Sobota 25. května 2024, svátek má Viola
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Hradec jazzové králové

Česko

ODPOSLECHY Jsou festivaly, které halasně proklamují, že jejich význam je celostátní, a přitom je to spíš zbožné přání plus slogan pro sponzory. A pak jsou přehlídky, které skutečně mají jedinečné místo v české kulturní nabídce. Jednou z nich, propagovanou s neútočnou vlídností, jež musí být muzikantům sympatická, je královéhradecký Jazz Goes To Town. V sobotu vyvrcholí jeho šestnáctý ročník.

Dramaturg a ředitel Martin Brunner neloví pro program aktuální hvězdy: na to by jednak musel být festival bohatší, a potom -jazz je hudba zkušenosti, běh na dlouhou trať. Hradecký festival tak přiváží hráče, z nichž září jakási pevnost, dnes stejně jako před pěti či deseti lety. Saxofonista Marty Ehrlich patří ke scéně newyorského downtownu, která se s duchem doby nejsilněji potkala koncem osmdesátých a v devadesátých letech. Tehdy si od ní nahrávky a inspiraci bral široký hudební svět: fascinovaně sledoval dobrodruhy, kteří zbořili hranice a vyhlásili, že jazzový způsob společného jamování může nabírat na palubu hudební a společenské impulzy všeho druhu. Byl to velký, úlevný konec ostrakizace zbytku světa a také odmítnutí jazzové povýšenosti, což někteří jazzoví starověrci této scéně nikdy nezapomněli.

Někteří její členové jsou ulítle avantgardní, jiní koketují s popem, další připojili k čisté abstrakci hudby politické proklamace. Marty Ehrlich zůstal vždycky na jazzové straně hry. Zajímají ho možná pokračování dobrodružství formy, zvuku, komponování nikoli pro nástroje, ale s ohledem na konkrétní hráče a jejich silné stránky - tak, jak to koneckonců praktikoval už Duke Ellington ve svém orchestru. Ehrlich ovšem pořád něco zkouší: viz provokativně svérázné obsazení „hradeckého“ kvartetu Rites: saxofon -trubka - violoncello - bicí!

Slovo „nadžánrový“ počátkem tisíciletí devalvovalo, najednou bylo všude, včetně úst neumětelů. Newyorští postjazzmani s aurou desperátských rebelů John Zorn, Dave Douglas či právě Marty Ehrlich ustoupili z předních stran hudebních časopisů. Pracují dál, nenápadněji. Díky nim si jazz prodloužil život a sociálně se propojil s novými skupinami posluchačů. Osobně beru hradecký sobotní koncert Martyho Ehrlicha jako poctu tomuhle nedávnému příběhu.

O autorovi| PAVEL KLUSÁK, hudební publicista

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!