Pondělí 17. června 2024, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Je nutné hledat vítěze?

Česko

NÁZOR

Samostatné testy aut mají svoji neoddiskutovatelnou vypovídací hodnotu. Autor se v nich soustředí na jednotlivé vlastnosti daného vozu, které se v lepším případě snaží hodnotit v rámci jeho konkurentů, a to jak velikostních, tak třeba i cenových. Testy mají plnit funkci porady pro člověka, který si hodlá automobil koupit. Mají mu dát informace a popsat jeho vlastnosti či neduhy. Zároveň by měly vyjádřit způsob chování daného vozu na silnici a odhalit jeho zaměření a případnou cílovou skupinu zákazníků. Samostatné testy ale mají jednu zásadní nevýhodu, a sice absenci přímého srovnání s konkurencí. Mám teď na mysli jiné srovnání, než je pouze porovnání technických údajů, které si může každý snadno najít na internetu nebo kdekoli jinde.

Kam si v autě dáte mobil

Teprve až když stojí dané automobily skutečně vedle sebe a vy přesedáte z jednoho do druhého, ukážou se vlastnosti, jichž byste si jinak nevšimli. Nepotřebujete žádné měřicí zařízení, abyste třeba zjistili, že jedno z aut je tišší než to druhé, že v jednom si máte kam odložit mobilní telefon, zatímco v druhém ne, nebo že přední sloupek jednoho z nich vám vadí ve výhledu. Zároveň s těmito praktickými vlastnostmi se ukáže také charakter jednotlivých vozů. Rázem zjistíte, že jedno z nich je komfortnější, dokážete také lépe porovnat jejich jízdní vlastnosti nebo kvalitu naladění podvozku. Za svoji více než desetiletou praxi motoristického novináře jsem pro nejrůznější média napsal desítky a možná i stovky srovnávacích testů aut různých kategorií. Při každém z nich se názorně ukázalo, jak se jednotlivé automobily od sebe liší. Takřka vždy bylo možné najít mezi nimi rozdíly. Kdybych srovnával třeba Hyundai i30 a KIA cee'd s naprosto stejnou technikou a cenou, asi by se odlišnosti omezily pouze na tvar světel nebo masky. I když na druhou stranu i to je výsledek testu. Jaksi přirozeně se předpokládá, že srovnávací test určí jasného vítěze. Musím se ale přiznat, že i když mám osobně většinou jasného favorita, nejsem příznivcem takto ostrého rozhodování o tom, které z aut je lepší. Samozřejmě že existují testy, v nichž jedno ze zúčastněných aut vyniká nad ostatními, nicméně ve většině případů je to ale složitější a záleží na preferencích každého z nás. Vždyť proč má některé z aut prohrát test a působit jako „dvojka“ jenom proto, že má měkčí podvozek nebo o pár litrů menší kufr? Vždyť zrovna měkký podvozek se může někomu líbit a na velikosti prostoru pro náklad mu nesejde. Z tohoto důvodu nenajdete hodnocení první-druhý ani v tomto srovnání Fordu Focus a Toyoty Auris. Doufám ale, že se mi podařilo vystihnout charaktery obou aut, protože podle toho si vítěze na základě vlastních preferencí určí každý sám.

O autorovi| Petr Hanke, redaktor LN

Autor:
Témata: podvozek, Kia

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...