Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Ministerstvo chce zrušit druhý povinný jazyk na školách. Velvyslanci čtyř zemí protestují, ředitelé jsou pro

Čeští školáci by mohli přijít o vícejazyčnost, prioritu EU. A také o atraktivní pracovní pozice na evropském trhu, kde je znalost minimálně dvou světových jazyků stále častější podmínkou. Ministerstvo školství totiž zvažuje, že zruší povinný druhý cizí jazyk, který se nyní musí učit všechny děti nejpozději od osmé třídy základní školy.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
PT

P23e10t41r 64T17y85č55k52a

20. 4. 2022 23:57

On někdo někomu zakázal se ten druhý jazyk učit? Stejně na to školy nemají učitele. I na angličtinu je jich málo.

0 0
možnosti
JK

J97i65r65i 16K67v12a93p48i80l

20. 4. 2022 21:40

Mno nevim ale vetsina ucitelu ani na gymaziich jazyk moc neovlada, problem domluvit je naprosto trystni. Ziji 15 let mimo a muzu rict ze to co sem se "naucil" na gymplu a na vysokoke skole bylo tak maximalne na napsani emailu ale mluvena komunikace ci nedejboze vedeni meetingu proste ani omylem ;-)

1 0
možnosti
HD

"... systémový zmatek, neb na výuku cizích jazyků na ZŠ navazuje střední škola" - jenže každá s jiným.

1 0
možnosti
GP

Jsem vsemi deseti za vyuku tolika jazyku, kolik je mozne, ale...

Ze skoly jsem jiz nejakych par let pryc (VS 2014), ale musim rict, ze vyuka jazyku na nasem gymnaziu (ktere se prezentovalo jako s rozsirenou vyukou jazyku!) byla tragicka, alespon co se nemciny/francouzstiny tyce. Anglictinu meli celkem zvladnutou. Po maturite jsme byli na urovni B2/C1, coz i tak nepokladam za veliky uspech, vzhledem k tomu, ze jsme se anglicky ucili 11-12 let, z toho 8 na osmiletem gymnaziu. Vyuka mela slusnou dotaci hodin, normal byl 5h, pak pred maturitou 7-8h tydne.

NJ a FJ byla na tom bidne. Chyba byla ale hodne na strane ucitelek, kdyby nas to ucili poradne, zabavne a ne stylem udelejte si cviceni 1-5. Zadna konverzace, nic, i kdyz z nasi strany by zajem byl. Pak se to docela brzo zvrhlo a celych 6 let jsme koukali v ramci hodin na filmy (s cz titulkami), pozdeji i primo v cestine. Spoluzaci co chteli mit maturitu, chodili na jazykove skoly nebo doucovani.

Po 6 letech vyuky NJ jsem sice neco malo ovladala gram

0 0
možnosti
GP

gramatiku, ale nebyla jsem schopna sesmolit jednu vetu...

Takze jestli je to podobne, tak at se to radeji zrusi.

Byla bych pro, aby jazyk byl povinne volitelny, jenze s cim volit?

Mozna kdyby se decka mohli trosku profilovat, alespon ve vyssich rocnicich, vetsina asi tusi - tohle mne jde, tohle me nebavi - treba by mohl byt nejaky nutny zaklad a pak by se doplnili povinne volitelne predmety - treba 1h dejepis (...) povinne a kdo ma zajem, at si klidne da druhou. Nekdo si zas muze dat ten cizi jazyk. Jenze to by chtelo vic samostatny a individualni pristup, takhle asi nevyskladate celou tridu. Na druhou stranu by byla moznost jit vic do hloubky a i by se lepe a rychleji postupovalo, predsi se lip vyucuje ve skupince, ktera projevuje zajem.

Mam zname decka, kterym opravdu jazyky nejdou (spatny pristup?) a to neznamena ze z nich nebudou dobri murari, kadernice atd - pro tyhle je opravdu druhy jazyk, kolikrat i ta anglictina, utrpeni.

1 0
možnosti
Foto

Ať se naučí aspoň u jeden jazyk, aby se slušně domluvili. Zase jeden experiment, který totálně nevyšel a uškodil dětem na základní školách. Na gymnáziích je to něco jiného, tam dva jazyky jsou normální. Velvyslancům by to mělo být jedno.

2 0
možnosti
PK

Proč se kromě angličtiny učit ještě německy a francouzsky, jak chtějí jejich velvyslanci když se v těchto zemích angličtina taky učí? Není to spíš proto, že i v těchto zemích není výuka angličtiny často nic moc a dost lidí se tedy anglicky taky moc dobře nedomluví? Samozřejmě, velkou roli tady hraje pocit důležitosti a ješitnosti hlavně těchto dvou států. Ve Španělsku je znalost angličtiny taky chabá.

0 0
možnosti
Foto

Špatné známky z češtiny i z jiných jazyků jsou příznakem digitalizace. Děti čumí do smartfounů, nikdo si už nevezme nějakou hodnotnou knížku do ruky. V češtině bych preferoval Čapka, obrozenci jsou už popel minulosti. V Němčině bych navrhl Ericha Kästnera. Ve francouštině Julese Vernea.

Ale smartfouny jsou bohužel příliš snadno ovladatelné, jazyk ale v tom sociálním prostředí velmi trpí. Pseudočeština, pidginenglish, pisl bémiš, pisl dajč, pisl zuppe, pissl flajš.

1 3
možnosti
Foto

Pokud se nad tím zamyslíme trochu s odstupem tak možná lépe než umět dva cizí jazyky mizerně je lepší umět jeden pořádně. Každý není talent na jazyky. A když jeden tak nejlépe angličtina, protože s ní se člověk dorozumí ve všech zemích. A vůbec nevadí že v členských zemích EU se anglicky skoro nikde nemluví. Naopak, bral bych to jako přednost, nikdo se nebude cítit ukřivděn. Proto se kdysi vymyslelo esperanto, to se bohužel neujalo, ale dnes je angličtina takovým univerzálním esperantem, vůbec bych se nebál ji ustanovit hlavním jazykem unie. Němci a Francouzi to snad překousnou ;-)

0 0
možnosti
KP

Ucit se francousky je do nebe volajici pitomost. Kazdy kdo mluvi s francouzem neperfektni francoustinou je pokladan za pitomce.

Pokud tomu neverite tak si najdete nadavani kanadanu z Quebecku jejichz rodny jazyk je francoustina - ale ne ta perfektni z Francie. To je ale poctenicko.

1 1
možnosti
Foto

Naopak, i lámaná domluva francouzsky je vítána a přijímána.

0 0
možnosti
JD

J78i22r91i 49D54o50b16r37ý

20. 4. 2022 14:06

Vetsina deti se bohuzel ve skole jen nauci v cizim jazyku gramaticky spravne mlcet.

Jinak receno prakticka pouzitelnost ciziho jazyka je pracovne zajimava az od urcite urovne. A dosahnout teto urovne alespon v jednom cizim jazyku je uzitecnejsi, nez (ne)umet dva spatne.

0 0
možnosti