Svou práci Rushkoff psal po částech čtyři roky a vydání stále odkládal. Z hlediska prodejnosti šlo o dobrý tah, protože po vypuknutí světové krize začal být pohled společnosti na korporátní sféru kritičtější. Na rozdíl od mnoha dalších rychlokvašených krizových knih, které chrlí americká nakladatelství takřka denně, nekritizuje „kapitalismus“ jako společenský systém. Autor si vzal na paškál nadvládu velkých firem a jejich lobby nad každodenním životem jejich zákazníků.
Život, a. s. není žádná těžká vědecká kniha. Spíše jde o soubor „klipů“ a výborně napsaných příběhů, na kterých autor demonstruje, jak velké společnosti změnily náš život k obrazu svému - a jak jim leccos prochází. Například kritizuje cigaretový koncern Phillip Morris, který vydal šedesát milionů dolarů na dobročinné účely - ale přes sto milionů na reklamu o tom, že na charitu přispívá. Hned v úvodu Rushkoff popisuje jeden příběh z vlastního života. Když byl ve své čtvrti okraden, varoval sousedy prostřednictvím internetu. Místo vděku se ale od nich dočkal odsouzení za to, že informace o krádeži sníží ceny jejich nemovitostí, protože čtvrť už nebudou potenciální kupci realit vidět jako bezpečnou. Svět kolem sebe tak podle Rushkoffa začali lidé stále více vnímat jako akcionáři.
Řada autorových analýz, kterými se snaží dokázat zlotřilost velkých firem, však vyvolává údiv. Rushkoff například vidí příčiny dnešního stavu společnosti v období renesance, před kterou se podle něj měli lidé „tak dobře jako nikdy předtím a nikdy potom, když pracovali šest hodin pět dní v týdnu“, měli přístup ke čtyřem jídlům denně a své produkty směňovali na místních trzích pomocí lokální měny. Středověcí nevolníci by s tímto hodnocením své životní úrovně zřejmě nesouhlasili.
I závěr, kde Rushkoff popisuje, jak se vlivu firem můžeme zbavit pomocí internetu, zahrádek na střechách činžovních domů, místními komunitami podporovaného zemědělství či vytvořením lokálních měn nezávislých na oficiálních platidlech, zní docela bizarně. A českému čtenáři, který byl od konzumního způsobu života čtyřicet let „chráněn“ totalitním režimem, bude kritika korporací a spotřební společnosti asi ještě o něco vzdálenější než americkému. Ale i když jsou některé autorovy argumenty možná postavené tak trochu „na vodě“ a trpí přehnanou generalizací, pořád je dobré přemýšlet o tom, jestli se skutečně neodcizujeme svým bližním a nejsme zákazníky a spotřebiteli až přespříliš.
***
LITERATURA FAKTU
ČESKY NEVYŠLO
Life Inc.
Douglas
Rushkoff
Vydalo
nakladatelství
Bodley Head,
London 2009.
274 stran.