Neděle 16. června 2024, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Do mateřské školky na trénink mozku

Česko

Jen čtvrthodinu denně.

Tolik času si po tři měsíce děti ve vybraných školkách cvičily mozek. Teď jsou prý ve škole bystřejší.

BRNO Na první pohled to byly obyčejné mateřské školky. Téměř dvě stě dětí ve školkách v Brně a Prostějově si ale speciálními cvičeními zvyšovalo paměť či pozornost.

S projektem, jaký nemá v historii českého školství obdoby, přišla před prázdninami společnost Mensa sdružující lidi s nadprůměrnou inteligencí. Ani systém těchto cvičení sice nedokáže zajistit, aby dětem narostlo IQ, ale má napomoci ke zvýšení výkonnosti mozku. A předškoláci, kteří loni po tři měsíce trénovali, letos zasedli do lavic prvních tříd. „Podle mne jsou tyto děti ve srovnání s vrstevníky bystřejší a mají rychlejší reakce,“ míní Alexandr Polák, ředitel mateřské a základní školy Křídlovická v Brně.

Spokojena je i sama Mensa, „Ohlasy od rodičů i učitelů jsou pozitivní, ale bohužel podrobnou neurologickopsychologickou analýzu nemáme,“ upřesnil její předseda Tomáš Blumenstein. A navíc: společnost z formálních důvodů na další pokračování projektu nezískala evropské peníze, z nichž chtěla analýzu i další rozvoj hradit. „Plánujeme proto další semináře a školení pro pedagogy mateřských škol, ale budou si to muset tentokrát platit,“ doplnil.

Předškoláci přitom za sebou nemají žádné biflování. Vše se ve školce dělo formou hry. Pro učitele a učitelky nebylo obtížné zařadit cvičení do běžného denního programu. Blok obsahuje cvičení paměti, trénování pozornosti, povzbuzení tvořivosti či rozvíjení motorických dovedností. „Děti například rotovaly kolem své osy, což mělo napomoci k lepšímu propojení pravé a levé hemisféry mozku. Akomodaci oční čočky, schopnost vidět ostře předměty v různých vzdálenostech, jsme zase trénovali s pomocí míčů, které si děti kutálely nebo házely,“ popsala učitelka školky Křídlovická Ivana Resslová. Myšlení si předškoláci trénovali na symbolech aut a vlajkách států.

Kromě zvýšení výkonnosti mozku až o dvacet procent přináší projekt podle autorů ještě jeden efekt. Pomáhá odhalovat mimořádně inteligentní děti. „To se zatím jednoznačně prokázalo. Bystré děti cvičení opravdu baví, samy to vyžadují a evidentně si to užívají,“ popsal Alexandr Polák. „Cvičily jsme se všemi dětmi, na všech bylo patrné zlepšení, ale brzy se vydělila skupinka těch šikovnějších, s nimiž šlo pracovat dál,“ potvrdila i Ivana Resslová. Včasné rozpoznání talentu je podle odborníků velmi důležité, ale systém českého školství s takovými dětmi moc nepočítá. Mnohdy bývají dokonce učitelům na obtíž a paradoxně kvůli svému vysokému IQ mají prospěchové i kázeňské problémy.

Ach ti rodiče...

Úskalím projektu se ale zatím ukazují rodiče. „Se zapojením dětí dopředu rádi souhlasili. Zpočátku vládlo nadšení, ale postupně spolupráce upadala a o prázdninách nastal úplný útlum a s dětmi necvičili,“shrnul zkušenosti pedagogů Polák.

Projekt by se zamlouval i dalším expertům. „Obecně mohou taková cvičení určitě pomoci k rozvíjení aktivit mozku, tvořivosti, jde o vítané podněty. A je-li vypracován systém skórování, pak také výsledky mohou pomoci k typologii dětí,“ míní například psycholog Jiří Brančík.

Kromě Česka projekt nabízely i Mensy v Srbsku, Maďarsku, Slovinsku, Chorvatsku, Itálii a Švýcarsku.

Autor: