Romština by měla být zcela volitelná, bylo by jen na každém dítěti, zda se ji učit chce, nebo ne. Stejně, jako je to u nabídky dalších cizích jazyků. „Učila by se, jen když by o ni děti projevily zájem,“ potvrdil LN Ondřej Gabriel z tiskového oddělení ministerstva školství.
Důvod k zavedení nepovinného romského jazyka do základních škol je jednoduchý: ministerstvo chce, aby se změnila běžná praxe -tedy aby romské děti už automaticky nekončily v bývalých zvláštních školách, které jsou však určeny žákům s lehkým mentálním handicapem. Romské děti by tedy měly chodit mnohem víc do běžných škol. To by mohlo jak u nich, tak u jejich spolužáků zvýšit zájem o romštinu.
„Podporujeme vzdělávání etnických menšin. Chceme, aby bylo na školách povědomí i o romském jazyce a kultuře. Je nedílnou součástí těchto dětí. Je správné, aby byla tato možnost i ve škole, kam chodí,“ řekla již v minulosti LN, které tuto informaci přinesly, vrchní ředitelka sekce speciálního vzdělávání na ministerstvu Klára Laurenčíková. Romské kultuře a historii by se měli věnovat i učitelé, například v hodinách dějepisu. Právě proto, aby si žáci zlepšili povědomí o tomto etniku.
Záměr ministerstva vzbudil velké diskuse. Mnoho lidí se mylně domnívalo, že by romština byla povinná, a to se jim nelíbilo.
***
LEKCE ROMŠTINY
* Ahoj Margito. Kam jdeš?
Lačho ďives, Margit. Kaj džas?
* Dobrý den, teto. Jdu do města
koupit chleba a mléko.
Lačho ďives, bibi. Džav andro
foros te cinavel o maro the
o thud.
* Romština je indoevropský jazyk,
což potvrzuje i podobnost
některých výrazů.
Například slovo bratr:
anglicky - brother,
staroindicky - bhrátr,
romsky - phral.
Slovní zásobu tvoří slova původní,
přejatá i nově vytvořená.
Základem jsou slova indického
původu.