Středa 5. června 2024, svátek má Dobroslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Jančura bude zítra žalovat do Bruselu

Česko

PLZEŇ Zítra pošle dopravní společnost Student Agency podnikatele Radima Jančury podnět na všechny české kraje k Evropské komisi. Firma chce, aby se vypsala nová výběrová řízení na regionální železniční dopravu v krajích, které daly loni v prosinci na deset i více let zakázku přímo Českým drahám.

Ve stížnosti zároveň Student Agency požaduje zrušit smlouvy krajů s drahami. Analýza, která má přes 1000 stran, popisuje, jak se kraje zachovaly, srovnává konkurenční nabídky a kritizuje nepřiměřenou výši krajských dotací pro státní dráhy.

Licencovaný železniční dopravce RegioJet ze skupiny Student Agency chtěl loni předložit nabídku čtyřem krajům, které se chystaly vyhlásit výběrové řízení. Tendr na tři tratě nakonec vypsal jen Plzeňský kraj, ale za čtyři dny jej zrušil a zakázku dal na deset let Českým drahám. RegioJet přitom údajně deklaroval kraji roční úsporu 45 až 50 milionů korun oproti nabídce drah. Na jihu Moravy se RegioJet ucházel o elektrické trati, kde by byla podle firmy roční úspora 180 milionů korun.

Podle plzeňské hejtmanky Milady Emmerové (ČSSD) bylo rozhodnutí kraje podle všech právních rozborů a stanovisek v souladu s právem ČR i EU. ČD tak budou zajišťovat kompletní dopravní obslužnost v Plzeňském kraji po deset let.

„Podnět pošleme ještě před volbami, aby si lidé uvědomili, že sociální demokraté ve vedení krajů uzavřeli železnici nejméně na následujících deset let pro dalšího konkurenčního dopravce,“ uvedl včera Jančura. Na podnětu pracoval dopravce s konzultanty půl roku. „Dokument, který popisuje stav, má asi jen 100 stran. Další obrovské fascikly obsahují analýzy finanční a provozní situace v krajích, tedy toho, jak měla jejich vedení správně postupovat “ řekl obchodní šéf RegioJetu Jiří Schmidt.

Student Agency loni v listopadu zvažovala podnět k antimonopolnímu úřadu (ÚOHS) a podání žaloby u českých soudů, například za ušlý zisk. „ÚOHS nám asi nebude chtít pomoci, protože ho řídí ČSSD, a ta nepůjde proti hejtmanům z ČSSD,“ uvedl Jančura. Žalobu u soudu také vyloučil. „Nechceme jít proti lidem v Česku, kteří by to nakonec zaplatili. Pro nás je daleko lepší, když Evropská komise ty případy otevře. Podnět je takový, že i když vyhrajeme, tak nezískáme jedinou korunu,“ dodal.

Netransparentní a diskriminační zadávání veřejných zakázek v železniční i autobusové dopravě už komise řeší. „Na přelomu roku byl rozhodnut dánský případ, u něhož EK sice konstatovala, že nebyla poskytnuta nedovolená státní podpora, ale k rozhodnutí přidala mnoho dalších podmínek, které musí veřejní zadavatelé a zejména stát pro příště respektovat,“ uvedl Schmidt. Dánští kolegové podle něj v tak obrovský úspěch nedoufali.

„Komise nechce, aby veřejné zakázky o tak obrovské hodnotě (jen regionální doprava v ČR na příštích 15 let je kontrakt za 150 miliard korun) byly zadávány pod rukou, netransparentně a napřímo,“ uvedl Schmidt. To lze pouze v případě jediného zájemce, což není případ Česka.

BOJ S HEJTMANY

* Radim Jančura měl se svou firmou RegioJet zálusk na provozování regionální vlakové dopravy * Kraje daly zakázku Českým drahám * Stížnost do Bruselu by měla podle Jančury zakázky pro ČD zrušit

Autor: