Diskuze
Dílny ve školách? Lobbistický hoax a návrat do dvacátého století, tvrdí odborníci
Děkujeme za pochopení.
J. Novák 801
Každý, kdo se samostaně živí rukama taky samostatně přemýšlí. A samostatně myslící člověk je nehorší noční můrou všech, kdo jsou přisáti na státním rozpočtu.
Ideálem pro ně je vysokoškolák z generace sněhových vloček, mající titul(y) z některého z exotických humanitních oborů, který se jen stěží dokáže podepsat a při řešení každého nepatrného problému se rozpláče a vztáhne ruce o pomoc ke kecalům a úředníkům.
J. Tachovský
Ja jsem pro - neni nad to umet do zdi navrtat diru, dat hmozdinku a prisroubovat policku, pripadne si ji umet vyrobit. Stejne jako se obcas hodi umet si vymenit zasuvku nebo vypinac, baterii v koupene, slepit plastovou trubku at uz odpadovou nebo tlakovou.
D. Inzenyr
Manualni praci budou vykonavat lekari a inzenyri z Maghrebu, Syrie, Iraku.
D. Fajt
No s tou jejich pracovní morálkou, toho nikdy moc neudělají. A oni do EU stejně nepřišli pracovat, to si pořád jen někdo namlouvá!!! Kolik jich pracuje z toho 1,2 mil. co přišli prý pracovat do Německa? 1%? A to ještě u st. firem na uměle vytvořených pracovních místech. Oni už to ví Němeci, že jsou s nimi v zádeli, že s těmi obohacovači nikdo nehne!! Proto se je budou snažit za každou cenu poslat do státu v4. Ale nejprve ty neposlušné státy je třeba rozdrbat politicky!!!
J. Novák 567
No, jsme zvědav, jak ti "odborníci" zařídí, že mi koupelnu obloží automat či že mi rekonstrukci rozvodu vody či elektřiny provede nějaký robot. Pořád melou o tom, co bude v budoucnu, ale pokud vím, že zednická lžíce, fanka, sekáč, natahování drátů či kladení vodovodních trubek je už po mnohá desetiletí takřka neměnná práce a pořád jí dělají lidé. Pokud mi ale některý z těch "odborníků" dá nějaký odkaz, že někdo alespoň vyvíjí nějaké roboty, které by bylo možno uplatnit třeba v naznačených oborech, tak se nechám přesvědčit. Zatím mi ale přijde, že neustále roste počet politologů, politických geografů, sociologů a jiných vesměs zbytečných profesí. To je samý "tingl-tangl", kecálistů seženete mraky, ale o slušného řemeslníka nezakopnete.
J. Škodák
Ano je to tak! Zlaté české ručičky už neumí pracovat a proto asi více kradou.
M. Konečný
Když budeme mít "... soft skills ... design thinking ...", tak budeme " ... in ...".
M. Konečný 513
Chybí 300 000 řemeslníků? A pročpak? Protože tenhle stát hází živnostníkům klacky pod nohy, jak to jen jde.
Nevím, jestli sbíjení prkének na ptačí budku v dětech vzbudí zájem o manuální obory, když vidí, jak jsou živnostníci u nás pronásledováni.
A na práci ve fabrice na lince, kde jde o to zašroubovat tyhle dva šroubky a jít na další auto, žádnou školní přípravku nikdo nepotřebuje.
J. Novák 567
Do Peruna, jak jsou živnostníci pronásledováni, Konečný? Snad to nespatřujete v tom, že po nich stát chce, aby platili daně, aby neokrádali spotřebitele a podnikali poctivě? A řemeslníci? Dnes si každý z nich řekne, kolik si vzpomene a lidé jim to dají. Mám s řemeslníky poměrně rozsáhlé zkušenosti, protože né každý si může vše udělat sám. A ta zkušenost praví, že první, co od nich člověk slyší, tak je, zda "to bude s papírem či bez papíru". No, doklad já chci vždy, protože ti dnešní bez toho, že by bylo možno je donutit soudně, na žádnou reklamaci nereagují a nikdo s nimi nehne. Takže jak přesně jsou pronásledováni?
Víte milí odborníci, ono i dnes je stále spoustu věcí, které se musí udělat rukama. Buď něco jednoduchého co si člověk, který dostane v dílnách alespoň minimální zvládne udělat sám nebo si zavolá řemeslníka, kteří k té práci potřebují získat někde vztah. Člověk potřebuje získávat jak znalosti, tak schopnost logického myšlení tak ale také praktické dovednosti. Už jen proto, aby si dokázal představit praktické aplikace těch teoretických znalostí. Prostě nevychovávat člověka jednostranně. Každý si pak pokud možno najde později svou specializaci v tom co bude umět nejlépe nebo co bude považovat třeba za perspektivní z pohledu výdělku.
Nic proti manuální práci, jen si nejsem jistý že školní dílny jsou tím samospasitelným nápadem. Chodil jsem do školy v době, kdy jsme si dílen a pozemků užili hodně, ovšem jediné co si pamatuji je, že demontáž není totéž co demolice, jak pravil kantor když jsme měli rozebírat staré židle. Vše ostatní jsem se naučil v dílně a na hospodářství doma.
"tvrdí odborníci" .... odborníci čeho ??? Genderstudií či podobných šíleností ?
J. Novák 768
Je to napsáno hned v perexu. To jsou ta o něco menší písmenka hned pod nadpisem.
I. Procházková
Jestli budou dílny a pozemky vypadat tak, jako za socíku, tak potěš koště. Chodila jsem na základku v 50. letech a konkrétně pozemky probíhaly ve stylu povídky Šimka a Grossmana "Šumákovo hospodářství". Pár záhonků pro 30 dětí, u nich jsme se tísnili s motykou v ruce, každý si dvakrát kopnul a bylo hotovo. Dílny - to taky byla kapitola sama pro sebe. Celé tři roky byla v osnovách převážně práce s lupénkovou pilkou a nejvíc mi vadilo, že dílny máme i my holky. Místo abychom se učily ruční práce a vaření, tak jsme šaškovaly s pilkou, kladivem a šroubovákem.
Tenkrát bylo na výuku pozemků i v Praze celkem dost místa, v Břevnově jsme chodili do zahradnictví u Markéty (dnes je to soukromý pozemek s vilou vedle sídliště Markéta). Několik záhonků jsme měli i ve školní zahradě (OSŠ/ZDŠ Meziškolská). Jsem moc zvědavá, kde se dnes najde prostor pro takové zahrádkaření, snad jen na venkově to bude bez problémů. Ale ve městech - když je tam dávno všechno zastavěné?
J. Škodák
No vidíte, ve všem záleží na lidech! Na pozemky jsme měli učetele češtiny, bývalého sedláka, který v mnohých probudil lásku k práci na zahradě a naučil nás stříhat také stromy, růže,...V dílnach jsme měli jednoho učitele, s kterým jsme se nic nenaučili, protože neměl autoritu a ten druhý nás dokázal tak motivovat, že jsme si každý přinesl domů hrdě krmítko na ptáky, které jsem teprve nedávno spálil. Moc jsme na to nadávali, ale měli jsme všichni šití, kde jsme si sešili nějaké zvířátko z nepotřebných hadrů. Tu veverku mám ještě dnes. Hlavně jsme se však naučili štopovat díravé ponožky a přišívat knoflíky. Ponožky sice už neštopuji, ale přišít knoflík je často potřeba.
J. Škodák
Tedy pokud takto uvažují „ odborníci" tak jsou typickým produktem dnešních odborníků teorií od tzv.zeleného stolu, ale praxe vypadá jinak. Blbost lze snadno vyslovit, nebo napsat, ale žít se podle toho nedá a když ano, tak to má svoje důsledky! Vyrůstá nám generace, která bude mít sice hodně teoretických znalostí, ale na úkor praktického života. Nic nového pod sluncem, protože např.u Izraelitů v době říše římské musel být každý vzdělaný Žid vyučen v řemesle. Např.sv.Petr byl rybář, sv.Pavel vyráběl stany atd. Právě v době rozvoje počítačů je to zapotřebí, protože narůstá rozdíl mezi realitou a virtuální realitou. S tím souvisí také rozdí mezi teorií a praxí. Něco vymyslet a vyrobit je problém realizace a to potřebuje realizaci na kterou potřebujeme určitou základní zručnost.