Čtvrtek 6. června 2024, svátek má Norbert
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Google umožní listovat internetem

Česko

Podobně jako stránky tištěných časopisů budou zobrazeny webové zprávy. Nabídne to nová služba amerického gigantu Google.

PRAHA Prohlížení celosvětového přehledu zpráv na Googlu má být rychlejší a pohodlnější.

Slibuje to nová služba Fast Flip, kterou včera americká internetová společnost představila jako zatím zkušební vylepšení svého agregátoru Google News.

Ten automaticky po světě monitoruje zhruba 25 tisíc internetových zpravodajských zdrojů a kompiluje je v hierarchizovaný přehled zpráv, které zobrazuje ve formě titulků, prvních několika odstavců a odkazu na původní zdroj, konkrétní zpravodajský server.

„Stránky bohaté na multimediální prvky nahrávají spousty souborů a jejich načtení i přes vysokorychlostní připojení může trvat až deset vteřin,“ upozorňuje ale Google. Službou Fast Flip chce prodlevy odstranit. Udělá to tak, že nově bude víc cizího obsahu ukazovat už na svých stránkách. Přehled zpráv či výsledek konkrétního uživatelského dotazu tak Google na své straně zobrazí jako tzv. screenshot (otisk obrazovky) čili náhled úvodní části materiálu. „Hlavním rozdílem je rychlost,“ vysvětluje Josh Cohen, produktový manažer Google News, co by měla inovace přinést nového.

Slibuje, že služba nabídne „přirozenou navigaci jako v časopisech“, tedy že nalezenými zprávami budou moci uživatelé listovat podobně jako v tištěném magazínu. Náhledy internetových stránek tak budou na obrazovce vypadat v podstatě jako stránky časopisu.

Jednotlivé materiály, textové i obrazové, se přitom budou na stránkách Googlu shlukovat podle tematické příbuznosti, vybrat si třeba půjde, jaký „časopis“ si „prohlédnout“ či od jakého vydavatele.

Aplikace umožní také obsah přes internet sdílet s přáteli.

Bude přístupná nejen z počítače, ale také ve verzi uzpůsobené speciálně pro Google propagovanou mobilní platformu Android i pro iPhone konkurenční společnosti Apple. Začíná s desítkami vydavatelů Obchodní model nové aplikace je postaven na zobrazování kontextové reklamy vedle výsledků vyhledávání. O výnosy se pak bude Google dělit s vydavateli, kteří původní obsah produkují.

„Vydavatelům to dává možnost přilákat ke svému obsahu další čtenáře,“ tvrdí zástupci Googlu.

Zatím přesvědčili několik desítek předních amerických vydavatelů. V nabídce Fast Flip tak podle manažera Joshe Cohena zpočátku bude čtyřicet až padesát titulů, a to jak zavedených novin a časopisů jako New York Times, Washington Post, Newsweek či Elle, tak neziskové organizace jako ProPublica, jež je zaměřená na investigativní žurnalistiku ve veřejném zájmu.

Služba se zatím soustředí na vydavatele v USA. „Uvidíme, jak bude fungovat,“ nechtěl zatím Cohen říci, kdy by se Fast Flip dostal do Evropy včetně Česka, kde má Google také lokální zastoupení.

Mikroplatby možná příští rok Služba Fast Flip, zpřístupněná zatím v testovacím režimu, přichází krátce poté, co Google v komunikaci s americkou novinovou asociací nabídl příští rok zavést mikroplatby za jednotlivé články na internetu a nabídnout systém k užívání právě majitelům médií.

Ti by tak mohli řešit problémy způsobené nástupem internetu, kde své materiály vystavují zdarma, přičemž z reklamy se jim nevrací dost prostředků.

Google by model plateb za zprávy rozjel v rámci svého existujícího platebního systému Checkout. „Oba jsou to příklady, jak pracujeme s vydavateli na nových způsobech, jak jim pomoci dostat z jejich obsahu na internetu to nejlepší, od viditelnosti a návštěvnosti po zpeněžení a zapojení uživatelů,“ uvedl na dotaz LN Josh Cohen z Google.

***

Globální zprávy

Google News trnem v oku tištěných médií

Zpravodajský web provozovaný internetovým gigantem Google.

Od serverů vydavatelů novin se liší tím, že sám žádný obsah nevytváří, jen kompiluje z jiných zdrojů po celém světě.

Nemá žádné lidské editory, sběr i řazení článků a fotografií se děje automaticky. Jedna ze sekcí serveru je zaměřena na video, zobrazuje výběr z klipů ze serveru YouTube (patří rovněž Googlu) a dalších.

Celosvětově monitoruje a prezentuje materiály z 25 tisíc různých zdrojů obsahu, existuje ve 22 jazykových verzích. Česká mutace news.google.cz se chlubí více než 400 zdroji.

Google kvůli této službě napadají a v některých případech i žalují přední vydavatelé tištěných titulů za to, že Google na ni navazuje kontextovou reklamou, a tím parazituje na originální produkci zpráv.

Josh Cohen, produktový manažer služby Google News, který zodpovídá nejen za tuto službu, ale i za její inovaci nazvanou „Google Fast Flip“

Autor: