Sobota 27. července 2024, svátek má Věroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 49  Kč / 1. měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Firmy věří, že jim příští rok zahojí krizové rány

Česko

České firmy 2010: Chmurná očekávání se nevyplnila, podniky již plánují, jak zvýší export...

... na výrazné oživení domácí poptávky vzhledem k chystaným úsporám a zdražení energií nesázejí

Peníze a byznys v roce 2010

Českým firmám se letos dařilo o něco lépe, než předvídaly koncem loňského roku.

V tom příštím budou sázet hlavně na export.

PRAHA Byl to tvrdý rok, ale nějak jsme se s ním poprali a příští rok bude jen lepší. Tak komentují zástupci českých firem uplynulých dvanáct měsíců. A není divu. Kupní síla lidí šla letos dolů, přespříliš utrácet se nechtělo snad nikomu. Naopak výrazně stoupla opatrnost při nákupech.

Na významu získala vedle ceny kvalita produktů. A právě to tradiční české značky uvítaly. „Věříme, že česká firma má silnější potenciál oslovit a získat zákazníka. I když spotřebitelé často nakupují podle ceny, jsou mezi nimi i tací, kteří začali vybírat na základě kvality,“ Barbora Daňková z Madety.

Českým firmám se letos dařilo o něco lépe, než původně na konci loňského roku předvídaly, ale přesto jejich zástupci nechtějí nijak hlasitě jásat. „Letos jsme zvýšili produkci lyží o čtvrtinu oproti minulému roku. Nemůžeme si tedy stěžovat, ale chceme se dostat zpět na úroveň, kde jsme byli před pěti lety,“ vysvětluje generální ředitel firmy Sporten Ján Hudák. Tehdy firma vyráběla přes 300 tisíc párů lyží ročně, dnes je to zhruba polovina.

Letošní rok byl ve znamení růstu prodejů také pro výrobce hodinek tradiční české značky Prim, společnost Elton hodinářská. A to přesto, že se firmě nepodařilo otevřít plánovanou novou prodejnu. „Bohužel se nám nepodařilo otevřít nové obchodní místo v Praze. Podstatné však je, že i v letošním roce jsme zaznamenali výrazný nárůst prodejů hodinek Prim o více než 13 procent oproti roku 2009. Rovněž se zvýšil zájem o naše doplňkové služby, zejména renovace starších hodinek Prim,“ říká Jiří Helikar, předseda představenstva společnosti Elton hodinářská. Firma vedle toho investovala do technologií a zahájila sériovou výrobu nových mechanických strojků.

Společnost Linet, která patří mezi největší světové výrobce zdravotních lůžek a další zdravotnické techniky, vsadila na rostoucí trhy v Jižní Americe a Střední Asii a tento krok se jí vyplatil. „Letošní rok považuji za úspěšný. Finančně sice končíme obchodní rok až v březnu, přesto již dnes vidíme, že přes ekonomickou recesi se nám podaří výrazně zvýšit obrat a hospodářský výsledek společnosti,“ říká výkonný ředitel Linetu Tomáš Kolář.

Oproti tomu textilky a oděvní podniky hodnotí letošní rok obezřetněji. „Rok 2010 byl po dlouhém období výrazné konjunktury na hlavních trzích akciové společnosti Veba obdobím zřetelné korekce, kdy se projevily vliv a důsledky globální krize i na rozsahu naší výroby a dodávek.

Tržby v roce 2010 poklesly oproti předchozí sezoně o přibližně 20 procent, což vyvolalo celou řadu interně úsporných a externě ofenzivních opatření,“ uvedl generální ředitel textilní společnosti Veba Josef Novák.

Ani pro tradiční českou značku Triola nebyl uplynulý rok snadný. „Letošní rok byl poměrně těžký, neboť nezaměstnanost je stále vysoká a čelíme prakticky soustavnému poklesu maloobchodních tržeb,“ říká ředitel tradičního výrobce spodního prádla Triola Petr Kala s tím, že firma letos dosáhne meziročního růstu obratu o dvě až tři procenta.

Navíc oděvní a textilní firmy čeká v příštím roce boj s rostoucími cenami bavlny, které stouply o 30 procent a vynutí si zdražení konečných výrobků. Naopak známý prostějovský oděvní podnik nepřežil letošní rok. Zadlužená firma upadla v květnu do konkurzu a v září definitivně ukončila poslední sériovou výrobu.

V současné době podnik vyrábí již jen oblečení na míru. Z původních zhruba deseti tisíc zaměstnanců dnes firma zaměstnává již jen okolo čtyř set lidí. Obchody značky OP Prostějov vyklidily centra českých měst.

Na letošní rok nebudou vzpomínat v dobrém ani pivovary. Ty totiž srazila zvýšena spotřební daň a dovoz levného lahvového piva z Polska. Celý pivní trh tak letos klesl až o 15 procent oproti minulému roku. „Naším největším úspěchem za této situace je to, že naše produkce se sníží jen o jeden až dvě procenta,“ říká mluvčí Budějovického Budvaru Petr Samec.

Budvar vsadil letos na vývoz a dosáhl svého největšího exportu v historii pivovaru, když vyvezl šest set tisíc hektolitrů.

Čekají růst – díky většímu vývozu Radovat se z uplynulého roku zřejmě moc nemůže ani Kofola. Za tři čtvrtletí letos dosáhla celá skupina Kofola, do níž patří i česká značka nápoje Kofola, přibližně poloviny zisku oproti stejnému období loňského roku.

Zástupci české části nechtěli na konci prosince letošní rok hodnotit s tím, že je ještě příliš brzy. Do nového roku se zástupci českých firem dívají s nadějí na další zlepšení hospodářských výsledků. Většinou očekávají mírný růst.

Tyto prognózy však zakládají především na exportu – na výrazné oživení domácí poptávky vzhledem k chystaným úsporám a zdražení energií moc nesázejí.

„Navzdory již znatelnému oživení výrobní sféry předpokládám, že obchodu a spotřebitelského chování zákazníků se ještě v příštím roce oživení nedotkne,“ očekává Ivana Šachová, majitelka firmy Silex, která vyrábí bytový textil ScanQuilt.

Pokračování na straně 15

Dokončení ze strany 14

Oproti tomu textilka Veba, která přes devadesát procent své produkce vyváží do zahraničí a příští rok se chce soustředit na nové trhy v západní a centrální Africe a také na trhy v Asii, čeká, že příští rok její tržby stoupnou zhruba o deset procent na 1,7 miliardy korun.

„Hlavní výrobní kapacity firmy tak poběží naplno, to znamená v nepřetržitém režimu sedm dní v týdnu dvacet čtyři hodin denně,“ vysvětluje Josef Novák. Přes prognózy růstu se Veba po letošním propouštění nechystá znovu nabírat zaměstnance. Oživení trhu čeká i Vlastislav Bříza, generální ředitel Koh-i-noor holding, který sdružuje několik společností zaměřených na výrobu a obchodní činnost v oborech školních a kancelářských potřeb, zdravotnictví či strojírenství. „Do příštího roku vstupujeme s mírně optimistickým očekáváním, protože jsme prakticky z 90 procent exportně orientovaná firma a většina našich klíčových zahraničních trhů se chová tak, jako že krize již ustoupila nebo ustupuje,“ říká Vlastislav Bříza.

Také liberecká firma Elmarco, která je světovým lídrem v oblasti nanovláken, věří, že příští rok zaznamená růst. „Oproti roku 2010 očekáváme v následujícím roce výrazný nárůst zakázek,“ říká Eva Pokorná ze společnosti Elmarco s tím, že firmy opět začínají investovat do moderních technologií. Přesto Elmarco neplánuje výrazné personální změny v příštím roce. Podobně se k plánům do nového roku staví i další české firmy. „Druhá polovina roku 2010 byla výrazně lepší než polovina první. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat, a hledíme na 2011 s optimismem,“ říká majitel firmy Emco Zdeněk Jahoda s tím, že i přes optimistické vyhlídky neplánuje velké pracovní nábory. „V nabírání lidí jsme velmi opatrní. Raději budeme investovat do automatizovaného strojního vybavení,“ dodává Zdeněk Jahoda.

***

10 NEJOBDIVOVANĚJŠÍCH FIREM ČR

1 ŠKODA AUTO, a. s.

2 ČEZ, a. s.

3 STUDENT AGENCY, s. r. o.

4 Kofola, a. s.

5 Zentiva, a. s.

6 Komerční banka, a. s.

7 Plzeňský Prazdroj, a. s.

8 Česká pojišťovna, a. s.

9 Skanska CS, a. s.

10 AGROFERT HOLDING, a. s.

zdroj: žebříček za rok 2009 Sdružení Czech Top 100, ČEKIA

76 procent českých firem vlastní tuzemští majitelé a ovládají 58 procent z celkového registrovaného kapitálu.

Největší počet českých firem je ze zahraničí kontrolován majiteli z Ruska, Německa a Ukrajiny.

42 procent z celkového kapitálu ovládají zahraniční společnosti.

Největšími zahraničními vlastníky v českých firmách jsou Nizozemci (vlastní 23 procent z kapitálu v českých firmách, který je kontrolován zahraničními subjekty), Němci (12 procent) a Rakušané (9 procent).

NA CO BUDOU FIRMY SÁZET V ROCE 2011?

Veba expanze na nové trhy v rámci dlouhodobé strategie: trhy v západní a centrální Africe, nové trhy v Asii vlastní originální vývoj produktu a vývoj procesu – technologie výroby

Husky CZ rozvoj franchisingu a otevírání licenčních obchodů Husky Outdoor Shop rozvoj elektronického obchodu v Česku i v rámci celé Evropy podpora zahraničních poboček a partnerů

Thun 1794 nové tvary a dekory větší snaha zaměřit se na český trh

Karma snaha vytlačit konkurenci, případně fungovat jako dodavatel výrobků pro jejich značku možnost kompletního převzetí konkurenčního výrobce v některém teritoriu

Elton pokračování v expanzi přes rozšíření nabídky (Prim) o nové nástěnné a stolní hodiny export do Velké Británie, USA, Japonska

Moleda rozšíření prodeje golfové obuvi (Prestige) oslovení mladé generace, která se vrací k českým výrobkům a retro stylu

Madeta prosazení se na trzích v Rusku a Číně, v hledáčku má také oblast Balkánu

ETA pokračující expanze do zemí střední a východní Evropy

FAB nová řada dveřních zavíračů a visacích zámků, nová řešení v oblasti elektromechanických systémů zlepšení zákaznického servisu

Linet případný výpadek v Evropě nahradit na rostoucích trzích a prostřednictvím nových výrobků konsolidace trhu a sledování akvizičních příležitostí

Koh-i-noor posílení obchodních pozic v regionu Jižní Ameriky – pokud se podaří zdárně zahájit výrobu v Brazílii

4ever export a otevírání nových trhů

Autor: