Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Focení je jako sběratelství

Česko

Výtvarný pátek – Výstava zavánějící vývojkou, kýčovitá zrcadla lidských slabostí a co s Watts Towers

Fotograf Martin Parr (* 1952) se proslavil jízlivými dokumentárními sériemi ze života britské střední třídy.

Vedle toho vlastní jednu z nejpozoruhodnějších sbírek upomínkových předmětů na světě. Mezi focením a sběratelstvím nevidí zásadní rozdíl.

Parrova výstava v Centru současného umění DOX obsahuje fotografické tematické cykly z let 1983 až 2009. Ač mají různé náměty, spojuje je shodný autorský přístup i technika. Parr fotografuje svět kolem sebe s co největší blízkosti, až je to divákům snímků nepříjemné. V cyklu Last Resort (Poslední útočiště) mapuje britské letovisko za zenitem. Nekompromisně zabírá odulá, potem a opalovacími krémy se lesknoucí těla rekreantů, až je nám jeho obětí líto. Opravu vypadají tak příšerně? Parr fotí barevně, a aby nám nic neuniklo, ještě si své oběti přisvěcuje bleskem.

Stejným způsobem fotí Martin Parr chudé i bohaté. Jeho zatím poslední cyklus Luxury (Luxus) vznikal v Paříži, Dubaji, Moskvě a v dalších velkoměstech. Místo groteskních výletníků vidíme příliš nalíčené ženy a příliš pečlivě vypadající muže. Jinou jeho specialitou jsou až nechutně blízké záběry na jídlo, jedno jestli z fast foodu, nebo z luxusní restaurace. Fascinuje ho konzumerismus, dopady globální kultury a masového turismu. Jeho fotografie jsou satirické, až kruté, navíc bohužel pravdivé.

Sběratelské pudy Martin Parr se vedle vlastního fotografování zajímá i o způsoby prezentace fotografie a vlastní jednu ze světově nejkompletnějších sbírek fotografických knih. A řadu let také sbírá různé upomínkové předměty, které v posledních letech včleňuje do svých výstav. „Začal jsem hrnečky s Margaret Thatcherovou,“ vzpomíná Parr. „Nesnášel jsem ji.“ V jednom textu fotograf barvitě popisuje, jaký vnitřní boj musel absolvovat, aby poslal peníze britské Konzervativní straně a získal tak unikátní porcelánový tác s portrétem železné lady. „Všichni fotožurnalisté jsou levičáci. Nebo snad znáte nějakého pravičáka? Takoví nejsou, to vám mohu potvrdit.“ Dnes už Thatcherovou Parr nesbírá, protože je přesvědčen, že nejlepší kusy již má. Na otázku, které považuje za obzvlášť pozoruhodné, po malém zaváhání ukáže na čajník ve tvaru hlavy ministerské předsedkyně, skrz jejíž nos si můžete nalít čaj: „To je klasika,“ zhodnotí její design Parr. Sám však podobný čajník nikdy nepoužil.

Uspořádat si svět Nové přírůstky do sbírky Parr v posledních letech získává především přes internetovou aukční síň eBay. Většina předmětů odpočívá zabalená v bednách, v kuchyni má jen malou vitrínu s nejmilejšími kusy. Vedle Thatcherové nebo Kennedyho mezi oblasti jeho zájmu patří i Jurij Gagarin a kosmické suvenýry sovětské provenience ze šedesátých a sedmdesátých let. „I on se stal ve své zemi ikonou,“ vysvětluje spojitost mezi prvním kosmonautem a britskou ministerskou předsedkyní. Upomínkové předměty jsou podle něj zrcadla lidských slabůstek a focení je prý také druh sběratelství. V této perspektivě lze skutečně Parrovy fotografie vnímat jako způsob, jak si přivlastnit a získat zvlášť silné a vypovídající obrazy světa.

Některá témata mají fotografie i sběratelské kusy stejné, jiné jsou naopak unikátní. Martin Parr není válečným fotografem a nemůžeme od něj očekávat. že ve svém věku pojede třeba do Iráku a bude fotografovat tamní situaci. Co si o ní myslet ale naznačují upomínkové předměty obou stran tohoto konfliktu, které tvoří velkou část jeho sbírky. Roličky záchodového papíru s portrétem Saddáma Husajna mohly pomáhat americké straně zesměšňovat démonizovaného nepřítele, ale vystavené ve skleněné vitríně jsou i důkazem ubohosti válečné propagandy a jejích důsledků. Kdo ví, jestli by podobně komplexního účinku byla nějaká fotografie nebo fotografický cyklus schopny.

Přílišný zájem o jeho sběratelství Parra poněkud obtěžuje. Sám klade důraz především na svou fotografickou tvorbu. Sběratelství je pro něj jen koníčkem. „Nečekejte ode mne žádná vysvětlení,“ varuje. „Sbírání je intuitivní záležitost. Prostě se mi něco líbí a chci to. To je hlavní kritérium.“ Po delším naléhání nakonec doplní: „Sběratelství i fotografování je jako uspořádávání světa, s jejich pomocí hledáte jeho smysl.“

Martin Parr: Assorted Cocktail

Centrum současného umění DOX, Praha, do 16. května 2011

Parrovy suvenýry

Martin Parr sbíral různé předměty již jako dítě, v polovině 70. let jeho sběratelství nabralo nečekaný směr. Zaměřuje se na upomínkové předměty s podobami světových vůdců. Parrově pražské výstavě dominují především Usáma bin Ládin a Saddám Husajn. Najdeme zde oslavné talíře s bývalým iráckým prezidentem, hodinky nebo zapalovače (irácká produkce). A také karty s podobami iráckých prominentů, figurky Saddáma v sevření amerického orla, nebo dokonce plastová sítka do pisoárů s jeho portrétem (určená pro americký trh). „Před několika lety jsem začal sbírat Obamu,“ naznačuje budoucí zaměření své sbírky Parr.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...