Sobota 1. června 2024, svátek má Laura
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Hledání konce silnice R 55

Česko

BŘECLAV Politici znovu oficiálně otevřeli diskuse o tom, kde skončí rychlostní silnice R 55. Její začátek na křižovatce s dálnicí D 1 u Přerova je jistý, její jižní konec na Břeclavsku stále ne.

Vláda totiž po sporech rozhodla, že je nutné prověřit ukončení této silnice nikoli na křižovatce s dálnicí D 2 z Brna do Bratislavy, ale ještě jižněji až u rakouských hranic. Nyní ministerstvo dopravy a politici oficiálně stvrdili, že budou takovou variantu zkoumat. „Je ale nutné říci, že takový krok v podstatě znamená odložení stavby už připraveného obchvatu Břeclavi,“ uvedla pro LN náměstkyně jihomoravského hejtmana Anna Procházková, která právě z Břeclavi pochází. Usnesení, které si aktivisté vymohli, prodlouží stavbu obchvatu až o několik let. „Čtyřproudá dálnice se s ním překrývá a do doby, než o ní bude rozhodnuto, nemůže stavba začít,“ dodala.

Jednání o prodloužení silnice R 55 si vymohli aktivisté, kteří bojují o jinou formu dálničního spojení Brna a Moravy s Vídní. Oficiální státní varianta totiž počítá s tím, že Ředitelství silnic a dálnic dostaví silnici R 52, která zatím vede z Brna jen asi na polovinu cesty ke státní hranici v Mikulově a končí v Pohořelicích. Odtud na ni navazuje běžná silnice. Aktivisté chtěli místo dokončení této stavby zajistit spojení s Vídní právě přes dálnici D 2 a nové propojení u Břeclavi. Argumentují tím, že taková stavba méně zatíží životní prostředí u Novomlýnských nádraží a Pálavy. Vláda rozhodla, že se stavět budou obě varianty silnic. Celkový odhad ceny mluví o 23 miliardách korun.

Náměstek brněnského primátora a místopředseda Strany zelených Martin Ander považuje prodloužení silnice R 55 za nezbytné, protože usnadní právě spojení z budované silnice R 55 podél Moravy směrem do Rakouska. „Jinak by mohla nadále auta jezdit přes Brno a po nové silnici R 52,“ dodal.

Představitelé ministerstva dopravy, Jihomoravského kraje a brněnské radnice se minulý týden oficiálně dohodli, že prověří možnost vedení dálnice kolem Břeclavi. Například náměstek hejtmana Milan Venclík to však opakovaně označuje za komplikované. „Pohybujeme se v oblasti lužních lesů, kde navíc bude kvůli dalším komunikacím třeba pro dálnici dělat až dvacet metrů vysoký val. Nevěřím, že takové řešení bude možné,“ poznamenal.

Podpis memoranda přišel krátce předtím, než ministerstvo dopravy zrušilo podpis mezivládní dohody mezi ČR a Rakouskem, která měla stvrdit trasu dálnice Brno–Vídeň přes Mikulov. Ministerstvo oznámilo, že ministr zahraničí Karel Schwarzenberg znemožnil podpis tím, že neudělil ministrovi dopravy plnou moc k podpisu. Mluvčí ministerstva zahraničí Zuzana Opletalová zase tvrdí, že šlo o formální nedostatky ze strany ministerstva dopravy, které nesplnilo některé požadavky uložené usnesením vlády.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: