Pátek 21. června 2024, svátek má Alois
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Jak udělat z chaty trvalé bydliště

Česko

Není výjimkou, že se starší pár odstěhuje na důchod na chalupu nebo že rodina zrekonstruuje chatu a usadí se v ní natrvalo. A taky proč ne – takové bydlení často vyjde levněji než drahý nájem ve městě. Co všechno budete muset zařídit, abyste z chalupy udělali trvalé bydliště?

Změna za 50 korun „Jestliže se jedná pouze o zapsání trvalého bydliště do občanky, tak to není žádný problém. Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným, evidenčním, případě orientačním. K zápisu do evidence obyvatel při ohlášení změny místa trvalého pobytu stačí předložit doklad, který vás opravňuje užívat nemovitost, tedy nájemní smlouvu nebo výpis z katastru nemovitostí,“ vysvětluje architekt Tomáš Zlatník.

Pokud ale takový doklad nevlastníte, je nutné mít úředně ověřené písemné potvrzení vlastníka nemovitosti o tom, že souhlasí se změnou vašeho trvalého pobytu do jeho objektu. Když vlastník půjde na úřad nahlásit změnu trvalého bydliště společně s vámi, vezme si občanku a dá souhlas přímo na úřadě. Poplatek za změnu je 50 korun.

Levnější DPH Pokud přemýšlíte o tom, že byste provedli rovněž změnu zápisu v katastru nemovitostí, tedy že byste ze stavby pro rodinnou rekreaci chtěli udělat rodinný dům, je situace složitější. „Důvod k takové změně v současné době vidím jenom kvůli DPH na stavební práce. U rekreačních objektů totiž není možné účtovat sníženou sazbu DPH,“ dodává Zlatník.

Technické podmínky, které je třeba u obou typů staveb splnit, jsou prakticky totožné. A v případě, že náhodou některé z nich u stávajících budov neodpovídají současným předpisům (např. předepsané odstupy), lze u nich obvykle udělit výjimku.

Pro takzvanou rekolaudaci chaty je nejpodstatnější, zda je změna využití stavby možná z hlediska územního plánu. Pokud ano a pokud nehodláte na stavbě dělat nějaké změny, které vyžadují stavební povolení či ohlášení, postačí podat na stavebním úřadu tiskopis Oznámení změny v užívání stavby včetně předepsaných příloh a počkat na souhlas se změnou v užívání stavby.

Lhůta na odpověď je 30 dnů, a pokud stavební úřad v této lhůtě změnu v užívání nezakáže, má se za to, že byl souhlas vydán mlčky.

Souhlas se změnou v užívání anebo kopie oznámení s razítkem podatelny stavebního úřadu pak slouží jako podklad pro zápis změny ve způsobu využití stavby do katastru nemovitostí.

Autor:

Máte starý fén? Přečtěte si, co vašim vlasům způsobuje.
Máte starý fén? Přečtěte si, co vašim vlasům způsobuje.

Máte ve své koupelně starou žehličku na vlasy nebo fén? V oblasti vlasové péče došlo v poslední době k obrovským inovacím. Je ale opravdu nutné...