Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Dělat zvuk k reklamě znamená profesní stagnaci

Česko

Líbí se vám zvuková stránka současných reklam? Zvukař a producent Michal Pekárek, který ve studiu Cinemasound zvučil řadu filmových i televizních spotů, se rozhodl tuto dráhu opustit se zdůvodněním: „O zvuku v reklamě rozhodují většinou nekompetentní lidé.“

* LN Co vám na práci se zvukem v reklamách vadí?

Nechci to říkat obecně, ale ve většině případů u nás o zvukové práci rozhodují lidé, kteří jsou v této oblasti naprosto nekompetentní. Nevím, z jakého důvodu se dostávají do pozic, kdy mají diktovat spíkrovi, jak co řekne. Chápu, že pokud reklamu financují, mají právo zvolit si lidi a řídit je, ale problém je, že to neumějí. Pak vznikají absurdní požadavky na herce, jako například, aby mluvil rychleji (příliš mnoho textu a málo času), ale zároveň aby to bylo zasněné. To jsem sám osobně zažil. Lidé, kteří rozhodují o podobě reklam, se dostávají do situací, kdy mají řídit zvukovou postprodukci a nemají o tom oboru absolutně žádné povědomí. Navíc má zvuková postprodukce často zachránit nefungující spot, což je nesmysl. Je to jako se špatně napsanou písničkou – zvuk z ní lepší písničku neudělá.

* LN Zkuste být konkrétnější. Napadají vás spoty, kde je zvuk nezvládnutý? A naopak, existují pozitivní příklady?

Jako pozitivní příklad můžu uvést třeba tvorbu Ivana Zachariáše. Dělal jsem s ním už od střední školy a vím, že odjakživa pracoval se zvukem tak, jak to často neumějí ani profesionálové. Má o něm jasnou představu a od začátku s ním počítá. Pamatuji také Daniela Bartka z reklamní agentury Ogilvy & Mather, který měl kromě reklamy zkušenosti s divadlem a s tvůrčím psaním, takže uměl naprosto jasně formulovat, co chce, a dokázal spíkra dovést tam, kam potřeboval. S takovým přístupem se ale setkáte málokdy. Zásadně mě iritují reklamy, kterých je plná televize, kde na začátku začne hrát písnička, pokud možno anglicky, a v závěru zazní věta, proč si máte výrobek koupit. To evidentně moc práce nedá, jen sehnat peníze na autorská práva na tu písničku, a někdy ani to ne, protože agentury s oblibou dělají to, že když jsou autorská práva původní nahrávky příliš drahá, nechají si vyrobit její kopii, popřípadě najdou českou kapelu, co zpívá anglicky, a použijí něco od ní.

* LN Jenže taková reklama může i při té jednoduchosti fungovat. Proč máte pocit, že jí něco chybí?

Největší tragédie je v tom, že skladatelem reklamních znělek se může stát každý, kdo dostane tu práci, má počítač a splní to, co se po něm chce. Pak se setkáváte s reklamami, jejichž hudební doprovod je zcela bez vztahu s obrazem. Je to do značné míry používáním počítačů a faktem, že málokterý z „hudebních skladatelů“ reklamní hudby ovládá dobře hru na nějaký hudební nástroj. Hudba v audiovizuálním celku má ladit s akcenty děje a obrazu, ale takových reklam je strašně málo.

* LN Není problém i v produkcích?

Jsou tu asi čtyři hlavní postprodukční domy, pracují v nich lidi, které docela znám, a vím, že profesní úroveň i odpovídající technické zázemí mají. Ale ve zvukové postprodukci dnes jde spíš o taneček kolem pohodlné sedačky, kávovar a příjemné recepční. Udělat zvuk k reklamě je z mého pohledu jedna z nejjednodušších disciplín, které lze v mém oboru realizovat. Vzít jedno cédéčko s hudbou, najmout jednoho

***

MICHAL PEKÁREK

Absolvoval zvukovou tvorbu na FAMU, jako zvukový režisér pracoval pro Českou filharmonii, s nahrávacími společnostmi Decca Records, Deutche Grammophon a Pony Canyon realizoval nahrávky ve Velké Británii, Nizozemsku, Německu, Rusku a Japonsku. Realizoval nahrávky filmové hudby. Dlouhodobě spolupracuje na projektech Ivana Zachariáše. Čtyři roky působil ve zvukovém postprodukčním studiu Cinemasound. V současnosti pracuje na hudební a zvukové stránce filmu Juraje Jakubiska Bathory a podílí se na přípravě nových nahrávek skupiny –123 minut, Daniela Landy a Petra Hapky s Michalem Horáčkem. herce a celé to smíchat dohromady. Problém je podle mě jednoznačně v zadavatelích, kde o reklamě rozhodují lidé, kteří možná rozumějí obchodu, ale rozhodně nejsou natolik kompetentní, aby se dokázali orientovat v tom, jak dát reklamě rytmus a šmrnc. A v reklamních agenturách si pak asi nechtějí přidělávat starosti, aby v tomto ohledu chtěli něco změnit. Dnes už proto zvuk k reklamám nedělám, připadá mi to jako cesta k profesní i osobní stagnaci.

Autor:

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

Mohlo by vás zajímat