Úterý 4. června 2024, svátek má Dalibor
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Děti dostanou kvalitnější rady

Česko

Jedním z našich cílů je shromáždit, zpracovat a zájemcům o vzdělávání ve srozumitelné podobě nabídnout informace o situaci na trhu práce, říká Helena Úlovcová, náměstkyně ředitele Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV).

LN Žáci, kteří se hlásí na střední školu, se mohou o své volbě poradit s výchovným poradcem základní školy nebo třeba v Centru kariérového poradenství NÚOV. Váš ústav nyní připravuje projekt, který má usnadnit přístup k informacím a zlepšit úroveň kariérového poradenství. Jak?

Před pěti lety NÚOV v jednom ze svých šetření zjistil, že každý pátý žák základní školy a každý třetí středoškolák pociťuje nedostatek informací potřebných pro výběr oboru i školy, kterou by měl studovat. Jedná se o informace o studijních oborech, možnostech dalšího vzdělávání, povoláních a profesních oblastech, informace o vývoji situace na trhu práce a o tom, jak úspěšně nebo neúspěšně se na něm absolventi uplatňují. Rozhodli jsme se proto, že takovou komplexní nabídku informací vytvoříme v rámci projektu Vzdělávání - Informace -Poradenství (VIP Kariéra), na nějž přispívá Evropský sociální fond.

* LN S výchovnými poradci začali na některých základních školách spolupracovat i školní psychologové či speciální pedagogové. V čem jejich pomoc spočívá?

Školám dosud chybělo poradenské pracoviště, které by žákům pomáhalo, když mají potíže se špatným prospěchem a hrozí jim, že nedokončí školu, mají osobnostní, vztahové a podobné problémy, neumějí se rozhodnout, jaký obor a škola jsou pro ně vhodné. Proto Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR zřídil také v rámci projektu VIP Kariéra asi sto poradenských center na základních a středních školách. Kromě výchovných poradců v nich působí psychologové, speciální pedagogové a školní metodici prevence.

* LN S jakými problémy pomáhají pracovníci Centra kariérového poradenství NÚOV nejčastěji?

Nejpočetnější skupinu klientů tvoří žáci základních škol a jejich rodiče, kteří si nevědí rady s výběrem oboru a střední školy, a potřebují tedy co nejširší informace. Pomáháme ale i těm, kteří na střední škole už jsou, ale mají tu problémy, například protože si nevybrali ten správný obor. Těm je pak třeba najít možnosti řešení, např. jaký jiný obor by byl vhodnější, jak uskutečnit přestup apod. V posledních letech se na naše centrum obracejí i dospělí, kteří se chtějí dále vzdělávat.

* LN Jak jim můžete pomoci?

Dospělí zájemci o vzdělávání si třeba chtějí zvýšit, rozšířit nebo změnit kvalifikaci, anebo dokončit svá před lety přerušená studia. Zaměstnaným i nezaměstnaným klientům poskytujeme informace o možnostech studia při zaměstnání i možnostech získání maturity v nástavbovém studiu se zřetelem ke vzdělávací nabídce v jednotlivých regionech. Těmito klienty jsou oceňovány zejména informace o podmínkách přijetí ke studiu, reálných požadavcích studia a o jeho náročnosti. Zvláštní pozornost věnujeme zdravotně či jinak znevýhodněným klientům i studentům, kteří absolvovali část vzdělání v zahraničí a chtěli by ve studiu pokračovat. Centrum také poskytuje informace managementu škol, výchovným a kariérovým poradcům i ostatním pedagogickým a poradenským pracovníkům.

* LN Podle jakých kritérií se obvykle rodiče a děti při výběru školy rozhodují?

Volba povolání se stává mnohem složitější, než tomu bylo v minulosti. Vznikla řada nových povolání, jiná téměř zanikla, mnohá povolání zásadně změnila svůj obsah. Proto výběr může představovat problém a nestačí už jen vycházet z pouhého seznamu škol. Výchovní poradci a další odborní pracovníci by měli proto vést žáky k tomu, aby si uvědomili své zájmy a studijní předpoklady a přemýšleli o životních hodnotách a prioritách. Při výběru konkrétní školy doporučuji využít dne otevřených dveří a školu osobně navštívit.

* LN Děti a rodiče by se neměli rozhodovat jen podle oboru, ale i podle možností, jak se uplatnit na trhu práce, že?

Tyto informace zatím nejsou příliš využívány a přitom jsou opravdu velmi důležité. Ukazují to i naše šetření. Například z vyučených absolventů pracuje ve vystudovaném oboru v průměru jen 40 %. Velká část z nich si dnes myslí, že měla jít na střední odbornou školu a dosáhnout maturity, další nepracují ve svém oboru, protože nejsou spokojeni s podmínkami v podnicích. Jejich zklamání by asi nebylo tak velké, kdyby znali situaci ještě předtím, než obor začali studovat.

* LN Na konci září má být zprovozněn Informační systém o uplatnění absolventů škol na trhu práce (ISA). Co nabídne?

Výhodou systému ISA je, že poskytne všechny informace potřebné pro volbu povolání a k němu vedoucí vzdělávací dráhy na jednom místě. Zájemci zde najdou podrobné informace o vzdělávací nabídce škol, oborech vzdělání SOU, SOŠ a VOŠ, včetně informací o přijímacím řízení, školném, možnostech ubytování apod. Zároveň tu budou moci čerpat potřebné informace z analýz nezaměstnanosti absolventů škol i ze šetření mezi pracovníky úřadů práce o uplatnitelnosti absolventů škol. Jsou tu zpracovány informace o přechodu absolventů ze školy do praxe či do terciárního vzdělávání a jejich situace v něm, šetření názorů zaměstnavatelů - jejich kvalifikačních požadavků a názorů na připravenost absolventů škol pro vstup na trh práce či analýz inzerce a názorů pracovníků personálních agentur zaměřených na potřeby zaměstnavatelů.

* LN Co vlastně zaměstnavatelé očekávají od absolventů škol?

Opakovaně zjišťujeme, že zaměstnavatelům už dnes nestačí, když má absolvent požadovanou odbornost. Velkou roli pro ně hraje ochota pracovníků dále se vzdělávat a stále častěji chtějí lidi, kteří ovládají cizí jazyky, umí pracovat s počítačem, jsou adaptabilní, schopní nést zodpovědnost a rozhodovat se. Velký význam má pro zaměstnavatele také předchozí praxe absolventa. Je tedy zřejmé, že si zaměstnavatelé velice dobře uvědomují důležitost klíčových kompetencí a přisuzují jim prakticky stejný význam jako dovednostem profesním.

* LN Součástí ISA bude i multimediální průvodce. Co uživatelům přinese?

Průvodce volbou povolání bude žáky poutavou formou provázet různými pracovišti a ve filmových ukázkách předvede specifika jednotlivých povolání. Pomůže jim, aby sami dospěli k reálnému posouzení svých zájmů i schopností. Usnadní všem uživatelům orientaci ve vzdělávacím systému a ve světě práce, naviguje je k využívání informačních zdrojů o vzdělávacích a profesních možnostech.

* LN ISA by měla pomáhat i těm žákům, kteří mají problémy při studiu či jim dokonce hrozí předčasné ukončení studia. Jak?

Tato pomoc spočívá především v poskytování informací usnadňujících změnu zvolené vzdělávací dráhy. Chceme tak přispět ke snížení rizika dlouhodobé, opakované nezaměstnanosti, jemuž jsou vystaveni právě lidé bez kvalifikace.

***

Aktuální informace o nových analýzách a spuštění systému ISA na internetové adrese www.nuov.cz.

Autor: