmi rychle, každý řidič se bude chtít Klimkovicím vyhnout.“ Stavba dálnice D47, která se po dokončení automaticky přejmenuje na dálnici D1, znovu „poskočí“ na přelomu listopadu a prosince. To má být zprovozněn patnáctikilometrový úsek mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. Chybějící prostřední, zhruba třicetikilometrový úsek dálnice Bělotín–Bílovec se podle plánů má otevřít v listopadu příštího roku. Tím bude dokončeno dlouhá léta netrpělivě očekávané dálniční spojení mezi Ostravou, Brnem a Prahou. Pro řidiče to ale bude mimo jiné také znamenat, že budou muset mít na svých autech dálniční známky. Ty totiž zatím na nově otevřených úsecích dálnice nepotřebují.

Posledním úsekem dálnice D47 bude v roce 2010 dokončená trasa mezi Bohumínem a polskou hranicí. Celá dálnice D47 bude dlouhá 80 kilometrů a stát za ni zaplatí téměř 60 miliard korun.

Tunel je unikát, přesto ho hlídá světice Tunel je vybaven moderním bezpečnostním systémem, který tvoří také videokamery a výklenky s bezpečnostními hlásiči a hasicími přístroji. Obě tunelové trouby spojuje pět nouzových průchodů, a to především pro případy dopravních nehod a požárů vozidel. V minulém týdnu uvnitř moravskoslezští záchranáři procvičovali záchranné akce. Ti zdůraznili, že řidiči se uvnitř nemají v žádném případě zastavovat, nebo se dokonce otáčet.

Když řidiči začne auto hořet, má se s ním pokusit vyjet ven. Když to nejde, pak má zkoušet auto hasit. „Pokud by to nebylo možné, nejlepším řešením je rychle pryč z tunelu. Samozřejmě bez zachraňování majetku,“ radí motoristům s hořícími auty mluvčí hasičů Petr Kůdela. Projíždějící si mohou všimnout ještě jedné zajímavosti: U tunelu stojí dřevěná soška svaté Barbory, patronky horníků. K tunelu ji dovezli již v době, kdy se tunel začal stavět, aby chránila v něm pracující dělníky. Ostravsko-opavský biskup František Lobkowicz včera radostně konstatoval, že při pracích se nikomu nic nestalo. „Bylo by dobré, kdyby časem k tunelu přibyla i soška svatého Prokopa, patrona řidičů,“ konstatoval Lobkowicz. Sám se na dálnici jako řidič těší. „Cestování z Ostravy je někdy takové dobrodružné,“ postěžoval si.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: