Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Dokonale vyladěné malé kupé

Česko

Automobily značky Porsche jsou synonymem sportovního vozu, nicméně většina z této slávy padá na modelovou řadu 911. Ostatní vozy jsou z pohledu image spíše v pozadí. Platí to jak pro obludné SUV Cayenne, tak pro roadster Boxster a od něj odvozené kupé Cayman.

Právě posledně jmenované modely prošly před několika týdny celkovou modernizací. Silnější verzi kupé Cayman S jsem měl možnost exkluzivně otestovat v rámci mezinárodní prezentace ve španělském Jezeru de la Frontera. Automobil má uhlazenější design, který se inspiroval na jaře přepracovaným typem 911. Mnohem více se toho ale odehrálo pod kapotou - v případě tohoto vozu je ale přesnější říci v jeho útrobách. Má totiž motor uložený podélně uprostřed před zadní nápravou, ale na rozdíl od většiny ostatních automobilů není plochý šestiválec přístupný jinak než zespodu. Porsche Cayman tak má dvojici zavazadlových prostorů, což z něj činí jedno z nejpraktičtějších kupé dané velikosti.

Motor má sice stejný objem jako dříve (3,4 litru), ale najdete v něm zcela přepracovanou konstrukci. Nejmarkantnější změnou je zavedení přímého vstřikování benzinu, které zvýšilo výkon na 320 koní a točivý moment na 370 N.m. Po modernizaci nahradila samočinnou převodovku Tiptronic dvouspojková sedmistupňová převodovka. Za volantem Modernizované Porsche Cayman S dokázalo při jízdě navodit mimořádné potěšení z jízdy. Motor umístěný uprostřed ve spojení s relativně nízkou hmotností má přínos ve značné ochotě automobilu měnit směr jízdy. Automobil působí velmi vyváženým dojmem a v zatáčkách zachovává značnou neutralitu.

Díky velmi přesnému řízení je pro řidiče možné téměř dokonale odhadnout dostupnou trakci předních kol. Sportovní jízda se tak zdá zcela přirozená. Doslova fascinující je přechod automobilu z brzdění do zatáčení a následné akcelerace. Prostřednictvím dlaní a hýždí totiž získáváte tolik přesných informací o pohybech automobilu jako snad v žádném jiném dvoumístném kupé dané velikosti.

Nový motor se ochotněji vytáčí, je pružnější a současně ve vyšších otáčkách nepostrádá emotivní výkonovou špičku. I s novým přímým vstřikováním si plochý šestiválec zachoval typicky chraplavý zvuk, stejně tak jako značnou kulturu chodu.

Dvouspojková sedmistupňová převodovka je skvělý společník. Má dostatečně komfortní automatický režim, stejně tak jako dokáže ve sportovním modu řadit i velmi rychle. Našel jsem však jednu vadu: nemohl jsem si zvyknout na logiku řazení, která řadila na vyšší rychlostní stupně stiskem páček na volantu a naopak podřazovala jejich zatažením - tedy přesně proti působení podélných sil. Dá se však předpokládat, že po delším ježdění, než bylo mých 300 kilometrů, by si řidič zvykl.

V každém případě Cayman S ukázal, že je zatraceně dobrým sportovním vozem. Nebojím se dokonce říci, že je v mnoha ohledech na jízdu i příjemnější než stará dobrá 911. Porsche to možná ví, a tak pro jistotu stále udržuje mezi těmito vozy zřetelnou výkonovou mezeru.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...