Úterý 5. března 2024, svátek má Kazimír
130 let

Lidovky.cz

Filmy, které se líbí strojům

Česko

TĚSNĚ VEDLE Hrdinu povídky Alexandra Grina Šedý automobil pronásleduje vozidlo z titulu, kterému ve svých horečnatých vizích připisuje lidské charakteristiky. Při návštěvě výstavy moderního umění (text byl napsán začátkem 20. století) ho napadne, že viděná díla nevznikla pro lidského diváka, mají být konzumována stroji, protože se snaží zachytit svět jejich „očima“.

Je to soud, dnešní terminologií řečeno, přehnaně technofobní a vůči pracím mnoha Grinových současníků nespravedlivý. Vzpomněl jsem si na něj ale při odchodu z projekce filmu Tron: Dědictví. Není to první snímek, v němž se spojuje citová a myšlenková plochost s vypiplaností a někdy také invencí obrazu a zvuku, bombastickou vážností. Staví sice do protikladu nedokonalost světa lidí a „dokonalost“ toho strojového, přičemž to na první pohled vypadá, že se autoři staví za tu první. Senzitivitou a chápáním krásy je ale dílo spíš na straně strojů. Tron v tom není ojedinělý – jako kdyby vize světa zbaveného lidské dimenze s její matoucí nejednoznačností a hloubkou, jež jsou někdy nahrazovány mechanickou složitostí, bylo cosi velice přitažlivého. Transhumanisté sní o budoucnosti, v níž lidé a stroje jaksi zfúzují a lidský život dojde zásadní proměny. Třeba už ta budoucnost začla. Jistě bude skvělá.

O autorovi| ONDŘEJ ŠTINDL, redaktor LN

Autor: