Pondělí 17. června 2024, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Evropskou ulicí pojedou tanky

Česko

V úterý 28. října 2008 ve 13.00 hodin se v Praze uskuteční v rámci oslav 90. výročí vzniku ČSR přehlídka Armády České republiky. V této příloze zjistíte, jaké jednotky budou pochodovat, jaká vojenská technika pojede či poletí a jak bude v Dejvicích omezen provoz.

Pochodující vojska

Všechny jednotky Společných sil Armády České republiky jsou určeny k plnění bojových a dalších úkolů jak na území České republiky, tak i v zahraničí.

102. průzkumný prapor generála Karla Palečka Dislokován v Prostějově. Jeho jednotky jsou předurčeny k získávání informací o činnosti protivníka a terénu bojových operací. Vyznačuje se částečnou schopností přepravy vzduchem a možností plnit zvláštní úkoly výsadkem na padácích nebo z vrtulníku. Součástmi praporu jsou: * lehká průzkumná rota - vybavená vozidly LAMDROVER a UAZ * těžká průzkumná rota - vybavená bojovým průzkumným vozidlem * rota bezpilotních průzkumných prostředků - vybavena průzkumným bezpilotním prostředkem SOJKA III * rota hloubkového průzkumu * velitelská rota * rota logistiky * obvaziště Prapor byl nasazen v misi KFOR v Kosovu, v Iráku na britské základně poblíž města Basra a v Afghánistánu v severoafghánské provincii Badakshan ve Fajzabádu a v provincii Lógar.

25. protiletadlovi raketová brigáda Dislokována ve Strakonicích. Operuje v rámci 4. brigády rychlého nasazení a 7. mechanizované brigády, provádí také protivzdušnou obranu objektů. Tvoří ji mimo velitelství * 251. proti letadlový raketový oddíl vyzbrojený kompletem SA6 (KUB) * 252. protiletadlový raketový oddíl vyzbrojený kompletem SA-13 (STRELA S-10) a systémem RBS-70.

Potvrdila svou připravenost pro možnost využití dle potřeb aliance jako jádro kontingentu, který je součástí jednotky rychlé reakce NRF (NATO Responces Forces). 14. brigáda logistické podpory Hlavním úkolem brigády je zajišťovat dopravu osob, techniky a materiálu, zabezpečovat opravy techniky, vyprošťovat a odsunovat techniku, zabezpečovat zbraně, munici, zdroje pitné vody, potravin a pohonných hmot. Velitelství sídlí v Pardubicích. V podřízenosti brigády je * 141. zásobovací prapor v Pardubicích * 142. prapor oprav v Dragounských kasárnách v Klatovech.

4. brigáda rychlého nasazení Je vysoce mobilním taktickým vševojskovým svazkem. Útvary jsou umístěny v 2atci, Chrudimi, Táboře a v Jindřichově Hradci. Brigádu tvoří * 41. mechanizovaný prapor * 42. mechanizovaný prapor * 43. výsadkový mechanizovaný prapor

Chrudimští výsadkáři nedávno úspěšně prokázali bojovou připravenost podle standardů NATO a zařadili se do aliančního systému Sil rychlé reakce.

Tato elitní expediční jednotka za 14 let existence plnila celou řadu úkolů v Bosně, Albánii, Makedonii, Kosovu, Kuvajtu, Iráku i Afghánistánu a na mnoha cvičeních v ČR i v zahraničí. Podílela se i na odstraňování následků povodní v roce 1997 a 2002.

V příštím roce bude působit v operaci ISAF v afghánských provinciích Lógar a Uruzgan. Nyní tvoří základ Bojového uskupení Evropské unie.

7. mechanizovaná brigáda Dislokována v Hranicích na Moravě.

Od roku 1999 je nositelkou historického názvu Dukelská, který jí rozkazem propůjčil prezident. Je budována jako rozhodující palebná a úderná síla těžkého typu. Tvoří ji * 71. mechanizovaný prapor v Hranicích * 72. mechanizovaný prapor v Přáslavicích, * 73. tankový prapor „Hanácký" v Přáslavicích, * 74. lehký motorizovaný prapor v Bučovicích.

Za posledních pět let plnili příslušníci 7. brigády úkoly ve více než deseti kontingentech zahraničních mírových misí, například v Bosně a Hercegovině, Kosovu, Iráku a v současnosti plní úkoly v Afghánistánu. 13. dělostřelecká brigáda Byla vytvořena 1. 12. 2003 v posádce Jince. Je určena k poskytování palebné podpory mechanizovaným útvarům. Může se podílet na střežení důležitých objektů a prostorů a spolupracovat na plnění úkolů s Policií ČR.

Hlavními součástmi mírové struktury jsou * 131. smíšený dělostřelecký oddíl v posádce Pardubice * 132. smíšený dělostřelecký oddíl v posádce Jince * velitelská baterie tvořená spojovací a radiolokační četou, která má ve výzbroji tři radiolokátory ARTHUR.

Oba dělostřelecké oddíly jsou vyzbrojeny samohybnými kanónovými houfnicemi a raketomety. Z průzkumných a pozorovacích prostředků mají ve výzbroji komplety Sněžka a systémy Los.

Brigáda se účastní misí KFOR na Balkáně, plnila úkoly v Iráku a od února letošního roku tvoří součást českých jednotek v Afghánistánu. V říjnu 2005 propůjčil prezident České republiky brigádě bojový prapor a při příležitosti 90. výročí vzniku ČSR dne 28. října 2008 bude brigádě udělen čestný název Jaselská.

101. spojovací prapor Prapor je dislokován v posádce Lipník nad Bečvou a je určen k provozu operačně taktického systému velení a řízení, vybudování a zabezpečení hlasového a datového KV a VKV rádiového spojení, vybudování a zabezpečení opěrné spojovací sítě s možností připojení radioreléových prostředků a k vybudování a zabezpečení vnitřního hlasového a datového spojení v rámci míst velení.

Prapor po dobu svého trvání zabezpečoval spojení na více než 30 cvičeních jak na území ČR, tak i v zahraničí (Německo, Norsko, Francie).

31. brigáda radiační, chemické a biologické ochrany Vznikla v Liberci, který je odnepaměti domovem vojenských chemiků. Za dobu své existence prošla brigáda řadou reorganizací. V současné době ji mimo velitelství tvoří * 311. prapor radiační chemické a biologické ochrany * 312. prapor radiační chemické a biologické ochrany * 314. centrum výstrahy ZHN v posádce Hostivice.

Chemičtí specialisté jsou schopni spolehlivě identifikovat a detekovat chemické a radiologické látky i ve stopových množstvích, provádět certifikovaný odběr vzorků i jejich následnou analýzu a zvládat úkoly dekontaminace osob a techniky.

Zabezpečuje i jaderné elektrárny Dukovany a Temelín. V integrovaném záchranném systému Libereckého kraje je začleněn dekontaminační odřad a skupiny pro monitorování radiační a chemické situace; 314. centrum provádí letecké monitorování radiační a chemické situace po celé ČR.

Chemici se zúčastnili operace Pouštní bouře v Perském zálivu, aliančních a koaličních operací v Bosně a Hercegovině, Kosovu a Kuvajtu. Podíleli se také na zabezpečení olympijských her v Řecku 2004, summitů NATO v Istanbulu, Praze, Rize a také Summitu latinskoamerických zemí, který se konal v tomto roce v peruánské Limě.

V současné době plní též úkoly v Afghánistánu. Jednotky jsou začleňovány do sil okamžité reakce NATO.

Vojenská střední škola a Vyšší odborná škola Ministerstva obrany v Moravské Třebové Poslední pochodující celek Armády České republiky na přehlídce tvoří žáci a vojenští profesionálové Vojenské střední školy a Vyšší odborné školy Ministerstva obrany v Moravské Třebové. Absolventi školy se stávají studenty Univerzity obrany nebojsou zařazováni k útvarům a zařízením ozbrojených sil ČR.

Vzdušné síly

SAAB/BAE JAS-39 Gripen Nadzvukový jednomotorový, víceúčelový bojový letoun, schopný plnit stíhací, útočné i průzkumné úkoly. V naší armádě je používán především jako stíhač k ochraně vzdušného prostoru. Bez doplnění paliva ve vzduchu, při přímém letu bez taktických manévrů doletí do vzdálenosti 3 000 km.

Výzbroj

Armáda ČR má z široké škály výzbroje pouze * AIM-120 C-5 AMRAAM - řízené střely středního dosahu * AIM-9 Sidewinder - střely krátkého dosahu * Mauser Bk-27 - rychlopalný kanón ráže 27 mm se zásobou 120 nábojů.

Takticko-technická data JAS-39

Rozpětí křídla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8,40 m Délka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14,10 m Výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4,70 m Maxi. vzletová hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 000 kg Max. hmotnost nesené výzbroje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 200 kg Objem vnitřních palivových nádrží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 400 l Max. rychlost ve výšce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 130 km/h Max. rychlost u země . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 225 km/h Taktický dolet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 800 km

L-39 Albatros Lehký cvičný proudový podzvukový letoun. Určen k základnímu i pokročilému výcviku pilotů. Následovník osvědčeného typu L-29 Delfín. Prototyp vzlétl 4. 11. 1968. Celkem bylo vyrobeno více než 2000 strojů v počtu 200 kusů ročně. Mimo cvičné úkoly může být používán také k taktickému vzdušnému průzkumu. Letouny L-39 byly vyvezeny do 16 zemí světa.

Cvičná verze L-39C je vybavena dvěma křídlovými závěsníky. Bitevní verze L-39ZA s podvěšeným dvouhlavňovým rychlopalným kanónem GŠ-23 ráže 23 mm se zásobníkem nábojů integrovaným v trupu a L-39ZO mají zesílené křídlo se čtyřmi závěsníky, na kterých mohou nést přídavné nádrže na 350 l, podvěsný kontejner PLAMEN s dvouhlavňovým kanónem ZPL-20 ráže 20 mm a zásobou 224 nábojů, pumy OFAB 100, FAB 250, FAB 500, neřízené rakety VB-16-57U, UB-16-57U, případně i dvě protiletadlové řízené střely krátkého dosahu R-3U (R-35). Verze L-39MS se odlišuje vyšším výkonem a instalací moderního elektronického vybavení a avioniky. Ve výzbroji je má 22. základna taktického letectva v Náměšti nad Oslavou (verze L-39 ZA) a CLV Pardubice (verze L-39C).

Takticko-technická data L-39

Délka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12,13 m Výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4,77 m Rozpětí křídla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9,46 m Max. vzletová hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4700 kg Dolet bez příd. nádrží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1000 km Dolet s příd. nádržemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1750 km Praktický dostup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .11 500 m Max. rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 850 km/h Motor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ZMBD Progress/Ivčenko AI-25TL

Aero L159 ALCA ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je lehký jednomístný víceúčelový taktický bojový podzvukový letoun české konstrukce, vyrobený v AERO Vodochody. Bojové užití zahrnuje podporu vojsk na bojišti, údery proti pozemním cílům v zázemí nepřítele, útoky proti námořním cílům, boj s letectvem protivníka ve vzduchu i na zemi a taktický letecký průzkum. Výzbroj se dělí na kanónovou, bombardovací, řízenou a neřízenou raketovou. Rozhodující je výzbroj proti pozemním cílům. Může nést i přídavné nádrže na 250 nebo 500 l paliva. Nabízí se i dvoumístné cvičné verze.

Takticko-technická data L159

Max. rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 936 km/h Max. stoupavost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 m/s Praktický dostup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 200 m Dolet bez příd. pal. nádrží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 570 km Dolet s příd. pal. nádržemi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 530 km Pohonná jednotka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . AlliedSignal F124-GA-100 Rozpětí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .9,54 m Délka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12,73 m Výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4,77 m Max. vzletová hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .8 000 kg Nosnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 340 kg

Výzbroj vzduch-země

* Mk82 - nebržděná puma o váze 500 liber * Mk82 AIR - puma Mk82 s brzdným zařízením BSU-49/B * GBU-12 Paveway II - puma Mk82 s laserovým naváděním * Mk83 - nebržděná puma o váze 1000 liber * GBU-16 Paveway II - puma Mk83 s laserovým naváděním * CBU-87 - kontejnerová puma s 202 kusy submunice BLU-97/B * LAU-5002 A/A, B/A - šestihlavňový raketomet pro neřízené střely CRV-7 ráže 2.75“ * LAU-5003 D/A - devatenáctihlavňový raketomet pro neřízené střely CRV-7 ráže 2.75“ * AGM-65 Maverick - řízené střely vzduch-země s televizním naváděním

Výzbroj vzduch-vzduch

* AIM-9P-4, S - infračerveně naváděné střely vzduchvzduch * PL-20 Plamen - podvěsný kontejner s dvouhlavňovým 20 mm kanónem ZPL-20 s kadencí 800 nebo 2600 ran za minutu a zásobou 224 nábojů

Airbus A-319CJ Je používán k přepravě na krátké a střední vzdálenosti. Typ A-319CJ (Corporate Jetliner) je modernizací z roku 2000. Dokáže přepravit až 124 cestujících na vzdálenost 3 700 km. Se 40 cestujícími uletí bez přistání více než 8 800 km.

Takticko-technická data A-319CJ

Délka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33,84 m Výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11,76 m Rozpětí křídla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .33,91 m Max. vzletová hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75 500 kg Max. přistávací hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62 500 kg Dolet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8800 km Maximální rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 925 km/h Cestovní rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 840 - 870 km/h

Mi-171Š Víceúčelový transportní vrtulník Mi-171Š (Šturmovyj) je nejmodernější modifikací vrtulníku Mi8AMTŠ a je určen ke zvýšení akceschopnosti pozemních sil, k přepravě až 24 osob, k provádění výsadků i nízkých výsadků. 16 vrtulníků bylo do ČR dodáno před třemi lety v rámci deblokace ruského dluhu. 8 vrtulníků má hydraulicky sklopnou nájezdovou rampu s otočným jeřábem LSG-300, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál. Navíc má vstupní dveře s palubním jeřábem LPG-150 po obou bocích. Osádku tvoří 2 piloti a 1 palubní technik. Výzbroj může tvořit lafetovaný kulomet 7,62 mm. S přídavnými nádržemi doletí až 950 km. U letectva se mu říká létající autobus. Letka dopravních vrtulníků na 22.základně taktického letectva Náměšť nad Oslavou má ve znaku létajícího hrocha.

Takticko-technická data Mi-171Š

Max. rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 250 km/h Cestovní rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225 km/h Dolet (s 25 cestujícími) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .500 km Taktický dolet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 350 km Praktický dostup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 500 m Stoupavost u země . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4,5 m/s Únosnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 000 kg Vzletová hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 000 kg Délka s otáčejícími se rotory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25,35 m Délka trupu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18,22 m Výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4,75 m Průměr nosného rotoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21,29 m Průměr vyrovnávacího rotoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3,91 m

Mil Mi-24V HIND-E Dvoumotorový bitevní vrtulník je určen pro přímou podporu pozemních jednotek, ničení obrněných cílů a přepravu osob či nákladu. Konstrukce je klasické koncepce s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem. Vývoj byl zahájen v polovině 60. let s využitím komponentů z vrtulníku Mi-8. První prototyp vzlétl v září 1969. Charakteristickým znakem Mi-24 je na pilotní prostor navazující nákladová kabina o délce 2,83 m, šířce 1,46 m a výšce 1,2 m. Ta pojme až osmičlenný výsadek, který může vést palbu osobními zbraněmi upevněnými v úchytech otevíratelných bočních oken. Přístup umožňují na každém boku dvoukřídlé dveře.

Uvnitř dvoumístné pilotní kabiny tandemového typu sedí střelec/pilot vpředu a pilot/velitel vzadu. Pod přídí je umístěna otočná věž s čtyřhlavňovým rotačním kulometem 9-A-624 ráže 12,7 mm s 1 470 náboji nebo dvojkanonem GŠ-23 ráže 23mm. Přídavná výzbroj se zavěšuje na čtyři závěsníky. Mohou jí tvořit neřízené rakety vzduch-země ráže 122 mm, 2 x 2 protitankové rádiem řízené střely 9M 17P Falanga, čtyři 100 nebo 250 kg pumy, dvě 500 kg pumy, 2 nádrže s 500 l napalmu nebo 4 raketnice UB-32 pro 32 protizemních neřízených raket S-5KO či S-5MO ráže 57 mm, nebo zbraňové kontejnery KMGU a GUV. MI-24 patří 231. letce na 23. základně vrtulníkového letectva v Přerově-Bochoři.

Takticko-technická data Mi-24V

Max. rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .310 km/h Cestovní rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260 km/h Max. přeletová vzdálenost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 750 km Taktický dolet . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160 km Praktický dostup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 500 m Stoupavost u země . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 750 m/min Únosnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 400 kg Max. vzletová hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 500 kg Délka s otáčejícími se rotory . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .19,79 m Délka trupu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17,51 m Výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6,5 m Průměr nosného rotoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17,3 m Průměr vyrovnávacího rotoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3,908

PZL W-3A Sokó322] První prototyp dvoumotorového turbohřídelového víceúčelového vrtulníku W-3A Sokó322] vzlétl 16. 11. 1979. Od té doby prošel mnoha úpravami. Do České republiky bylo dodáno 11 strojů v letech 1996-1997 výměnou za stíhačky Mig-29. Vrtulník je určen k přepravě maximálně 12 osob nebo materiálu o hmotnosti do 2 200 kg a pro leteckou pátrací záchrannou službu (SAR). Vrtulník je vybaven čtyřlistým hlavním rotorem s tlumičem vibrací. Obsah vnitřních nádrží je až 1 700 litrů paliva. Instalovat lze rovněž přídavné nádrže o celkovém objemu 1 100 litrů. Sedačky jsou uspořádány po třech ve čtyřech řadách. Kabina je opatřena dvěma postranními dveřmi. Vrtulník má moderní avionické vybavení, které umožňuje jeho použití za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Vrtulník se velmi osvědčil při katastrofálních záplavách na Moravě v roce 1997 a 2002.

Takticko-technická data W-3A

Max.rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 270 km/h Cestovní rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235 km/h Dolet s max. zásobou paliva . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 225 km Praktický dostup . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4 650 m Stoupavost u země . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9,1 m/s Únosnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 200 kg Normální vzletová hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6 400 kg Motor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 x WSK-PZL Rzeszów TWD-10W Délka trupu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14,21 m Výška . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4,12 m Průměr nosného rotoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15,2 m Pozemní technika

4. brigáda rychlého nasazení

Land Rover 110 ST lafeto zvaný „Cowboy “ Tato vozidla využívají chrudimští výsadkáři. Standardní zbraní těchto vozidlech je lafetovaný kulomet 12,7 mm a nejmodernější víceúčelová zbraň k ničení obrněných i nepancéřovaných cílů Carl Gustav. Odstřelovači jsou vyzbrojeni odstřelovacími puškami SAKO a FALCON.

Takticko-technická data Landrover DEFENDER 110 TDi

Pohotovostní hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2 000 kg Maximální rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120 km/h Stoupavost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45 % Brodivost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 600 mm Objem palivových nádrží . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .45,5 a 79,5 litrů

Land Rover 110 R7 Spojovací prostředek velitele praporu či brigády na podvozku Land Rover 110 vybavený radiostanicemi, které umožňují hlasovou či datovou radiovou komunikaci do vzdálenosti až 600 km. Ve vozidle je zabudován terminál bojového vozidlového informačního systému - tzv. BVIS.

Land Rover Defender ZRS 20 kVA Zdrojová a rozvodná souprava 20 kVA na podvozku Land Rover o jmenovitém výkonu 16 kW je určená jako nezávislý zdroj třífázové i jednofázové elektrické energie. Je určená pro potřeby spojovacího vojska k vysoce operativnímu zabezpečení dodávky energie bezprostředně po příjezdu jednotky do prostoru působení.

Land Rover Defender VR 1M1p Pracoviště VR 1M1p LR je tvořeno z vozidla Land Rover 110 se zabudovanou spojovací a komunikační technikou a jednoosým vlekem s příslušenstvím. Vozidlo je součástí systému taktických rádiových komunikací (STRK) a je určeno pro velitele rot k zajištění spolehlivého a nepřetržitého spojení při řízení boje. Vytváří taktickou rádiovou síť pro přenos informací v bojovém vozidlovém informačním systému BVIS.

13. dělostřelecká brigáda

152 mm samohybná kanónová houfnice vz. 77 „Dana“ Dělostřelecká zbraň československé konstrukce a výroby s automatickým nabíjením na modifikovaném podvozku Tatra 815 8x8. Je určena k palebné podpoře pozemních sil. Houfnice používá dělené střelivo, tzn., že nabíjecí automat do nábojové komory nejprve zasune střelu a pak nábojku. Po výstřelu je prázdná nábojnice vyhozena ven, mimo bojový prostor obsluhy. Takticko-technická data SHKH vz.77

Max. dostřel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .18 000 m Bojová hmotnost (se 60 ks nábojů) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 500 kg Max. rychlost po komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .80 km/h Max. rychlost v terénu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 km/h Jízdní dosah. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .800 km (400 km) Rychlost střelby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 rány/min Náměr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . -4° až +70° Odměr . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45° Obsluha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 osob

122 mm raketomet vz. 70 GRAD Čtyřicetihlavňová reaktivní zbraň na podvozku Tatra 813 8x8. Časový interval odpálení salvy 40 nábojů je 18 až 22 vteřin, účinek salvy je patrný na ploše do 3 hektarů. Bojová hmotnost raketometu s 80 náboji je 24 300 kg.

Takticko-technická data RM vz.70 GRAD

Max. dostřel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 000 m Max. rychlost po komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85 km/h Max. rychlost v terénu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 km/hod Brodivost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . do 1400 mm Obsluha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 osoby

Výzbroj k ochraně raketometu

* kulomet vz.59 * samopaly vz. 58V * ruční protitankový granát RPG-7

Průzkumný a pozorovací komplet Sněžka Je určen pro dělostřelecký a vševojskový průzkum a umístěn je na přepracovaném podvozku a nástavbě bojového vozidla pěchoty BVP-1. Hlavní část průzkumných senzorů je na otočné plošině na vrcholu zvedacího ramene, jehož výška v bojové poloze (vztyčené rameno) je 14,77 m.

Takticko-technická data PzPK Sněžka

Výška senzorů v bojové poloze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14,25 m Detekce cílů * pomocí radiolokátoru 27 km * denní přehledovou kamerou 5 km * denní zaměřovací kamerou 10 km * IČ kamerou - úzké zorné pole 9 km Dosah laserového dálkoměru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 km Fonické spojení . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . do 20 km Přenos dat do systému řízení palby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .do 14 km Max. rychlost po komunikaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 km/h Max. rychlost v terénu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 km/h Max. rychlost plavání . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 km/h Jízdní dosah. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 600 km Obsluha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 osoby Bojová hmotnost kompletu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17,4 t

Výcviková základna Vyškov

Obrněný automobil ATF Dingo 2 CZ ATF Dingo 2 je obrněný automobil firmy Krauss-Maffei Wegmann pro nasazení v obtížných zahraničních misích. Vyznačuje se velmi dobrou balistickou ochranou, odolává palbě z ručních zbraní, účinkům min a dalších nástražných výbušných zařízení. Je přizpůsoben k letecké přepravě letadly C-130 Hercules, C-160 a vrtulníy CH-47 Chinook a CH-53 Super Stallion.

Může přepravovat až 8 vojáků.

Vybaven je klimatizací, kamerou na snímaní prostoru za vozidlem, moderními komunikačními prostředky a ABS. 25. protiletadlová raketová brigáda

Robotsystem 70 na podvozku Land Rover či valníku Tatra 8x8 Přenosný protiletadlový raketový komplet krátkého dosahu RBS-70 VLM vyvinula a vyrábí švédská společnost Bofors. V současné době jej používá 18 zemí prakticky ve všech oblastech světa. Je ojedinělý v tom, že jako jeden z mála ve své kategorii nevyužívá infračervené proporcionální navádění, nýbrž princip navedení po laserovém paprsku což umožňuje vysokou odolnost proti všem druhům rušení, dovoluje měnit cíl za letu či si vybírat místo zásahu, zajišťuje větší bezpečnost pro vlastní letectvo a poskytuje možnost odpalu ještě před zachycením cíle.

Několik systémů RBS-70 může být připojeno k radaru a společně tak vytvořit protiletadlovou baterii. Komplet používá tři typy raket - Mk1, Mk2, Mk3, jejichž bojové hlavice jsou řešeny jako kombinované s kumulativním a střepinovým účinkem. Od modifikace Mk2 dokážou při přímém zásahu spolehlivě zničit nejen jakýkoli letoun či silně pancéřovaný vrtulník, ale i obrněná vozidla. Bojová hlavice po výbuchu vytvoří hustý mrak wolframových kuliček, ničících cíl. Od roku 2002 začala výroba rakety nové generace nazvané BOLIDE (Mk3), u které se podařilo prodloužit maximální dálkový dosah na 8000 m a výškový na 5000m.

Takticko-technická data RBS-70 VLM

Hmotnost v zákl. konfiguraci (stojan, zaměřovač, střela) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87 kg Ráže střely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .110 mm Průměr střely s rozvinutými křidélky. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 320 mm Hmotnost bojové hlavice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1,8 kg Max. rychlost střely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Mach 2 Max. výškové pokrytí . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0 - 5800 m Max. účinná dálka na příletu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200 - 8000 m Max. účinná dálka na odletu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .200 - 8000 m Doba složení kompletu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .do 40 s Doba ke znovunabití zbraně . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . do 6 s Obsluha . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 osoby

M3 KUB Samohybný protiletadlový raketový komplex 2K12 KUB (v exportní verzi Kvadrat, NATO SA-6 Gainful) pochází ještě z produkce bývalého SSSR, kde byl poprvé zaveden do výzbroje v 60. letech. V průběhu doby byl průběžně modernizován na základě zkušeností z bojového nasazení v různých konfliktech, především na Blízkém východě.

V podobě modernizované českou firmou RETIA Pardubice je stále vhodným zbraňovým systémem i pro soudobou protivzdušnou obranu. Je určen k ničení letounů, křídlatých raket, vrtulníků a ostatních vzdušných cílů létající v malých a středních výškách v rozmezí 2,5 až 10 km ve vzdálenostech 4 až 23 km, při rychlostech cílů do 600 m/s, tlakovou vlnou a střepinovým účinkem bojové hlavice řízené rakety vybavené radiolokačním zapalovačem.

Skládá se ze samohybného řídícího a naváděcího radiolokátoru, čtyř samohybných odpalovacích zařízení (každé veze 3 rakety) pro šikmý start protiletadlových raket a dvou nabíjecích přepravníků. Komplex je instalován na vysoce mobilních pásových podvozcích s pancéřovou ochranou a s vlastními zdroji elektrické energie.

Raketa 3M9M3 je dvoustupňová, s raketovým náporovým motorem na tuhou pohonnou hmotu, s přívodem kyslíku za letu z atmosféry. Raketa tak získá maximální rychlost až 900 m/s. Celková startovací hmotnost rakety je 600 kg. Znovunabití střel z přepravního na odpalovací zařízení trvá přibližně 10 minut. Takticko-technická data 2K12 KUB

Max. účinný dosah střelby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 km Max. účinná výška střelby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 km Min. účinný dosah střelby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3,7 km Min. účinná výška střelby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100 - 50 m

PL řízená střela typ 3M9M3

Motor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9E27M1 dvoustupňový pulzní na TPH Naváděcí soustava . . . . . . . . . . . . . 1SB4M poloaktivní radiolokační s autopilotem 1SB6M bojová část . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3N12 vysoce explozívní tříštivo trhavá s fragmentovaným jádrem hmotnost bojové části . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59 kg délka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5,8 m průměr těla . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0,335 m rozpětí křídel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1,245 m max. rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,8 Mach celková hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 599 kg

Strela-10M Samohybný protiletadlový raketový komplet krátkého dosahu 9K35M STRELA-10M (NATO SA-13 Gopher) na vozidlech 9A34, 9A35 je určen k obraně soustředění vojsk a důležitých objektů před bojovými letouny, řízenými střelami s plochou dráhou letu, vrtulníky ve výškách 25 - 4 000 m na vzdálenost do 8 km.

Zbraňová část se skládá ze čtyř protiletadlových řízených střel 9M37 instalovaných v dopravně-odpalovacích kontejnerech na závěsnících po dvou kusech po obou stranách plně otočné nástavby. V korbě vozidla jsou umístěny další prvky přístrojového vybavení systému řízení palby. Jednostupňová protiletadlová řízená střela měří 2,2 m a váží 39,5 kg. Bojovou část tvoří tříštivotrhavá hlavice o hmotnosti 4 kg se zvýšeným střepinovým účinkem.

Komplet obsluhují 3 osoby - velitel, operátor a řidič. Kromě České republiky je zařazen ve výzbroji Slovenska, Maďarska, Ruska, Bulharska, Kuby, Polska, Libye, Angoly, Jordánska, Iráku, Indie, Alžírska, Angoly, Alžírska, Sýrie a Afghánistánu.

Raketa 9M37

Délka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,2 m průměr těla . . . . . . . . . . . . . . . 0,12 m celková hmotnost . . . . . . . . 55 kg

Takticko-technická data 9K35M Strela-10M

Dálkový dosah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1,5 - 10 km Výškový dosah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 - 5000 m Počet převážených raket * na odpalovacím zařízení 4 * v přepravním prostoru 4 Celková hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 152 kg

Vozidlo

Max. rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .61,5 km/h Délka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6,93 m Šířka. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,85 m Výška v převozní poloze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,22 m v bojové poloze (náměr 0°) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3,162 m v bojové poloze (náměr 80°) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3,965 m

72. mechanizovaný prapor

BVP- 2 Bojové vozidlo pěchoty BVP-2 je bojové, pásové, pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností a značnou palebnou silou. Je určeno pro boj proti tankům, živé síle, palebným postavením a nízko letícím cílům. Významnou měrou zvyšuje pohyblivost, palebnou sílu a ochranu mechanizovaných jednotek v sou dobích podmínkách boje. Bez velkých příprav je schopné plavby.

Osádku tvoří tři vojáci v přední části a výsadek šest vojáků v zadní části vozidla. Hmotnost vozidla je více než 14 tun. Výzbroj tvoří automatický kanón 2A42 ráže 30 mm, stabilizovaný ve dvou rovinách, s účinným dostřelem protipancéřovými střelami 2 000 m, tříštivotrhavými střelami 4 000 m a na vzdušné cíle do výšky 2 000 m, do dálky 1 000 m. Další zbraní je kulomet PKT ráže 7,62 mm s účinným dostřelem 1 000 m a protitankové řízené střely 9P135M Konkurz s řízeným dostřelem 75 až 4000 m.

Takticko-technická data BVP-2

Hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .14 tun maximální rychlost na silnici . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 km/h v terénu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 km/h Jízdní dosah . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 300-320 km rychlost plavby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 km/h

120 mm samohybný minomet PRAM Dělostřelecká zbraň k ničení živé síly, dělostřelectva a ostatních palebných prostředků protivníka a k boření cílů.

Zbraňový systém je trvale umístěn na modifikovaném podvozku bojového vozidla BVP-1, má vysoké manévrovací schopnosti, vysokou průchodivost terénem a schopnost překonávat vodní překážky a v kombinaci s vysokou kadencí (18-20 ran/min) se jeví jako ideální pro boj s nepřítelem. K ochraně proti napadení ze vzduchu i země j vyzbrojen 12,7 mm protiletadlovým kulometem NSV. Konstrukce umožňuje rovněž lafetaci protitankového kompletu 9K113.

Základním druhem em střelby je nepřímá střelba a přímá střelba polopřímým zamířením. Obsluhu minometu tvoří velitel minometu, pouze miřič, nabíječ a řidič. Tato zbraň je poumechanizovaného ve výzbroji 72. mechanizovaného mechanizované praporu 7. mechanibrigády.

Takticko-technická data ShM-120 PRAM

Bojová hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 800 kg Osádka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 osoby Maximální rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63 km/h Jízdní dosah. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 550 km Rychlost střelby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 až 20 ran/min Dostřel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8000 m

Minový náboj 120 OFd

Hmotnost miny se zapalovačem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 kg Hmotnost trhaviny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,66 kg 73. tankový prapor

T-72 M4 CZ Modernizovaný tank se značnou palebnou silou, vysokým stupněm ochrany osádky, velkou palebnou silou, manévrovatelností a odolností, výbornou průchodností v terénu a skvělými manévrovacími schopnostmi. Efektivně zasáhne cíl na 2-2,2x větší vzdálenost, než T-72. Oproti T-72 má 1,8-3x větší pravděpodobnost zásahu cíle první ranou z jedoucího tanku.

Tank je vyzbrojen 125 mm kanónem s efektivním dostřelem 1900-2200 m, spřaženým kulometem PKT a 12,7 mm protiletadlovým kulometem NSV. Osádka se skládá z řidiče, střelce a velitele.

Kanónový náboj 125/EPpSv-97

Počet náboů v tanku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .37 Celk. hmotnost náboje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20,3 kg Hmotnost střely včetně dílčí spalitelné náplně . . . . . . . . .10,7 kg Hmotnost penetrátoru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3,8 kg Počáteční rychlost střely . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1650 m/s Výšková a stranová úchylka střely na dálce 2000 m . . 36 cm

Takticko-technická data T-72 M4 CZ

Celková hmotnost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 tun Střelba na dálku * ve dne 5000 m * v noci 4000 m Měření dálky laserem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .240 - 9995 m detekce cíle na dálku * ve dne min 5000 m * v noci min 4000 m Maximální rychlost * vpřed na vozovce 61 km/h * vpřed v terénu 44 km/h * vzad 14 km/h

15. ženijní brigáda

Odminovací stroj „Božena - 5“ Zařízení k plošnému odminování či k likvidaci křovin a plevelů prostřednictvím rotace cepákové jednotky v přední části zařízení. Stroj umožňuje dálkové ovládání a pro obsluhujícího vojáka tedy i bezpečné odminování.

Takticko-technická data odminovacího stroje

Hmotnost stroje včetně cepového odvinovače . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .12 020 kg Max. výška v přepravní poloze. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2225 mm Max. šířka v pracovní poloze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3350 mm Max. délka v pracovní poloze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7320 mm Brodivost. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .do 800 mm Pracovní rychlost . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .4-9 km/h Šířka odminovaného pásu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2,655 mm Výkon motoru. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170 kW

Tatra 815 s břehovým dílem pontonové mostové soupravy a člunem MO-2000 „Veronika“ Pontonová mostová souprava pro stavbu mostů a přívozových soulodí o dovolené zatížitelnosti do 60 tun. Člun MO 2000 Veronika se používá k tažení přívozů a k vytočení pontonového soulodí do osy mostu - napříč vodním tokem. Člun je dále využíván k provádění záchranných a evakuačních činností při záplavách, k odstraňování ekologických nehod a k průzkumu vodních překážek.

Tatra 815 UDS 214 Je samohybný, hydraulicky ovládaný, univerzální zemní stroj pro kopání výkopů, příkopů, k hloubení jam, tvorbu a úpravu svahů a násypů.

14. brigáda logistické podpory

STEELBRO Překladač kontejnerů STEELBRO je montován na podvozek TATRA. Je nakládací a transportní zařízením pro kontejnery ISO do celkové hmotnosti 16 500 kg. Patří k logistickým zařízením AČR.

VPR Vojenské vozidlo TATRA na podvozku T 815 26 265 8x8.1R pevně osazený plošinou 20180]-VP, určeno pro přepravu paletového a kusového materiálu, kontejnerů Hákový nakladač MULTILIFT Hydraulické nakládací, vykládací a transportní zařízení pro kontejnery MPP-40 Souprava mobilní přístupové provozovny MPP-40 na podvozku lehkého terénního automobilu Land Rover Defender 130 TD5 je určena pro zabezpečení spojení na taktickém stupni velení (radioreleová stanice, rádiová stanice). Součástí vozidla jsou dva teleskopické stožáry výšky 9 m, jeden určen pro anténní systém VKV rádia, druhý pro anténní systém radioreleové stanice a druhé soupravy VKV rádia. Stožáry jsou umístěny v přepravní poloze uvnitř karoserie. Maximální dosah stanice je 35 km.

THERMOKING Kontejner ISO 1C - THERMO-KING-KB-98 je určen pro potřeby AČR k uskladnění a přepravě balených a nebalených potravin, zdravotnického materiálu a krve.

Konstrukce zabezpečuje vnitřní provozní teplotu mezi -18 °C až +3 °C, při venkovních teplotách rozmezí +40 °C až -30 °C.

T 815 6x6 NÁVĚSOVÝ Tahač T815 NTH je třínápravové vozidlo určené na přepravu velkoobjemových návěsů po veřejných komunikacích i mimo ně. Je vybaven hydraulikou pro sklápění návěsu.

PODVALNÍK P-50 Nízkoplošinový přívěs P-50 N je šestinápravový přívěs pro jízdu na silnici a v terénu s rovnou ložnou plochou, který je určený pro přepravu všech druhů materiálu, kolové i pásové techniky do hmotnosti 50 tun. K zadní zešikmené části jsou připojeny dva dvoudílné hydraulicky sklopné nájezdové můstky pro najíždění přepravované techniky.

KONTEJNER NA VODU Kontejner ISO 1C - přepravní nádrž pitné vody je určen k plnění, přepravě a výdeji vody o max. objemu 8m3 se spotřebou do 24 hod.

Přepravník paliva TATRA 4x4

31. brigáda radiační chemické a biologické ochrany

Dekontaminační vozidlo ACHR 90 M na podvozku Tatra 815 Vozidlo je schopno přepravit až 6000 l vody nebo dekontaminačních roztoků ve třech nezávislých nádržích.

Lehké průzkumné vozidlo LRCH na podvozku Land Rover 130 K radiačnímu a chemickému průzkumu, zvláště v městských aglomeracích a zastavěných oblastech. Umožňuje identifikaci a detekci základních ZHN a dalších toxických látek, odběr vzorků, měření počasí v nižších vrstvách atmosféry a přenos zpráv o situaci jako součást systému výstrahy a varování vojsk. Je vybaven dozimetry DP-98, MICROCONT II a RAD-60S, detektory otravných látek RAID-1, detektorem škodlivin GASTEC GV-100S, automatickým signalizátorem OL GSA-12 a palubním počítačem GETAC NX-5027-LR. Uvedená technika je nejmodernějším svého druhu a snese svými možnostmi srovnání s obdobným zařízením ostatních aliančních jednotek. Místo přehlídky

Omezení dopravy

Evropská: od 10 do 15 hodin bude ulice uzavřena v obou směrech po ulici Na Pískách Vítězné náměstí: z obou pruhů kruhového objezdu bude od 12 do 15 hodin vyloučena doprava Gymnazijní: zcela uzavřena od 12 do 15 hodin Generála Píky: od 12 do 15 hodin zcela uzavřena Pevnostní: od 12 do 15 hodin zcela uzavřena Veškeré silnice a ulice, které ústí na Evropskou, budou od 10 do 15 hodin zaslepeny (kromě Na Pískách, Horoměřické a Vokovické)

Program přehlídky

13.00 hlášení NGŠ prezidentu republiky 13.02 státní hymna 13.04 projev prezidenta republiky 13.12 zahájení přehlídky + Přelet vzdušných sil AČR 13.18 Čelo přehlídky = velitel, státní vlajka, bojový prapor GŠ AČR, historické prapory, vojenská hudba, jednotky Čestné stráže a Hradní stráže, státní vlajky zemí EU a NATO Pěší jednotky (pochodové celky 8x10 osob): * 4. brigáda rychlého nasazení * 102. průzkumný prapor * 7. mechanizovaná brigáda * 31. brigáda chemické, biologické a radiační ochrany * 13. dělostřelecká brigáda * 25. protiletadlová raketová brigáda * 14. brigáda logistiky * 101. spojovací prapor * Jednotky sil podpory a výcviku * Aktivní záloha * Univerzita obrany * Vojenská střední škola a Vyšší odborná

škola MO * Celky Policie ČR * Celky Hasičského záchranného sboru * Celky Městské policie Hl. města Prahy 13.30 Technika: * Technika 601. skupiny speciálních sil * Technika Společných sil: 4. brigáda rychlého nasazení, 102. průzkumný prapor, 7. mechanizovaná brigáda, 31. brigáda chemické, biologické a radiační ochrany, 13. dělostřelecká brigáda, 25.

protiletadlová raketová brigáda, 14.

brigáda logistiky, 101. spojovací prapor * Technika Sil podpory a výcviku - eterinární základna Grabštejn, nemocniční základna Hradec Králové * Technika Vojenské policie * Technika Policie České republiky * Technika Hasičského záchranného sboru * Technika Zdravotnické záchranné služby * Technika Městské policie Hlavního města

Prahy Defilé techniky bude uzavřeno jízdou zásahových vozidel složek Integrovaného záchranného systému při společném zásahu u mimořádné události, doplněnou o armádní vrtulník W-3A Sokol ve zdravotní úpravě.

Pořadí armádních vozidel

Lehká technika

1. LandRover Defender 110, ST TD5 terénní . 601. skupina speciálních sil 2.-3. LandRover Defender - Cowboy . . . . . . . 601. skupina speciálních sil 4.-5. LandRover Defender - Cowboy . . . . . . . 601. skupina speciálních sil 6. LandRover Defender, ST TD5 terénní . . . 601. skupina speciálních sil 7. LandRover Defender 111, Karl Gustav . . . 43. výsadkový mechanizovaný prapor 8. LandRover Defender 110 . . . . . . . . . . 43. výsadkový mechanizovaný prapor 9.-10. LandRover Defender, R7 . . . . . . . . . . velitelství 4. brigády rychlého nasazení 11.-12. LandRover Defender, zdravotnický . . . . . Síly podpory výcviku 13.-14. LandRover Defender, Mil HT . . . . . . . . Síly podpory výcviku 15.-16. VW, zdravotnický . . . . . . . . . . . . . . Síly podpory výcviku 17. LandRover Defender, SCAM BIO . . . . . Síly podpory výcviku 18. LandRover Defender, služební psi . . . . . Síly podpory výcviku 19. T-815 6x6 (LR) . . . . . . . . . . . . . . . 25. protiletadlová raketová brigáda 20. T-815 6x6 (LR) . . . . . . . . . . . . . . . 25. protiletadlová raketová brigáda 21.-22. LandRover ZRS 20 kVA . . . . . . . . . . . 101. spojovací prapor 23.-24. LandRover 130 RCHP, PM 20 S . . . . . . 31. brigáda chemické, biologické a radiační ochrany 25.-26. VR M1Mp . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101. spojovací prapor 27.-28. UAZ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25. protiletadlová raketová brigáda

Těžká technika

29. LandRover Defender 110, ST TD5 terénní . 43. výsadkový mechanizovaný prapor 30. Tatra-810 V . . . . . . . . . . . . . . . . . 151. ženijní prapor 31. Tatra-810 V . . . . . . . . . . . . . . . . . 151. ženijní prapor 32. Tatra-815 MLF, Flatrack, BVP-2 . . . . . . 72. mechanizovaný prapor + 141. zásobovací prapor 33. Tatra-815 MLF, Flatrack, BVP-2 . . . . . . 72. mechanizovaný prapor + 141. zásobovací prapor 34. Tatra-815 + P-50N, BVP-2 . . . . . . . . . . 71. mechanizovaný prapor + 72. mechanizovaný prapor 35. Tatra-815 + P-50N, BVP-2 . . . . . . . . . . 72. mechanizovaný prapor 36. Tatra-815 + P-50N, 120 ShM Pram . . . . . 72. mechanizovaný prapor 37. Tatra-815 + P-50N, SNĚŽKA . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 38. Tatra-815 TN (Terno), BVP-DTP . . . . . . 142. prapor oprav 39. Tatra-815 TN (Terno), BVP-VPV . . . . . . 42. mechanizovaný prapor +141. zásobovací prapor 40. Tatra-815 + P-50N, T-72M4CZ . . . . . . . 73.tankový prapor + 142. prapor oprav 41. Tatra-815 + P-50N, T-72M4CZ . . . . . . . 73.tankový prapor + 142. prapor oprav 42. Tatra-815 + P-50N, T-72M4CZ . . . . . . . 73.tankový prapor + 131. smíšený dělostřelecký oddíl 43. Tatra-815 + P-50N, T-72M4CZ . . . . . . . 73.tankový prapor + 131. smíšený dělostřelecký oddíl 44. DINGO . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Výcviková základna Vyškov 45. Tatra-815, ShKH 152 . . . . . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 46. Tatra-815, ShKH 152 . . . . . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 47. Tatra-815, ShKH 152 . . . . . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 48. Tatra-815, ShKH 152 . . . . . . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 49. T-813, 122 RM . . . . . . . . . . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 50. T-813, 122 RM . . . . . . . . . . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 51. T-813, 122 RM . . . . . . . . . . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 52. T-813, 122 RM . . . . . . . . . . . . . . . . . 132. smíšený dělostřelecký oddíl 53. T-815 + P-50, OZ KUB . . . . . . . . . . . . 25. protiletadlová raketová brigáda 54. T-815 + P-50, OZ KUB . . . . . . . . . . . . 25. protiletadlová raketová brigáda 55. T-815 + P-50, S-10M . . . . . . . . . . . . . . 15. ženijní záchranná brigáda, 25. protiletadlová raketová brigáda 56. T-815 + P-50, S-10M . . . . . . . . . . . . . . 15. ženijní záchranná brigáda, 25. protiletadlová raketová brigáda 57. T-815 + AN 17, Komplet VĚRA . . . . . . . 53. brigáda pasivních systémů a elektronického boje 58. T-815 + AN 17, Komplet VĚRA . . . . . . . 53. brigáda pasivních systémů a elektronického boje 59. T-815 + AN 17, Komplet VĚRA . . . . . . . 53. brigáda pasivních systémů a elektronického boje 60. T-815 + AN 17, Komplet VĚRA . . . . . . . 53. brigáda pasivních systémů a elektronického boje 61. T-815 + EC 16 KW, Komplet VĚRA . . . . . 53. brigáda pasivních systémů a elektronického boje 62. T-815 + T-815 RAM + člun MO-2000 . . . . 15. ženijní záchranná brigáda 63. T-815, univerzální zemní stroj UDS 214 . . . 15. ženijní záchranná brigáda 64. T-815 8x8 1RNK, Dílna MPZD . . . . . . . . 15. ženijní záchranná brigáda 65. T-815, rozvodna ZRS. SU230 . . . . . . . . . 15. ženijní záchranná brigáda 66. T-815, odminovací stroj Božena-5 na přívěsu15. ženijní záchranná brigáda 67. T-810 hákový nakladač, robot JCB 170 . . . . 15. ženijní záchranná brigáda 68. T-815, MLF MKIV . . . . . . . . . . . . . . 15. ženijní záchranná brigáda 69. T-815, STEELBRO . . . . . . . . . . . . . . 14. brigáda logistické podpory 70. T-815, VPR . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14. brigáda logistické podpory 71. T-815, MLF MKIV, Flatrack + Defender 110 . 14. brigáda logistické podpory 72. T-815, dekontaminační vozidlo ACHR-90 . . 31. brigáda chemické, biologické a radiační ochrany 73. T-815, CAP-6M . . . . . . . . . . . . . . . . 53. brigáda pasivních systémů a elektronického boje 74. T-815, CAPL-16M . . . . . . . . . . . . . . . 21. základna taktického letectva 75. T-815, AD 20.2 . . . . . . . . . . . . . . . . 42. mechanizovaný prapor 76. T-810 s vojáky . . . . . . . . . . . . . . . . . Síly podpory výcviku 77. T-810 s vojáky . . . . . . . . . . . . . . . . . Síly podpory výcviku 78. T-815 STEELBRO + kontejner . . . . . . . . Síly podpory výcviku 79. T-815 STEELBRO + kontejner . . . . . . . . Síly podpory výcviku 80. T-815 MULTILIFT + kontejner . . . . . . . . Síly podpory výcviku 81. T-815 MULTILIFT + kontejner . . . . . . . . Síly podpory výcviku 82. ROS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Síly podpory výcviku 83. ROS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Síly podpory výcviku 84. SCAM BIO . . . . . . . . . . . . . . . . . . Síly podpory výcviku 85. T-815, POP 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . Síly podpory výcviku 86. T-815, POP 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . Síly podpory výcviku

O autorovi| Speciální přílohu Lidových novin připravili: texty a takticko-technická data Jiří Csermelyi, Alena Breuerová, Štěpán Kotrba - ATM

Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama

Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...